وبینار ۲۸ صفر ۱۴۰۲

🌏 معاونت فرهنگی و اجتماعی خبر داد؛
📣 به نقل از رییس اداره مطالعات، برنامه‌ریزی و امور اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار گردید :
🔷 وبینار ۲۸ صفر ۱۴۰۲، در روز ۲۴ شهریور ماه با سخنرانی حجةالاسلام مرتضی اسدی
🔷 تعداد شرکت کنندگان ۲۳۴ نفر
🔷 موضوع سخنرانی : جایگاه همدلی و پیوندهای اجتماعی در اندیشه امام رضا علیه السلام
🔷 چکیده مباحث وبینار :
_ از آنجایی که هر حرکتی ناشی از یک اندیشه است، لذا اهل بیت معصومین (ع) و نبی اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) به دنبال اصلاح اندیشه انسان بودند.
_ مشکلات جامعه در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) : فردی، خانوادگی، و اجتماعی بودند.
مهمترین مشکل خانوادگی، زنده به گور نمودن دختران، و مهمترین مشکلات اجتماعی، گروه و قبیله و حزب گرایی بود که نسبتی با پیوندهای اجتماعی نداشت و بی مفهوم بود. حضرت، همت را بر اصلاح و اندیشه سازی نمود.
_ به خصایل چهارگانه فرمایش امام حسین علیه السلام، اشاره نمودند، و پیوند برادری پرسود، ولایت طولی از خدای سبحان، و ولايت عرضی افزایش پیوندهای بین مردم.
_ در باب قهر کردن دو مسلمان یا جدال بیش از سه روز، که باعث شکسته شدن پیوندهای اجتماعی گردد و منع شدن آن، و هشدار جدی از دین ، و از امام باقر (ع) در این باب، که فرمودند در قهر بیش از سه روز، من از هر دونفر طرف قهر، متنفرم.
_ وقتی مومنی از امام سوال می کند که فرمایش تان در مورد مقصر قابل درک است اما چرا از طرف دیگر مظلوم و بی تقصیر متنفری؟ امام جواب دادند، چرا شخص بی تقصیر از ابتدا تقصیر را به عهده نگرفت که جدال تمام گردد؟ پس دین ما، دین محبت است وهمدلی.
_ شاهد دیگر بر قاعده همدلی و پیوستگی مؤمنان، از دو روایت مشابه از حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و سیدالشهداء (ع) است : حتی برای کسی که دشمن ماست از گزینه دشنام، در برابرش استفاده نگردد.
_ افرادی در دوستی با اهل بیت با ما همدلند اما نقطه نظراتی هم دارند لذا باید با آنها گفتگو نمود نه ایجاد شبهه و داد و بیداد و درگیری، همانگونه که سیره رفتاری اهل بیت (ع)، مرد شامی خارج از اسلام را به میدان اسلام آورد.
_ برخورد ما با افراد از در مهر و رافت اسلامی است مگر با کسانی که به دنبال شکستن پیوندهای اجتماعی اند با مصداق قرآنی : “اشداء علی الکفار و رحماء بینهم”
_ بیان داستان اذیت و آزار فرد اجیر شده زمان پهلوی به آقای خامنه ای دهه ۴۰ در بندر انزلی ،در مدت تبلیغ ماه رمضان، به نقل از آیت الله احسان بخش امام جمعه، و نحوه برخورد آیت الله خامنه ای زمان ریاست جمهوری شان با همان فرد به نام، از دریچه مهر و محبت و پیوندهای اجتماعی، و مرید رهبری معظم شدن امروز آن فرد خاطی.
این است روش انتقال اندیشه قرآنی، که آن اندیشه، آدم ساز می گردد.
_ شاهد دیگری در مورد شیوه درست انسان سازی :
زمانی که هارون خلیفه عباسی حاکمیت را داشت، شخصی به نام جلودی اهل بیت و امام رضا را خیلی اذیت می کرد، و هنگامی که امام رضا (ع) به طور مشروط ولیعهدی حکومت را می پذیرد و قرار است جلودی با حضور مأمون و حضرت امام رضا (ع) محاکمه گردد از طرف امام، با وجودیکه از از او ظلم دیده بود تقاضای بخشش می گردد.
_ در باب آشتی و جدال با افراد، در زیارت عاشورا نیز داریم که : “انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم”
_ خلاصه : ما از قهر و جدل منع شده ایم حتی اگر مقصر نباشیم و در بعد پیوند ها و ارتباطات اجتماعی باید در تراز اندیشه پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت علیهم السلام، امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رضا علیه السلام، حرکت کنیم.

🔷 خلاصه‌ ای از مطالب مدیر جلسه :
# ابیاتی از مثنوی معنوی مولانا در منزلت پيامبر گرامی اسلام (ص) :
مولانا، پيامبر اسلام را عصاره تمام پیامبران و محبوب خویش، معرفی می کند:
_ نام احمد نام جمله انبیاست
چونکه صد آمد نود هم پیش ماست
_ مصطفی را وعده کرد الطاف حق
گر بمیری تو نميرد این سبق

# چند بیت از غزلیات خواجه حافظ شیرازی در مدح امام رضا (ع) :
_ ای دل غلام شاه جهان باش و شاه باش
پیوسته در حمایت لطف الله باش
_ از خارجی، هزار به یک جو نمی خرند
گو : کوه تا به کوه منافق سپاه باش
_ مرد خداشناس که تقوی طلب کند
خواهی سفید جامه و خواهی سیاه باش

# سخنانی از دانشمندان غیر مسلمان در باب پیامبر اکرم (ص)
الف _ از ولتر اندیشمند، فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی :
_ محمد (ص) بی گمان مردی بسیار بزرگ بود و مردان بزرگی نیز در دامن فضل و کمال خود پرورش داد.
_ قانون گذاری خردمند، جهان گشایی توانا، فرمانروایی دادگستر، و پیامبری پرهیزگار بود و بزرگترین انقلاب روی زمین را پدید آورد.
ب _ پروفسور ویل دورانت، مورخ مشهور آمریکایی :
اگر میزان تاثیر این مرد بزرگ را در مردم بسنجیم باید بگوییم که ایشان، از بزرگترین بزرگان تاریخ انسانی است و در زمینه ارتقاء معلومات و اخلاق قومش، به توفیقی دست یافت که از توفیقات تمام مصلحان جهان بیش تر بود.
# سخنانی از بزرگان در باب منزلت حضرت امام رضا (ع)
الف_ شیخ صدوق از قول ابراهیم ابن العباس :
_ هرگز ندیدم که حضرت ابوالحسن الرضا کسی را با سخنانش آزار دهد و ندیدم هرگزسخن کسی را قطع کند. _ حاجت مردم را تا جایی که در توانش بود بر آورده می کرد.
ب_ علامه طباطبایی :
_ همه امامان علیهم السلام لطف دارند، اما لطف حضرت رضا (ع) محسوس است، و همه امامان معصوم (ع) رئوف اند اما رافت حضرت امام رضا (ع) ظاهر است.
پ_ محمد بن طلحه شافعی از اهل سنت :
_ ایمان و جایگاه و منزلت و فراوانی اصحاب ایشان، باعث شد تا مأمون وی را در امور حکومت شریک کند و ولايتعهدی را به وی بسپارد.