وبینار فرهنگی به مناسبت ۱۶ آذر

معاونت فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون بسیج اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز دانشجو، برنامه ای در قالب وبینار فرهنگی در روز یکشنبه مورخ ۱۶ آذر از ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار گرد. در این برنامه استاد بزرگوار جناب آقای دکتر حسین کچویان عضو محترم هیأت علمی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سخنرانی کردند. موضوع کلی سخنرانی درباره بصیرت افزایی و شناخت دشمنان داخلی و خارجی انقلاب اسلامی و ضرورت توانمندسازی فکری و فرهنگی دانشجویان و استادان برای حراست و پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی در شرایط حساس کنونی است.

در این جلسه، آقای دکتر کچویان نخست مطالبی درخصوص اهمیت مأموریت خطیر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و لزوم توجه ویژه به امور فرهنگی این دانشگاه که عهده دار پرورش معلمان کشور است و تداوم حیات انقلاب اسلامی منوط به توجه جدی و انجام درست مأموریت این دانشگاه است بیان و مطرح کردند که نظامات آموزشی و دانشگاهی غرب چون برخاسته از فرهنگ و تمدن غرب است برای پرورش معلمان و شهروندان تراز فرهنگ غرب کفایت می کند ولی در نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر ارزش های الهی بنا شده است، نظام آموزشی واردشده از غرب به تنهایی برای تربیت شهروندان و علی الخصوص معلمان متناسب با آرمان های انقلاب اسلامی بسنده نیست و حتما” باید در برنامه ریزی آموزشی، تربیت ویژه فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. این وظیفه خطیر و مأموریت حساس بر عهده دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی قرار داده شده است. با عنایت به این مأموریت سرنوشت ساز و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر اهمیت راهبردی این دانشگاه، شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره حامی و پشتیبان جدی این دانشگاه بوده و خواهد بود.

در ادامه سخنرانی، آقای دکتر کچویان با اشاره به رویداد خونین ۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲ و ذکر علت بروز آن، به بیان فلسفه انقلاب اسلامی و فلسفه تمدن غرب مدرن پرداختند و علت تضاد ذاتی نظام اسلامی با با نظام سلطه و استکبار جهانی و نیز آرمان های جهان شمول انقلاب اسلامی را تشریح کردند. همچنین، چالش ها و آسیب هایی که نظام اسلامی در طول مسیر تکامل خود با آن مواجه بوده است مورد بحث قرار گرفت و وظیفه فرهیختگان جامعه به ویژه استادان و دانشجویان در برخورد با این معضلات توضیح داده شد. عنوان شد که انقلاب اسلامی در صورت حفظ بصیرت و نگرش انقلابی و تبعیت محض از ولایت فقیه به عنوان ستون خیمه انقلاب، توان گذر از همه چالش های پیش رو را دارد و همانطور که در همه میدان های نبرد نظامی و فرهنگی پبروز بوده است ان شاء الله در آخرین صحنه مبارزه که جنگ اقتصادی است نیز پیروز خواهد شد.

دراین جلسه، همچنین مدیر امور فرهنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی و مسئول بسیج اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز در سخنانی کوتاه، ضمن تقدیر از دیدگاه های آقای دکتر کچویان، دیدگاه های خود را بیان کردند.

درپایان، حاضران جلسه پرسش های خود را در خصوص آینده انقلاب اسلامی و شناخت مستبدان واقعی در عرصه جهانی و چگونگی تعامل عاقلانه با آنها مطرح کردند که توسط آقای دکتر کچویان به تفصیل پاسخ داده شد.