وبینار اخلاق محمدی و وحدت با سخنرانی دکتر عبداله صلواتی برگزار شد

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار کرد؛

به گزارش رییس اداره مطالعات فرهنگی دانشگاه این وبینار از ساعت ۱۹ با پخش نماهنگ والا محمد آغاز شد سپس با شعر خوانی آقای فعله گری در مدح و نعت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام همراه شد.

درادامه دکتر صلواتی با قرائت صحیفه سجادیه و پیوند زدن آن با ذکر شریف الهی صلوات آن را مایه برآورده شدن حاجات در میان دعاهای وارده دانستند.

ایشان درادامه گفتند حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بزرگترین الگوی اخلاق است و سیره و اقوال ایشان و امامان معصوم علیه السلام بهترین سرمایه برای برقراری وحدت.

درباره اینکه قرانی که پیامبر اکرم ص ما را بدان دعوت کرده از مکارم اخلاق یعنی قله های اخلاق سخن گفتند به مثالی اشاره می کند با این توضیح که واژه صفح بالاتر از عفو است صفح به معنی بخشش با فراموش کردن عمل خطاکار است.

درادامه ایشان به ضرورت امر وحدت در بیانات امام خمینی ومقام رهبری داشتند که بین همه فرق اسلامی باید حکمفرما شود تا به مفهوم تقریب مذاهب منجر می‌شود.

تقریب مذاهب با حفظ اختلافات می خواهد مذهب ها را به هم نزدیک کند چون اصولا اختلاف حذف شدنی نیست. ایشان از چه نیستی وحدت هن سخن گفتند و اشاره کردند که وحدت به این معنا نیست که همه مذاهب را پاک کنیم و تبدیل به یک مذهب کنیم یا سنی را شیعه یا شیعه را سنی کنیم.

یکی از معانی وحدت، معنای سلبی وحدت است که همان عدم تنازع است به فرموده قرآن. همچنین وحدت به معنای برادری است با حفظ اختلافات به تعبیر قرآن کریم ان المومنون الاخوه…

احترام به نماد های مقدس مذاهب به عنوان مولفه وحدت باید نهادینه شود درغیر این صورت ما خود اجازه توهین به مقدسات خود را صادر کرده ایم.

همچنین اشاره کردند دعوت به وحدت صرفا هویت اخلاقی ندارد بلکه هویت اجتماعی و فرهنگی هم دارد یعنی مخاطب دعوت به وحدت فقط افراد نیستند بلکه سیستم و ساختار و حاکمیت و سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها و مدیریت ها و رویه ها نیز مخاطب دعوت به وحدت هستند و باید طوری حرکت کنند که دنیای اسلام کانون وحدت باشد نه تفرقه و کشمکش.

ایشان درپایان با اشاره به آیات قرآنی متذکر شدند که بدی را با نیکی جواب دادن اصل اخلاقی است و وحدت بخش. همچنین مدارا و قاعده طلایی اخلاق (هر آنچه برخود می پسندی بر دیگران هم بپسند) صفح و احترام و ادب از مواردی هستند که در تحکیم وحدت نقش بسزایی دارند.

این وبینار با حضور ۳۳ نفر از همکاران واساتید دانشگاه درساعت ۲۰ به پایان رسید .