نیازمند مکتب شهید طهرانی مقدم همانند مکتب حاج قاسم هستیم

وزیر آموزش و پرورش ضرورت شکل گیری مکتب شهید طهرانی مقدم به مانند مکتب شهید قاسم سلیمانی را یادآور شد و گفت: طهرانی مقدم امروز تبدیل به مکتب شهید طهرانی مقدم شده است. همانطور که حاج قاسم سلیمانی وقتی شهید شد، قوی تر و غنی تر شد و به مکتب سلیمانی بدل شد. شهید طهرانی مقدم هم اینگونه بود.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی نخستین کنگره بین المللی دانشمند برجسته شهید حسن طهرانی مقدم، دکتر رضا مراد صحرایی در نشستی با اعضای شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی دانشمند برجسته شهید حسن طهرانی مقدم از ضرورت توجه بیشتر به شخصیت علمی، خانوادگی و معنوی شهید حسن طهرانی مقدم گفت و افزود: من هیچ وقت یادم نمی رود روزی که مقام معظم رهبری در روز انفجار بر پیکر ایشان حاضر شدند و بغضی سنگین کردند. مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهید به پسرشان فرمودند که پدر شما مدیری طبیعی بود و باید راه ایشان را ادامه داد.
وزیر آموزش و پرورش به اهمیت ترویج نام و یاد شهدا اشاره کرد و افزود: اهمیت کار کنگره شهید طهرانی مقدم، از یک نظر ترویج شخصیت شهید طهرانی مقدم است. اما در بعد دیگر الگوسازی برای جامعه است که وظیفه و تکلیف همه ماست. چرا که بخشی از هویت ملی ما از افرادی چون شهید طهرانی مقدم شکل داده اند و باید روی آن کار هویتی جدی انجام دهیم.

دکتر صحرائی با اشاره به اینکه ایده «با دستان خالی» در مورد شهید طهرانی مقدم بسیار نافذ و دقیق است اظهار داشت: جامعه ما شهید طهرانی مقدم را بسیار کم می شناسد. این شهید در زندگی خود فردی محبوب خانواده و فرزندان و مجاهدی فعال و به طرز غیرقابل باوری از هیچ همه چیز را برای ایران ساخت.

وزیر آموزش و پرورش همچنین افزود: در مورد مجاهدین گفته می شود که آنها به گونه ای کار می کنند که در معادلات عادی قابل توصیف و گنجیدن نیست. مثل انقلاب اسلامی وقتی که رخ داد، همه ناظران خارجی اعلام کردند که این انقلاب در هیچ محاسبه علمی جهان پیش بینی نشده بود. کار شهید و مجاهد هم اینگونه است. کاری غیر قابل پیش بینی است.

رئیس کنگره بین المللی شهید طهرانی مقدم در ادامه گفت: الگوریتم فکری شهید طهرانی مقدم برای بسیاری از دانشمندان موشکی جهان غیر قابل درک است. چرا که آنها دقیقا صاحب این تکنولوژی و دانش هستند. آنها نمی توانند بفهمند ما چگونه به این دانش رسیدیم. آنها هنوز گیج هستند که چگونه شهید طهرانی مقدم توانسته به این دانش دست پیدا کند.

دکتر صحرائی با اشاره به اینکه راه کسب دانش از سوی مجاهدان به گونه ای دیگر است گفت: آنها راه پیروزی خود را در کتاب های درسی و دانشگاهی پیدا نکرده اند. آنها راهشان را سر سجاده پیدا کردند. هر چه علم و ثروت داشته باشیم، یک طرف اما طرف اصلی جایی است که انسان به خدا وصل بشود. آنوقت خداوند چیزی به ما می دهد که نه در علم عادی وجود دارد و نه در ثروت عادی. چیزی که شهدا داشتند و انشاالله به آن برسیم.

او در پایان از فعالیت تمامی ارکان وزارتخانه به منظور برگزاری هر چه باشکوهتر این کنگره خبر داد و گفت: همکاران در معاونت پرورشی، بخش بین المللی، روابط عمومی و کانون پرورشی فکری بر اساس دستور وظایف مشخص اقداماتشان را انجام دهند، چرا که شهید طهرانی مقدم باید الگوی کاملی برای نوجوانان و جوانان این کشور باشند و تمام ارکان وزارتخانه باید در این راستا حرکت کنند.
در ابتدای این دیدار، دکتر محمد طهرانی مقدم رئیس شورای سیاستگذاری کنگره و دکتر مهدی نژاد رئیس دانشگاه شهید رجایی گزارشی از فعالیت های دبیرخانه کنگره شهید طهرانی مقدم ارائه کردند.

لازم به ذکر است نخستین کنگره بین المللی دانشمند برجسته شهید حسن طهرانی مقدم بنیان گذار صنعت موشکی و فرمانده فقید سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران در آستانه دوزادهمین سالگرد شهادت این شهید والامقام توسط دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (محل تحصیل شهید طهرانی مقدم) و موسسه فرهنگی هنری حفظ، تنظیم و نشر آثار و ارزشهای شهید طهرانی مقدم و یاران با وفایش (موسسه شهدای غدیر) و با همکاری دانشگاه ها و نهادهای علمی و انقلابی در ۵ محور اصلی مرتبط با شخصیت شهید والامقام حسن طهرانی مقدم از جمله «حق مداری و ولایت مداری»، «الگوی رهبری و سبک مدیریت»، «اخلاق مداری و خانواده محوری»، «افق ها و آرمان ها و راهبردها» و «ابتکار، خلاقیت و تولیدات دانش بنیان» و ۳۰ محور فرعی در ۱۲ بخش علمی، ادبی، هنری و رسانه ای (شامل کتاب، مقاله، پایان نامه و رساله، یادداشت و گزارش راهبردی، طراحی اینفوگرافیک، طراحی موشن گرافیک، نماهنگ، عکس، دل نوشته و خاطره، داستان کوتاه، شعر و سرود) و بخش ویژه مسابقه طراحی معماری سازه و یادمان شهید حسن طهرانی مقدم، پذیرای آثار دانشگاهیان و دانشجویان و دانش آموزان و علاقمندان آن شهید در داخل و خارج از کشور خواهد بود. یادآور می شود مهلت ارسال آثار به دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی دانشمند برجسته، شهید حسن طهرانی مقدم ۲۲ مهرماه سال جاری و آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در ۲۲ آبانماه برگزار خواهد شد. علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات، دریافت آئین نامه ارسال آثار و نیز ثبت نام و ارسال آثار از طریق تارنمای کنگره به نشانی CONGHTM.SRU.AC.IR و یا تماس با دبیرخانه کنگره به شماره ۲۲۹۷۰۰۶۰-۰۲۱ داخلی ۲۵۹۸ یا ۲۵۴۸ اقدام نمایند.