نشست کمیسیون همکاری های علمی بین المللی به ریاست دکتر وحید حدادی اصل برگزار شد

قائم مقام وزیر در امور بین الملل در دومین روز برگزاری اجلاس روسای دانشگاه های کشور ضمن حضور در کمیسیون همکاری های علمی بین المللی گفت : موضوعات تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترک، تعریف پروژه‌های مشترک تحقیقاتی و استاد راهنمای مشترک با اولویت رشته های نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی، مهندسی داده ها، علوم شناختی، مدیریت منابع آب ، تبادل علم و فناوری و استفاده از پتانسیل نخبگان ایرانی مقیم خارج کشور از مهم‌ترین محورهای کاری مرکز همکاری های علمی بین المللی  است.

همچنین مباحث مطرح شده در خصوص رعایت ضوابط و پروتکل‌های قانونی در همکاری های علمی بین المللی به منظور وحدت رویه ، حفظ منافع ملی‌ و جلوگیری از آسیب به بدنه علمی کشور مورد تاکید می باشد.

دکتر حدادی اصل ضمن اشاره بر ضرورت استفاده دانشجویان دوره دکتری از فرصت های مطالعاتی گفت: دانشجویان دکتری برای فرصت های مطالعاتی ۶ تا ۹ ماه به خارج از کشور اعزام می شوند.اعزام دانشجویان به این منظور بستگی به میزان ارز تخصیص یافته دارد. در صورت افزایش تقاضا دانشگاه ها می توانند بخشی از اعزام را از طریق منابع اختصاصی خود انجام دهند. تاکید می شود که دانشجویان اعزام شده برای فرصت های مطالعاتی باید به کشور بازگردند و مدرک خود را از داخل کشور دریافت کنند.

ایشان در ادامه تصریح کرد: جذب دانشجوی خارجی و راه اندازی دوره های مشترک از رویکردهای وزارت علوم در بخش بین الملل است. این موضوعات دو محور اصلی بین المللی سازی آموزش عالی است که باید به آنها توجه ویژه ای مبذول داشت.

دکتر وحید حدادی اصل همچنین افزود: توسعه تعاملات علمی و تبادل علم و فناوری با کشورهای همسایه و دوست بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری سرلوحه نگاه توسعه ای فعالیت های علمی بین المللی است و در این مهم هرچه بر اعتقادات و منافع ملی مان تاکید کنیم در عرصه بین المللی معتبرتر خواهیم بود.

قائم مقام وزیر در امور بین الملل اظهار داشت: رساندن دانشگاه ها به تراز بین المللی، ایجاد شعب دانشگاه های کشورمان در دیگر کشورها و ایجاد دانشگاه های مشترک نیز مدنظر ما در بخش همکاری های علمی بین المللی است.

ایشان در بخش دیگری از نشست گفت: اعزام استاد زبان فارسی و ایران شناسی، پشتیبانی از گسترش زبان فارسی در کرسی‌ها و دانشکده‌های خارج از کشور، اعطای فرصت مطالعاتی به استادان و دانشجویان غیرایرانی زبان فارسی، تجهیز کرسی‌ها و کتابخانه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی با کتاب و منابع آموزشی، اعطای بورس‌های تحصیلی در مقطع‌های تحصیلی مختلف به منظور تربیت استاد بومی زبان و ادبیات فارسی از برنامه های مورد نظر این مرکز برای سال ۱۴۰۱ است.

شایان ذکر است اجلاس روسای دانشگاه های کشور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مقامات و معاونان وزارت عتف و روسای دانشگاه و مراکز آموزش عالی کشور با محوریت بررسی مسائل مختلف حوزه آموزش عالی به مدت سه روز و به میزبانی دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۱۰۳۱۲۰۲