معرفی سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) در جلسه هیئت دولت

به گزارش اداره روابط‌ عمومی و همکاری‌های علمی بین‌المللی بین‌المللی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس موسسه (ISC) گفت: جامعه هدف سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) اساتید، محققان و دانشجویان و دانش پزوهان کشورهای اسلامی می باشند و حداقل مخاطب این درگاه در سطح ملی و کشورهای اسلامی بترتیب یک و پنج میلیون نفر هستند.

دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس بین‌المللی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، با شرکت در جلسه هیئت دولت روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ضمن معرفی فعالیت های موسسه در سطح ملی و بین المللی به تشریح اهداف و قابلیت های شبکه علمی – اجتماعی سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) پرداخت.

رئیس ISC اظهار داشت: فعالیت های مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت وزیران و شورای گسترش آموزش عالی  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولی پایش، ارزیابی و رصد علمی و فناوری کشور، منطقه، کشورهای اسلامی و جهان می باشد. این مؤسسه بر اساس تصویب چهارمین نشست آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی در سال ۱۳۸۷ فعالیت رسمی خود را در سطح کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC)  آغاز نموده است.

وی گفت: بر اساس داده های پایگاه وب آو ساینس (WoS)در سال ۲۰۲۲ تعداد پژوهشگران و تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران بترتیب ۲۰ و ۱۸/۵ درصد از تعداد پژوهشگران و تولیدات علمی کشورهای اسلامی را داشته است. همچنین جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۱/۲۴ درصد از تعداد پژوهشگران جهان حدود  ۲ درصد تولیدات علمی کشورهای جهان را دارا بوده است.

دکتر سید احمد فاضل زاده گفت: بر اساس داده های ISC در سال ۲۰۲۲ تعداد پژوهشگران علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر در کشور قریب به  ۴۰۰ هزار نفر می باشند.

رئیس ISC  در معرفی سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) دو موضوع را تشرح نمود، اول ضرورت ایجاد  و دوم قابلیت ها و ظرفیت های ملی و بین المللی که ایجاد خواهد شد.

 وی سپس گفت سامانه دانا دارای اهداف زیر می باشد:

  • ایجاد شبکه علمی – اجتماعی کشور های اسلامی
  • ارتقاء دیپلماسی علمی-فناوری ما بین دانشمندان جهان اسلام
  • مرجعیت علمی و فناوری در سطح کشورهای اسلامی
  • تعیین شناسه محققان ISC-ID
  • شناسایی محققان و پژوهشگران ایرانی در داخل و خارج از کشور
  • شناسایی محققان و پژوهشگران کشورهای اسلامی
  • افزایش رویت پذیری پژوهشگران
  • یافتن فرد متخصص و صاحب نظر جهت ارجاع نیازها و اولویت های تحقیقاتی شرکت های دانش بنیان ، صنایع خصوصی ، دولتی و دستگاههای دولتی
  • ارتباط نظام مند سامانه (دانا) با سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان)

وی گفت: تعریف و تخصیص یک شناسه مشخص برای محققان در سطح ملی و بین المللی تحت عنوان ISC-ID در سامانه دانا گام مهمی جهت رصد فعالیت های محققان در کشورهای اسلامی می باشد.

دکتر سید احمد فاضل زاده اظهار داشت : یقینا راه اندازی سامانه (دانا)  موجب ارتقا وب سنجی و رتبه بندی مؤسسه و کشور خواهد شد.

دکتر محمد علی زلفی گل در جلسه هیئت دولت گفت: در دولت سیزدهم توسعه ماموریت ها و فعالیت های مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) مورد حمایت و توجه جدی قرار گرفته است.   ISC   علاوه بر پایش و رصد فعالیت دانشگاه ها و موسسات پژوهش و فناوری و پژوهشگران کشور بعنوان یک مؤسسه فراملی در راستای تحقق مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری و نواوری در سطح ملی و بین المللی بویژه کشورهای اسلامی ایفای نقش می نماید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مؤسسه (ISC) قلب و مغز علم و فناوری کشور است و باید نگاه ویژه ای به این مؤسسه داشت تا بتوان از ظرفیت های موجود در این حوزه بهره برداری کرد.

دکتر زلفی گل اظهار داشت: خداوند را شاکریم که  یکی از نوابغ کشور که استاد تمام هوافضا دانشگاه شیراز می باشد با انرژی بالا، پشتکار و جدیت فراوان ماموریت ها و اهداف توسعه ای این مؤسسه را پیگیری می کند. یقینا تاسیس دو سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) و درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) جز افتخارات دولت مردمی سیزدهم آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی  می باشد و در تاریخ کشور ثبت و ضبظ خواهد ماند.

در خاتمه، پس از ارائه گزارش توسط رئیس مؤسسه (ISC) و توضیحات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی فرمودند : علم و فناوری زیر بنای اقتدار کشور است و  مبنای دولت حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور می باشد.

ایشان  از تلاش ها و فعالیت های ارزنده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) جهت برنامه ریزی و راه اندازی درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) در سطح ملی و بین المللی بویژه کشورهای اسلامی تقدیر نمودند.

رئیس جمهور از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستند حمایت ویژه ایی از فعالیت های پژوهشگران و فناوران کشور که در راستای نیازهای کشور گام بر می دارند داشته باشند.

منبع اصلی خبر 

معاونت پژوهش و فناوری

۰۲۰۲۰۶۰۲