انتشار نمای موضوعی مؤسسه‌ها در سال ۲۰۲۲

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، بر پایۀ این گزارش، در ویرایش ۲۰۲۳ رتبه‌بندی موضوعی جهانی دانشگاه‌ها در «مؤسسه آموزش عالی تایمز» که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است، ۶۶ مؤسسة ایرانی در میان برترین مؤسسه‌های علمی در زمینه‌های گوناگون علمی جای گرفته‌اند.‌ نام این مؤسسه‌ها ، روی هم ۱۶۷ بار در زمینه‌های گوناگون آمده است.

افزون بر این، ۳۴ مؤسسۀ ایرانی در نظام رتبه‌بندی موضوعی علمی دانشگاه‌های جهان (شانگهای) در میان برترین‌ها در زمینه‌های گوناگون علمی جای داشته‌اند و روی هم نامشان ۱۴۳ بار دیده می‌شود. در نظام رتبه‌بندی موضوعی «کیو. اس.» نام ۱۶ مؤسسة ایرانی ۷۹ بار در زمینه‌های گوناگون علمی آمده است. رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌ها بر پایة عملکرد علمی (یورپ) هم ۴۱ مؤسسة ایرانی را ۶۳۶ بار در شمار مؤسسه‌های برتر در زمینه‌های گوناگون علمی در بر داشته است. ۱۸ مؤسسة ایرانی نیز توانسته‌اند ۹۶ بار در زمینه‌های گوناگون علمی در رتبه‌بندی موضوعی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان (تایوان) جایگاهی جهانی به دست آورند. مؤسسة «یو. اس. نیوز» ۵۴ مؤسسة ایرانی را (۲۹۷ بار در زمینه‌های علمی) و نظام «راوند» ۱۴ مؤسسة ایرانی را (۵۴ بار در زمینه‌های گوناگون علمی) در سال ۲۰۲۲ میلادی در شمار برترین‌های جهان آورده‌اند.
«نمای موضوعی مؤسسه‌ها ۲۰۲۲» یکی از گزارش‌های کلیدی و کاربردی سامانة «نما: جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان» است. سامانه «نما» که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران راه‌اندازی و بروزرسانی می‌کند، به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد. این سامانه در پیوند NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.
«نمای موضوعی مؤسسه‌ها ۲۰۲۲» یکی از گزارش‌های کلیدی و کاربردی سامانة «نما: جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان» است. سامانه «نما» که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران راه‌اندازی و بروزرسانی می‌کند، به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد.

گفتنی است این سامانه در پیوند NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

منبع اصلی خبر

معاونت پژوهش و فناوری

۰۲۰۲۰۶