فرصت های نوین برای همکاری های دانشگاهی بین المللی با کشور اتریش در عصر کرونا

در این نشست که آقای دکتر حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی و مدیر همکاری های علمی بین المللی آن دانشگاه، به همراه معاون گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در خارج از کشور مرکز همکاری های علمی بین المللی نیز حضور داشتند،  همکاری های پژوهشی و آکادمیک بین دانشگاه های ایران و اتریش به خصوص در قالب اجرای ۱۷ طرح مشترک پژوهشی میان محققان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رئیس مرکز، با تاکید بر وجود تحلیل های متفاوت از شیوع کووید ۱۹  و جهانی بودن این مشکل فراگیر، خاطر نشان ساختند که رفع این معضل در سایه همکاری بین المللی و هوشیاری ملت ها امکان پذیر است. فضای جدید ایجاد شده بستر خوبی برای نوآوری و فناوری فراهم کرده و امید است نوآوران و فناوران بتوانند در این شرایط با کوشش‌های مجدانه خود پاسخ‌گوی مشکلات باشند.

در این دیدار، آقای دکتر سالار آملی، علاقمندی وزارت عتف را در مورد برگزاری سومین کار گروه مشترک دو کشور در زمینه آموزش عالی و همکاری های پژوهشی، اکادمیک بین وزارت آموزش، علوم و تحقیقات فدرال اتریش، و وزارت عتف، به صورت ویدئو کنفرانس، اعلام و در شرایط همه گیری یا پاندمی ویروس کرونا، تشکیل کنفرانس روسای دانشگاه های دو کشور را به صورتWebinar   توصیه کردند.

در این نشست، دانشگاه خوارزمی علاقمندی و آمادگی خود را به منظور ارزیابی وضعیت و نقشه راه همکاری های دو کشور را در بخش آموزش عالی و پژوهشی، و نیز اجرای فاز سوم طرح های پژوهشی مشترک ایران و اتریش در چارچوب برنامه IMPULSE؛ به عنو.ان مرجع ملی هماهنگی و پیگیری همکاریهای علمی بین المللی با اتریش، اعلام و خواستار استفاده مناسب از ظرفیت همکاری با  EU و بهره مندی از برنامه های Erasmus +   به ویژه در زمینه تبادل دانشجو، استاد و محققان بین دو کشور در شرایط کرونا شد.

آقای الکساندر ریگر، وزیر مختار سفارت جمهوری اتریش در تهران که پس از گذشت ۴ سال فعالیت، بزودی کشورمان را ترک خواهند کرد، ضمن ابراز خوشوقتی و تبریک به همکاران ایرانی و اتریشی به خاطر طرح ها و برنامه های توسعه همکاری های بین المللی با فدرال اتریش، از اقدامات انجمن فرهنگی سفارت اتریش (ÖKF)  برای  برگزاری دوره های زبان آلمانی و برنامه های متنوع فرهنگی و آموزشی جهت تبادلات فرهنگی بین ایران و اتریش یاد کرده و فعالیت های این انجمن را بعنوان پلی ارتباطی بین دانشمندان و هنرمندان دو کشور دانستند. آقای ریگر، یاد آمور شدند در حال حاضر، فراگیری زبان در انجمن فرهنگی اتریش، ، به صورت آنلاین جهت شرکت در مصاحبه و نام‌نویسی انجام می شود.

وزیر مختار سفارت فدرال اتریش در تهران، همچنین تاکید کرد کشورش، از زمان شیوع COVID-19 در صدد کشف منابع یادگیری آنلاین ، و مجموعه ای از منابع و ابزارهای آنلاین برای همکاری میان دانشمندان، پژوهشگران، و مربیان، تسهیلات ویزا، و نیز فرا گیری زبان آموزان به صورت آنلاین بوده، و امیدوار است دانشگاه های دو کشور بتوانند علاوه بر تمایل به برقراری ارتباطات آکادمیک، این قبیل فعالیت های بین الملی را در برنامه های راهبردی خود قرار داده، از قابلیت و امکانات آموزش و پژوهش های الکترونیک برای تداوم فعالیت های بین المللی بهره مند شوند.

  • منبع اصلی خبر

     

    دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

    کد خبر:۹۹۰۵۱۱۰۵