ضرورت حرکت دانشگاه شهید رجایی به سمت دانشگاه نسل ۴ و آموزش سواد چند بعدی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در آئین تکریم حمیدرضا عظمتی رئیس سابق و معارفه جمال الدین مهدی نژاد، سرپرست دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی که در سالن شهید تهرانی مقدم این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به سالروز عملیات مرصاد، اظهارکرد: در سال ۱۳۶۷ رژیم بعث عراق زمینه حضور منافقین در مرزهای ایران را مهیا کرده بود و منافقین در مرزها حضور پررنگی داشتند، اما این توطئه با عزت اسلام و ذلت وطن فروشان به پایان رسید.

وی افزود: شهید رجایی همواره دغدغه تربیت معلم را داشتند و شهید بهشتی نیز در شرایط دشوار توانست در سازمان پژوهش کتاب دینی مطلوبی را چاپ کند.

وزیرآموزش و پرورش جایگاه دانشگاه شهید رجایی را در گروه دانشگاه‌های موفق برشمرد و تصریح کرد: نیروهای فنی و دارای مهارت در این دانشگاه تربیت و روانه مدارس می‌شوند و افراد بزرگی مانند شهید طهرانی مقدم از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند.

نوری خاطرنشان کرد: دانشگاه شهیدرجایی دانشگاهی است که نیروی انسانی برای آموزش و پرورش تربیت می‌کند و با توجه به رسالت آموش و پرورش، این دانشگاه را باید یک دانشگاه تمدن ساز در همه حوزه‌ها بدانیم .

وی با تاکید بر شبکه‌سازی در این دانشگاه، اظهار کرد: برای تحقق ماموریت‌های دانشگاه باید با استفاده از امکانات موجود و شبکه‌سازی تلاش کرد. شبکه‌سازی باعث هم‌افزایی می‌شود و می‌توان از خط ارتباطی به وجود آمده به عنوان یک منبع مطلوب بهره‌مند شد.

وی با تشریح دانشگاه‌های نسل چهارم اشاره كرد و گفت: دانشگاه نسل چهار؛ دارای ارتباط برونگرا و عمیق با صنایع و جامعه اطراف خود است و این دانشگاه‌ها متعهد هستند که نیازهای دانشجویان خودشان را تأمین کنند و باید این پرسش مطرح شود، آیا دانشگاه شهید رجایی به نیازهای دانشجویان خود که بیشترآن‌ها دبیران فنی هنرستان‌های کشور هستند، پاسخ داده است و افرادی توانمند در این حوزه تربیت کرده است .

وی افزود: دانشگاه نسل چهارم سعی دارد تا به شکلی فعال با محیط اطرافش ارتباط داشته، آن را شکل دهد و در نهایت یک جامعه‌ بهتر بسازد و این موضوع به این معنا است که دانشگاه شهید رجایی با تربیت دبیرانی شایسته به ارتقا نظام آموزش و پرورش کشور کمک کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باید برای توسعه و آموزش علوم روز، یک پارک علم و فناوری داشته باشد، تصریح کرد: در گذشته سواد یک بعدی می‌توانست پاسخگوی نیازهای افراد و جوامع باشد، اما امروز سواد تک بعدی پاسخگوی نیاز فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه‌ها نیست لذا دانشگاه شهید رجایی و سایر دانشگاه‌های کشور باید به سمت آموزش سواد چند بعدی حرکت نمایند.

وی تصریح کرد: دانشجویانی که این دانشگاه تربیت می‌کند باید در سرکلاس‌های درس علاوه بر آموزش درس‌ها و مهارت‌های فنی به دانش آموزان ساحت‌های ششگانه تربیتی سند تحول در آن‌ها متجلی شود، لذا توجه به آموزش سواد چند بعدی به دانشجویان این دانشگاه یک امر مهم و ضروری است.

در ادامه این آئین؛ سرپرست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به این که این دانشگاه بیش از۴۰ سال نیروی فنی برای نظام اشتغال کشور را تربیت کرده است، اظهار کرد: این دانشگاه فارغ التحصیلان بسیار با کیفیتی در زمینه تربیت نیروی انسانی مهارتی دارد و این دانشگاه گام‌های موثری در مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین بر می‌دارد.

مهدی نژاد گفت: در دوران دفاع مقدس دانشگاه شهید رجایی ۷۲ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که نشان می‌دهد، این دانشگاه تنها در زمینه مهارت‌های فنی کار نمی‌کند، بلکه کار تربیتی را نیز به طور مجدانه در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: قطع رابطه دانشگاه ما با علوم انسانی یکی از معضلاتی است که باید برای رفع آن قدم  برداشت، لذا در سال‌های اخیر و با رویکردهای جدید، رشته‌های انسانی نیز در این دانشگاه ایجاد شده است.

مهدی نژاد گفت: باید رابطه تربیتی بین رشته‌های مهندسی وجود داشته باشد و آموزش‌های ضمن خدمت نیز از موارد ضروری است که باید به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در این دانشگاه در راستای اجرای سند تحول انجام می‌شود، ادامه داد: تلاش خواهیم کرد با ایجاد کارگاه‌های صلاحیت سنجی گام‌های بزرگی در تحقق سند تحول برداریم.