ضرورت توانمندسازی و توسعه شایستگی های حرفه ای هنرآموزان، همسو با ساحت های تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین

سرپرست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در اولین نشست تخصصی و مشترک اعضای هیأت رئیسه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اعضای هیأت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای کشور مطرح کرد:

 

ضرورت توانمندسازی و توسعه شایستگی های حرفه ای هنرآموزان، همسو با ساحت های تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی جمال الدین مهدی نژاد در اولین نشست تخصصی و مشترک اعضای هیأت رئیسه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اعضای هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای بر ضرورت اجرا و استمرار برنامه های توانمندسازی، توسعه شایستگی و تربیت هنرآموزانی همسو با ساحت های ششگانه مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرد.

بر اساس این گزارش اولین نشست تخصصی و مشترک اعضای هیأت رئیسه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اعضای هیأت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای، صبح امروز پنجشنبه سیزدهم مهر ۱۴۰۲ با میزبانی هیأت رئیسه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و با حضور مهدی نژاد سرپرست دانشگاه؛ حجت الاسلام و المسلمین فضلعلی، نماینده نهاد رهبری در دانشگاه؛ مجتبی قربانی، معاون پژوهش و فناوری؛ عبداله صلواتی، معاون فرهنگی و اجتماعی  و آذرکیش، مدیر برنامه، بودجه و ساختار سازماني دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، و مستشاری، رئیس هیأت مدیره و خانم شریف الحسینی، مدیرعامل و دیگر اعضای مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای، در جوار مضجع شریف حضرت امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار شد.

مستشاری، رئیس هیأت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای، ضمن اذعان به  اهمیت و ضرورت توسعه آموزش فنی و حرفه ای و نقش مهم و اثربخش دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در تأمین نیروی انسانی هنرستان ها بویژه تربیت استادکار و هنرآموز بر هدف کلان شبکة کارآمد و مؤثرِ شناسایی، جذب و حفظ حامیان مادی و معنوی با بهره گیری از روش های نوآورانه و هدف کیفی ارتباط مؤثر و کارآمد با دستگاه های دولتی تأکید کرد.

در ادامه مهدی نژاد، ضمن اشاره به  نحوة فعالیت ها و برنامه های جاری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، بر ضرورت تعامل و همکاری نهادها و مجامع خیرین در فرآیند توسعه کمی و کیفی آموزش های فنی و حرفه ای تأکید کرد.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، با تبیین رویکردها و راهبردهای کلان دانشگاه درخصوص تأمین و تربیت نیروی انسانی هنرستان ها و رفع نیازهای آموزش و پرورش در این حوزه و استمرار برنامه های توانمندسازی، توسعه شایستگی و تربیت هنرآموزانی همسو با ساحت های تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و آن را از اولویت های دانشگاه برشمرد و تلاش برای ارتقای رتبه های دانشگاه در شاخص های ملی و بین المللی را مورد تأکید قرار داد.

 آذرکیش، مدیر برنامه، بودجه و ساختار سازماني دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز  ضمن تحلیل نظام مهارت در طی سالهای ۱۳۴۹  تا ۱۴۰۲، گزارشی از وضعیت کنونی دانشگاه از منظر آمار و فعالیت های مرتبط با مأموریت دانشگاه، افتخارات دانشگاه و ضرورت توسعه دانشگاه ارایه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین فضلعلی، نماینده نهاد رهبری در دانشگاه نیز ضمن اشاره به آموزه های دینی در اهمیت توسعه و ترویج فرهنگ کار و مهارت آموزی، بر ضرورت توسعه همکاری های دانشگاه با مجمع خیرین و دیگر نهادها تأکید کرد.

مجتبی قربانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز ضمن تبیین فعالیت های پژوهشی دانشگاه و جایگاه دانشگاه در رتبه بندی های ملی و بین المللی و برنامه های مرتبط با ارتقای حوزه های پژوهشی و فناورانه به ضرورت حفظ و ارتقای علوم پایه به مثابه بانکی برای علوم دیگر اشاره کرد.

عبدالله صلواتی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز ضمن اشاره به موانع متعدد بر سر راه ترویج و توسعه آموزش های فنی حرفه ای،ازجمله موانع ساختاری و سیاست گذاری، مدیریتی، قانونی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و تاریخی، به تبیین موانع فرهنگی و تاریخی پرداخت.

معاون فرهنگی دانشگاه از مدل دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در تربیت دانشجومعلمان و هنرآموزان یاد کرد و افزود:  توسعه و تعمیق و گسترش مهارت های فنی و حرفه ای را نمی توان در خلأ علوم انسانی و علوم پایه جست وجو کرد.

در ادامه این نشست حسینی، پژوهشگر و عضو هیأت مدیره، پژوم، نائب رئیس هیئت مدیره، خانم شریف الحسینی مدیر عامل، احمدی، پژوهشگر و عضو هیأت مدیره، رضایی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ، حسین پور، رئیس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش استان خراسان رضوی نیز به بیان دیدگاه ها و مباحث مرتبط با ترویج و توسعه آموزش های فنی حرفه ای  پرداخته و پیشنهاداتی برای تعامل و همکاری موثر نیز ارائه کردند.

در پایان نشست، مقرر شد ضمن انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک دانشگاه و مجمع خیرین، تعامل و همکاری مستمری میان این دو مرکز برقرار شود.