«شهدای علمی» ما الگوی «خودباوری» و «هویت‌بخشی» برای نسل جوان هستند

وزیر علوم در کنگره بین‌المللی شهید طهرانی‌مقدم:

شهدای علمی ما الگوی خودباوری و هویت‌بخشی برای نسل جوان هستند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، به نقل از پورتال رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدعلی زلفی‌گل در نخستین کنگره بین‌المللی شهید حسن طهرانی‌مقدم که در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، اظهار داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران راحت به دست نیامده است، بلکه ثمره خون هزاران شهید است. ما باید بدانیم که داشتن مسئولیت در این نظامی که برگرفته از خون شهیدان است، بسیار سنگین و حساس است.

وی افزود: دنیای سلطه و استکبار از روزهای پس از پیروزی انقلاب همه همت خود را به کار گرفته که نظام را ثابت کند و جدای از دشمنی‌ها در عرصه نظامی و امنیتی در پی نفوذ نرم علمی نیز است؛ یعنی به طرق مختلف در مراکز علمی ما و جاهایی که اثربخش است و علم قدرت آفرینی ایجاد می‌کند حضور می‌یابد و در پی به شهادت رساندن و حذف نخبگان علمی ما هستند.

وزیر علوم تصریح کرد: شهید تهرانی مقدم الگویی در بین شهدای علمی ماست که با خون خود تعهدی بر گردن ما نهاده است. شهدای علمی ما نمونه بارزی از خودباوری هستند. شهدایی که علی‌رغم همه تهدیدها و تحریم‌های موجود با اتکای به قدرت لایزال الهی، هدایت‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و بهره‌مندی از علم نافع توانستند در عرصه‌های مختلف نظامی و امنیتی افتخارات شگرفی را برای کشور رقم بزنند.

وی خاطرنشان کرد: شهیدان علمی ما الگوی خودباوری و هویت بخشی برای نسل جوان هستند. امروز دنیا قدرت علمی کشورمان را در عرصه‌های مختلف پذیرفته است. لذا امروز به یمن پیروزی انقلاب اسلامی و خودباوری حاکم بر کشورمان ایران، در عرصه‌های پزشکی توریست سلامت داریم، در عرصه تولیدات دانش‌بنیان صادرات داریم، در علم نانو و بایو و عرصه‌های مختلف علمی مرجعیت داریم.

زلفی گل افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران از مشق‌نویسی به سرمشق‌نویسی رسیده است. در گزارشی که اخیراً منتشر شده بیش از هزار دانشمند یک درصد و ۲۲۴۰ دانشمند ۲ درصد بین‌المللی داریم. همچنین امروز خیلی از نظریه‌ها و کتاب‌های علمی‌مان مرجع دنیا هستند و در زمینه تسلیحات نظامی و امنیتی دنیا پذیرفته شده که جمهوری اسلامی حرف برای گفتن دارد.

وی افزود: باید بدانیم که جمهوری اسلامی ایران کشوری است که با اتکا به قدرت لایزال الهی امروزه هیچ تهدیدی را نمی‌پذیرد. به برکت خون شهیدان ما امروز نظام جمهوری اسلامی باور دارد که از طریق علم، قدرت، ثروت،سلامت، عزت و آسایش ایجاد می‌شود. به این دلیل برای دانشمندان جایگاه خاصی قائل هستند مخصوصاً عالمانی که علم نافع دارند.

زلفی‌گل گفت: هدف از برگزاری این کنگره آن است که ضمن قدردانی و میثاق با خون شهدا، این پیام را برای جوانان داشته باشیم که مبادا فکر کنیم که دیگران برتر هستند، لذا برگزاری همایش‌های این چنینی حکایت آن است که ما به برکت خون شهدا به قدرت سرمشق نویسی رسیده‌ایم و به لطف خداوند این مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: اگر در پی آن هستیم که معضل اشتغال و ازدواج جوانان حل شود و رونق تولید و مهار تورم داشته باشیم راهی جز هزینه کردن برای علم نداریم.

وزیر علوم بیان کرد: نگاه مصرفی به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری ظلم به آیندگان است. این وزارتخانه‌ها دانش، متخصص و متبحر تولید می‌کنند. دانشمندانی که فناوری جدید تولید می‌کنند بسیار ارزشمند هستند. خروجی وزارتخانه‌های علم و آموزش و پژوهش انسان باایمان، با اخلاق و متخصص است؛ پس باید نوع نگاهمان به این وزارتخانه‌ها را تغییر دهیم.

وی گفت: این وزارتخانه‌ها، وزارتخانه‌هایی قدرت آفرین و دانش آفرین هستند و امیدواریم این نگاه از جامعه حذف شود و با حذف این نگاه یقینا استادان و معلمان قدر خواهند دید و بر صدر خواهند نشست.