سرپرست دانشگاه: «ورزش» علاوه بر سلامت جسم، باید به «تکامل روح و روان» و «اعتلای معنویت» انسان بیانجامد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، جمال الدین مهدی نژاد در آئین تجلیل از آئـین تجلـیل از مدال آوران ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با برشمردن ویژگی های ورزش در فرهنگ ایرانی و مقایسه آن با فرهنگ غربی، گفت: در ورزش سنتی و باستانی ایران، تمام بایسته های فرهنگی کشور، نمود پیدا کرده و علاوه بر سلامت جسم، بر تکامل روح و روان و اعتلای معنویت انسان تأکید می شود.

بر اساس این گزارش، آئین تجلیل از دانشجویان، کارکنان و اساتید مدال آور و تیم های برگزیده المپیادهای کشوری، منطقه ای، دانشگاهی و سراهای دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، صبح امروز دوشنبه، مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۸ به همت معاونت دانشجویی دانشگاه در سالن شهید طهرانی مقدم برگزار و ضمن ارائه برنامه های فرهنگی متنوع، از ۱۵۰ نفر از مدال آوران تجلیل و قدردانی شد.

مهدی نژاد، اخلاق مداری و توجه به رشد معنوی را از ویژگی های خاص ورزشکاران ایرانی برشمرد و افزود: «ورزش»، به ویژه «ورزش پهلوانی» و سنتی به عنوان یکی از ورزش های باستانی و فرهنگی کشور، سابقه دیرین و درخشانی داشته و همواره الگوی ورزشکاران در رقابت های مختلف ورزشی قرار می گیرد؛ بطوری که هرگاه سخن از ورزش پهلوانی به میان می آید، بایسته های فرهنگی نیز با آن همراه می شود.

سرپرست دانشگاه شهید رجایی هدف اصلی ورزش در اسلام را سلامتی روح و جسم خواند و افزود: در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، ورزش همواره با نام و یاد خداوند و با آیه، حدیث، دعا و حمد و ثنای پروردگار و ائمه معصومین(علیهم السلام) و معنویت همراه است.

مهدی نژاد با اشاره به ضرب المثل «عقل سالم در بدن سالم است»، حفظ سلامت و رشد قوای جسمانی و روحی را از ضرورت های هر انسان عاقل و خردمند دانست و افزود: نقش ورزش در تندرستی، سلامت و شادابی انسان بی بدیل است، اما ورزش باید علاوه بر تضمین سلامت جسم، به«تکامل روح و روان» و «اعتلای معنویت انسان» کمک نماید.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت ورزش در بین دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، گفت: مهم ترین اتاق های فکر مدیران کشور در دانشگاه ها قرار دارد و دانشجو برای حل چالش ها نیازمند تفکر و اندیشه است و توسعه تفکر و ارائه ایده های ناب مستلزم سلامت جسم و روح است و لازمه آن توجه به ورزش است.

مهدی نژاد ادامه داد: بشر در دنیای کنونی که به تعبیری دوران نهلیست و دوران پوچ گرایی و قطع ارتباط با خالق هستی است، باید تلاش نماید تا با نگاه معنوی به طبیعت، روی آوردن به ورزش و کمک به رشد و تعالی خود و جامعه و با ایجاد پیوند قلبی با پروردگار جهان، اقتدار از دست رفته خویش را بازیافته و تصویری از یک انسان تکامل یافته با سلامت روح و روان از خود به نمایش گذارد.

شایان ذکر است در آیین تجلیل از مدال آوران و افتخار آفرینان ورزشی دانشگاه، وحید شمسایی، سرمربی تیم ملی فوتسال کشور؛ سبزواری، مرشد ملی؛ رضا ذریه، هنرمند بنام کشور و مهمانان ویژه دیگری نیز حضور داشتند.