روابط عمومی دانشگاه

ديدار وزير آموزش و پرورش با شورا و مديران حوزه ستادی دانشگاه

به گزارش روابط عمومي دانشگاه و به نقل از مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز دكتر فخرالدين دانش آشتياني در ديدار صميمانه با با اعضاي شوراي و مديران حوزه ستادي دانشگاه شهيد رجايي در سالن جلسات اين دانشگاه با اشاره به ايام مبارك ماه رجب و ايام البيض ضمن ابراز اميدواري از خدمتگزاري شايسته مسئولان به نظام تعليم و تربيت كشور، گفت: در نظام هاي تعليم و تربيت دنيا، هدف گذاري ها برمبناي آن است كه دانش آموز به گونه اي تربيت شود كه پس از فراغت ازتحصيل، كارآمدي لازم براي ورود به بازار كار را داشته باشدvazir96 .

وي با اشاره به نامگذاري امسال كه تاكيد عمده اي برتوليد و اشتغال دارد، افزود: مسئوليت اصلي توليد و اشتغال برعهده آموزش و پرورش است، بنابراين اگر بخواهيم توليد و اشتغال واقعي داشته باشيم، بايد نيروي انساني كارآمد، متخصص و داراي مهارت و شايستگي هاي لازم در مدرسه تربيت كنيم .

وزيرآموزش و پرورش تصريح كرد: امروز اگر شاهد بيكاري برخي ازفارغ التحصيلان دانشگاه ها در سطح جامعه هستيم، علتش اين است كه افراد مهارت هاي لازم در دوران كودكي و نوجواني راكسب نكرده اند و دوره هاي آموزشي دانشگاه نيز اثر چنداني برتخصص ومهارت آنها نداشته است، زيرا افراد در سنين پايين مهارت ها راعميق تر واساسي تر فرا مي گيرند .

وي تخصص را يكي از عوامل كارآفريني دانست و افزود: البته تخصص به تنهايي براي كارآفريني كافي نيست بلكه افراد بايد داراي شجاعت و قدرت ريسك پذيري بالايي باشند و اين تفكر، يك مهارت موثر دركار آفريني است .

عضو كابينه تدبير واميد خاطر نشان كرد: در فرآيند آموزشي بايد شجاعت را در دانش آموزان تقويت كنيم تا آنها از قدرت تصميم گيري و تفكر كه لازمه كارآفريني است، بهره مند شوند .

وزيرآموزش و پرورش خلاقيت و ايده پردازي را از ديگر مشخصه هاي كارآفريني عنوان كرد و افزود: ارائه آموزش هاي حافظه محور باعث شده تا افراد علي رغم دارا بودن مدارك تحصيلي بالا، مهارت كارآفريني نداشته باشند.

وي اضافه كرد: طبق برنامه ششم توسعه بايد ۵۰ درصد دانش آموزان در رشته هاي فني و حرفه اي تحصيل كنند كه اجرايي كردن اين موضوع نيازمند ايفاي نقش كليدي دانشگاه شهيد رجايي در تربيت دبيران فني است .

دكتر دانش آشتياني اظهاركرد: در اغلب كشورها دانش آموزان پس از فراغت از تحصيل و اخذ مدرك ديپلم تمايلي به ادامه تحصيل ندارند و مستقيما وارد بازاركار مي شوند زيرا درآن كشورها به جاي اهميت دادن به مدرك تحصيلي براي كارواشتغال ارزش و اهميت قائل هستند، بنابراين اگر بخواهيم فارغ التحصيلان ما نيز پس از اتمام دوران تحصيلات متوسطه، وارد بازار كار شوند بايد براي كار واشتغال بيش از پيش ارزش قائل شويم .

وي نقش الگويي اساتيد دانشگاه برروي دانشجو معلمان را موثرتر از نقش موضوعات درسي دانست و تصريح كرد: نوع تعامل استاد با دانشجو و نحوه تدريس او برتربيت دانشجو معلمان موثر است و معلمان همان تعامل و روش تدريس را در مدرسه به كار خواهند گرفت .

وزيرآموزش و پرورش افزود: آموزشي تاثيرگذار است كه موضوعات كاربردي و ملموس ارائه كند، زيرا در بحث هاي نظري، يادگيري به شكل عميق صورت نمي گيرد .

وي بر ضرورت به روز بودن تجهيزات دانشگاه شهيد رجايي براي آموزش معلمان فني و حرفه اي تاكيد و اضافه كرد: در بخش فني و حرفه اي، توليدات بايد كم نظير يا بي نظير باشد و لازمه اين كار به روزبودن افراد است تا باآينده نگري، نيازآتي جامعه را تشخيص دهند، بنابراين دانشگاه شهيدرجايي بايددر اين زمينه  پيشرو و الگو باشد .

وزيرآموزش و پرورش خاطر نشان كرد: همه افراد جامعه حتي خانواده ها فكر مي كنند كه فرزندانشان بايد تحصيلات دانشگاهي داشته باشد تا مهارت هاي لازم جهت ورود به بازار كار را پيدا كنند، در صورتي كه افراد بايد مهارت ها و تخصص هاي مورد نياز را در دوران دانش آموزي فرا گرفته باشند، بنابراين تغييراين نگاه، نيازمند فرهنگ سازي و بهادادن به اشتغال و كار است .

دكتر دانش آشتياني بر تقويت علاقمندي دانش آموزان به كشور تاكيد و اظهاركرد: دانشجويي كه از دانشگاه شهيد رجايي فارغ التحصيل مي شود بايد عميقا داراي تخصص، علاقمند به خدمت، با اخلاق و داراي هويت ملي باشد واين خصوصيات همزمان با فرآيند آموزشي در شخصيت آنها نهادينه شود.

وي با اشاره به بازديدهاي خود ازهنرستان هاي فني و حرفه اي ابرازكرد: به نظر مي رسد ضروري است برخي موضوعات كتاب هاي درسي شاخه فني و حرفه اي با توجه به رويكرد جديد بايد با كمك اساتيد دانشگاه شهيد رجايي بازنگري شود.

خاطر نشان مي گردد : در ابتداي اين جلسه دكتر حميدر ضا عظمتي،  رييس دانشگاه به  ارائه گزارش از وضعيت موجود دانشگاه پرداخت  وسپس  تني چند از اساتيد نيز در خصوص دانشگاه و نقش آن درحوزه آموزش و پرورش صحبت نموداند