پورکمالی در آیین تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه خبر داد:

رشد ۳۰۰ درصدی جذب و پذیرش دانشجو معلمان در سال تحصیلی جاری

 

«رشد ۳۰۰ درصدی پذیرش دانشجو معلمان»؛ «تنوع بخشی در شیوه های جذب و پذیرش دانشجو»؛ «پذیرش در مقاطع مختلف تحصیلی» و «بازنگری و تغییر در آیین نامه ها و برنامه های درسی و متناسب سازی آن با مأموریت های دانشگاه و وزارت آموزش و پرورش» از برنامه های تحولی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال جاری خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، «آیین تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی»، عصر امروز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه و جمعی از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه در سالن شهید طهرانی مقدم، برگزار شد.

بر اساس این گزارش، علی پورکمالی، رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ضمن گرامی­داشت یاد  و خاطره علامه شهید مرتضی مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام والای معلم و دهه سرآمدی آموزش، با اشاره به نقشه راه ترسیم شده در بیانیه گام دوم انقلاب، سند اسلامی شدن دانشگاه­ ها و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای ارتقای نظام تعلیم و تربیت، ابراز امیدواری کرد که این دانشگاه بتواند متناسب با فضای مأموریتی و مهارتی ویژه ­ای که برای آن تنظیم و ترسیم شده است، در نظام تعلیم و تربیت مهارتی، ایفای نقش نماید.

پورکمالی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص اهمیت مسأله اشتغال و اقتصاد کشور، لازمه تحقق و حل مشکلات پیش روی این حوزه  را توجه به آموزش های مهارتی و تقویت و ارتقای هنرستان­ های فنی و حرفه­ ای کشور دانست و افزود: تنها متولی آموزش های مهارتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور، «دانشگاه راهبردی تربیت دبیر شهید رجایی» است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سنوات گذشته، بر ضرورت شتاب دهی تحقق مأموریت ­های دانشگاه در مقطع کنونی تأکید کرد و افزود: طرح ها، برنامه ها و مأموریت های پیش روی ما باید با قدرت بیشتری دنبال شود تا شرایط برای تأمین نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش مطابق برنامه، رقم بخورد.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به مصوبه هیأت دولت مبنی بر «مهارتی شدن آموزش و پرورش» اذعان داشت:  تا پایان برنامه هفتم توسعه، باید ۱۸۰۰ هنرستان فنی و حرفه ای به تعداد هنرستان های کشور اضافه شود و سهم آموزش های فنی و حرفه ای در دوره دوم آموزش متوسطه، به ۵۰ درصد برسد.

رئیس دانشگاه تربت دبیر شهید رجایی، تحقق این هدف را منوط به آموزش و تربیت بیش از ۶۰ هزار دبیر و هنرآموز فنی و حرفه ای دانست و افزود: با توجه به برنامه ریزی­ های انجام شده و به حول و قوه الهی توانستیم در راستای تأمین منابع انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش، در گام نخست، در سال جاری رشد ۳۰۰ درصدی در پذیرش دانشجو معلمان را رقم بزنیم.

وی با اشاره به دریافت مصوبه هیأت امنای دانشگاه شهید رجایی مبنی بر ایجاد ۴ پردیس در شمال، جنوب و شرق و غرب کشور، ابراز امیدواری کرد که دانشگاه با حمایت های وزیر محترم آموزش و پرورش، در تحقق این مأموریت، با سربلندی بیرون بیاید.

پورکمالی، رکن اصلی تعلیم و تربیت را «معلم و استاد» توصیف کرد و گفت: برای تحقق تعلیم و تربیت در تراز نظام جمهوری اسلامی، نیازمند آموزش های تمام ساحتی هستیم و این امر مرهون حضور استادان تمام ساحتی و مهارتی در دانشگاه ها و مدارس است که دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در این مأموریت، نقش ویژه ای بر عهده دارد.

پورکمالی افزود: بازنگری و تغییر در آیین نامه ها و برنامه های درسی و متناسب سازی آن با مأموریت­ های دانشگاه و وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است تا موجب راهبری، هدایت و تشویق اساتید در مهارت آموزی شده و مأموریت خویش در امور آموزشی و تربیتی شود.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در ادامه با اشاره به این که کار بازنگری برنامه های درسی تا مهر ۱۴۰۳ به اتمام خواهد رسید، گفت: با توجه به هدف گذاری های صورت گرفته، کار تدوین برنامه های درسی جدید نیز بر اساس سیاست ها و اهداف پیش رو تا مهر سال۱۴۰۴  به انجام خواهد رسید.

وی در ادامه به تغییر در شیوه های پذیرش دانشجو در دوره­ ها و مقاطع مختلف تحصیلی اشاره کرد و گفت: تنوع بخشی در شیوه های جذب و پذیرش دانشجو از دیگر برنامه های تحولی دانشگاه است که انتظار می رود به زودی در ستاد تعلیم و تربیت و شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح و مصوب شود.

علی پورکمالی انارکی در پایان به ضرورت تأمین تجهیزات مورد نیاز کارگاه ها و آزمایشگاه ها برای کیفیت بخشی به اموزش های مهارتی اشاره کرد و گفت: بخش مهمی از اعتبارات مورد نیاز برای تأمین تجهیزات مورد نیاز را در برنامه سنواتی گنجانده­ ایم که انتظار داریم با جلب نظر و جذب کمک های خیرین و سایر ظرفیت های موجود، شاهد تأمین اعتبار لازم برای تجهیز کارگاه ها و ارتقای آموزش های مهارتی باشیم.