رئیس سازمان امور دانشجویان خبرداد:

به گزاش روابط عمومي دانشگاه به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مجتبی صدیقی در نشست تخصصی تعامل مراکز مشاوره با شورای بررسی موارد خاص دانشگاه‌ها که صبح امروز در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، با تاکید بر اینکه نقش مراکز مشاوره دانشگاه‌ها با افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور روز به روز جدی تر می‌شود، افزود: نقش این مراکز در دوره فعلی وزارت علوم به خوبی حفظ شده و یکی از نکاتی که در وزارت علوم مورد توجه قرار گرفته مراکز مشاوره و توسعه فعالیت‌های این مراکز است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت حفظ کیفیت علمی دانشگاه‌ها و همچنین آسیب‌های موجود در جامعه که به صورت ناخواسته روی دانشجویان تاثیرمی‌گذارد اظهار کرد: مسئله حساس و ظریفی که وجود دارد این است که از یک طرف باید کیفیت علمی دانشگاه‌ها حفظ شود و از طرف دیگر عوامل پیش بینی نشده‌ای در جامعه امروز وجود دارد که به صورت ناخواسته روی جوانان و ادامه تحصیل آنها تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: باید طوری رفتار کرد که نه نظام و دیسیپلین دانشگاه‌ها بر هم زده شود و نه کیفیت آنها کاهش پیدا کند و از طرف دیگر نباید شرایطی ایجاد شود که دانشجویان بنا به مشکلات ناخواسته از تحصیل محروم شوند. مرز بین این دو نقش توسط مراکز مشاوره دنبال می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به سیاست وزارت علوم مبنی بر ارتقای کیفیت دانشگاه‌ها گفت: وزارت علوم تا کنون به حد کافی یا حتی بیشتر از حد کافی رشد کمی داشته است. اکنون سیاست این وزارتخانه توجه به کیفیت و تولید علم است. رسیدن به کیفیت مدنظر نیازمند نظام خاصی است که در راستای رسیدن به این هدف مراکز مشاوره نیز تاثیرگذار هستند.

دکتر صدیقی با بیان اینکه در جامعه امروز شاهد آسیب‌های زیادی هستیم اظهار کرد: دلیل این آسیب‌ها ریشه‌های مختلفی از جمله مسائل اقتصادی، امواج ناخواسته فرهنگی که بر جامعه تحمیل می‌شود و غیره است که دست به دست هم می‌دهند و ممکن است شرایطی را ایجاد کنند که برخی از دانشجویان نتوانند ادامه تحصیل دهند.

دکتر صدیقی با اشاره به بازنگری آیین نامه دانشجویان ایثارگر گفت: مراکز مشاوره نباید به گونه‌ای رفتار کنند که دانشجویان فکر کنند حمایت این مراکز مستمر بوده و دچار رخوت شوند. نظارت باید مستمر باشد اما دانشجویان نباید انتظار کمک دائمی داشته باشند. این امر در مورد دانشجویان شاهد و ایثارگر نیز صدق می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه حساسیت باید در مقاطع تحصیلات تکمیلی جدی تر باشد افزود: ممکن است در مقطع کارشناسی بتوان ساده تر تصمیم گرفت اما این تصمیم گیری در مقاطع ارشد و دکترا سخت تر و جدی تر می‌شود.

دکتر صدیقی با تاکید بر اهمیت رازداری در مراکز مشاوره اظهار کرد: اطلاعاتی که دانشجویان در اختیار مراکز مشاوره قرار می‌د هند خصوصی است و فقط باید در جلسه شورای موارد خاص مطرح شود تا دانشجو احساس آرامش و امنیت داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: همانطور که به فکر کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها هستیم باید به فکر سرنوشت دانشجویان نیز باشیم که ممکن است خارج از اختیارات خود با مشکلاتی مواجه شوند.