رئیس دانشگاه در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم: دانشگاه بر اساس سیاست گزاری های اتخاذ شده، در مسیر انجام ماموریت های خود قرار دارد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از پایگاه خبرگزاری تسنیم، دکتر حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه در گفت‌وگویی با این خبرگزاری به برخی از ابهامات مطرح شده در خصوص ماموریت دانشگاه پاسخ داد.

بر اساس این گزارش، در پاسخ به این پرسش که شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است تمام ظرفیت این دانشگاه در اختیار تربیت معلم نیست و به پذیرش دانشجویان  غیردبیری ایراد می‌گیرند، آیا دانشگاه در راستای ماموریت‌های خود اقدام نمی‌کند؟ اظهار کرد: دانشگاه شهید رجایی یک دانشگاه ماموریت‌گرا است و در نزدیک‌ترین فاصله خود برای انجام ماموریت‌هایش نسبت به کل زمانی که تاکنون فعالیت می‌کرده، در حال حرکت است.

وی افزود: نمی‌دانم افرادی که می‌گویند تمام ظرفیت این دانشگاه در اختیار تربیت معلم نیست، مبنای صحبتشان چیست؛ دانشگاه شهید رجایی به عنوان یک دانشگاه ماموریت‌گرا وظیفه  تربیت دبیر فنی را بر عهده دارد و اینکه دانشگاه باید به چه اصولی پاسخ دهد باید گفت یکی از عناصر تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش در حوزه فنی و حرفه‌ای است.

در سال های اخیر ظرفیت پذیرش دانشجو ۵ برابر شده است

رئیس دانشگاه شهید رجایی گفت: از سال ۹۲ تا امروز ظرفیت پذیرش دانشجو حدود ۵ برابر افزایش داشته است یعنی با پذیرش دوره یکساله که به مجموعه پذیرش دانشگاه اضافه شده امروز دوره کارشناسی ۸۷٫۵ درصد کل دانشجویان ما را به خود اختصاص داده است که همان دبیران فنی هستند.

۸۷٫۵ درصد جمعیت دانشجویان در دوره کارشناسی (دبیری فنی)هستند

دکتر عظمتی ادامه داد: ۶۳۰۰ دانشجوی دوره کارشناسی در قالب دوره یکساله و چهارساله داریم که درصد آن به کل دانشجویان ۸۷٫۵ درصد است و مابقی دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند به عنوان مثال دانشجویان مقطع دکتری در دوره‌های روزانه و شبانه حدود ۱٫۵ درصد از کل دانشجویان را به خود اختصاص داده‌اند و جمع کل دانشجویان ما درحال حاضر ۸ هزار و ۲۷۷ نفر است.

وی مطرح کرد: با افزایش ظرفیت دانشجومعلم در حوزه تربیت دبیر فنی امروز نسبت به همه دوره‌های گذشته موفق تر عمل می‌کنیم.

رئیس دانشگاه شهید رجایی با اشاره به اینکه فعالیت دیگر دانشگاه برای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی جامعه به خصوص نظام تعلیم و تربیت است. اضافه کرد: بودجه دانشگاه را هدفمند  و در سال ۹۹ کلان پروژه‌هایی را تعریف کردیم که حتی آموزش و پرورش هم دخالتی در بودجه ما ندارد و تمام آن توسط خود دانشگاه تأمین می‌شود، در تعامل با معاونت‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش پروژه‌هایی تعریف شد و براین اساس به نیازهای پژوهشی جامعه  به خصوص نظام تعلیم و تربیت پاسخ می‌دهیم و پژوهش‌های کاربردی که به درد مجموعه آموزش و پرورش بخورد، انجام می‌شود.

عظمتی افزود: مقرراتی مانند پژوهانه‌ها را تغییراتی دادیم بنابراین هدف دانشگاه در حوزه پژوهش تولید علم نافع با تاکید بر حل مسائل وزارت آموزش و پرورش است.

وی درباره برخی از پروژه‌‌های سال ۹۹ بیان کرد: طرح ملی کنترل چاقی دانش آموزان با درخواست معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش انجام شد یا اعلام افت تحصیلی دانش آموزان در علوم پایه، تعیین معیارهای طراحی مراکز دارالقران‌ها و کانون‌های پرورشی؛ بنابراین دومین محور ما پاسخ به نیازهای پژوهشی جامعه و نظام تعلیم و تربیت است.

ایجاد رشته جدید مدیریت آموزشگاهی هنرستان

رئیس دانشگاه شهید رجایی عنوان کرد: اقدام دیگر دانشگاه، فعالیت به عنوان اتاق فکر وزارت آموزش و پرورش است که در این زمینه با توجه به تخصص تربیت دبیر فنی توانسته‌ایم با رصد مستمر در حوزه تربیت دبیر فنی برای توانمندسازی دانشجومعلمان و نیروی انسانی موجود در آموزش و پرورش قدم‌های موثری برداریم. بازنگری دروس صلاحیت معلمان به ویژه کارورزی‌ها، تطبیق دروس صلاحیت معلمی با کتب درسی در هنرستان‌ها، ایجاد رشته‌های جدید در جهت توانمندسازی نیروی انسانی متخصص مانند رشته‌ مدیریت آموزشگاهی در هنرستان ها در مقطع کارشناسی ارشد از جمله اقدامات انجام شده است البته  رشته‌های جدیدی که مورد تصویب قرار گرفته یا در حال تصویب است جزو ماموریت‌های دانشگاه برای توانمندسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش است که باید به آن توجه کنیم.

۴۰ درصد اعضای هیئت علمی مرتبه دانشیاری و بالاتر دارند 

دکتر عظمتی ادامه داد: بخش دیگری از اقدامات دانشگاه شهید رجایی در جهت ماموریت‌هایش، پاسخگویی به استانداردهای آموزش عالی کشور است مثلا نسبت استاد به دانشجو، سرانه فضا و امکانات، خرید تجهیزات نوین، هرم هیئت علمی به لحاظ مرتبه علمی و… سال ۹۳ حدود ۶ درصد و هم‌اکنون ۴۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه مرتبه علمی دانشیار به بالا دارند و فضا و امکانات دانشگاه نیز در این بازه زمانی با توجه به محدودیت‌های مالی دانشگاه،  رو به بهبود بوده است، ایجاد آزمایشگاه‌های جدید، خرید تجهیزات، همه اینها جایگاه دانشگاه را در سطح بین المللی  مورد توجه قرار داده است و توانسته‌ایم در سطح ملی و بین‌المللی جایگاه مناسبی به لحاظ علمی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اینکه مطرح می‌شود، دانشگاه شهید رجایی در جهت ماموریت‌های خود حرکت نمی‌کند چندان منطبق بر واقعیت نیست البته می‌توانیم بگوییم قدم‌های نرفته داریم که باید برداشته شود اما در زمینه توانمندسازی دانشگاه و رساندن آن به آنچه که باید باشد نیازمند حمایت‌های بیشتر مجموعه نظام و مسئولان هستیم.

در دوره کارشناسی یک نفر دانشجوی غیردبیری نداریم

رئیس دانشگاه شهید رجایی در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه ظرفیت مازاد خود را دانشجوی غیر دبیری جذب می‌کند یا اینکه تامین نیاز آموزش و پرورش را نادیده گرفته است؟ از سوی دیگر میزان کمبود دبیر آموزش و پرورش چقدر است؟ گفت: اصلا اینگونه نیست؛ در مقطع کارشناسی ظرفیت خود را حتی با ایجاد ظرفیت‌های جدید توسعه داده‌ایم، سال ۱۳۹۹ در دوره کارشناسی یک نفر را در مقطع غیر دبیری نداریم. در دوره تحصیلات تکمیلی یعنی ارشد و دکتری ظرفیت‌ را به فرهنگیان برای ادامه تحصیل اختصاص می‌دهیم و چند سالی است که ظرفیت‌های دانشگاه در دوره تحصیلات تکمیلی متعلق به فرهنگیان است.

عظمتی همچنین گفت: در مقطع کارشناسی ارشد تعدادی دانشجو را به صورت شبانه جذب می‌کنیم که طبیعتا آنها خللی در ایفای ماموریت‌های دانشگاه ایجاد نمی‌کنند و هزینه را خودشان پرداخت و حتی به لحاظ مالی به دانشگاه کمک می‌کنند، این روند خللی در بحث تامین دبیر ایجاد نکرده است.

وی گفت: در دهه ۸۰ دانشگاه تقاضایی برای دبیری نداشت و در آن زمان مسئولان وقت در مقطعی آمدند، دانشجوی غیردبیری جذب کردند اما امروز در مقطع کارشناسی حتی یک دانشجو  غیردبیری نداریم که بخواهیم روی این موضوع بحث کنیم.