در نخستین نشست از سلسله نشست‌های فرصت‌ها و چالش‌های ارتباط با جامعه و صنعت مطرح شد:

روز چهارشنبه، ۴ تیرماه ۱۳۹۹، نخستین نشست از سلسله نشست‌های فرصت‌ها و چالش‌های ارتباط با جامعه و صنعت با حضور دکتر محمدسعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
در این نشست دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به رویکرد جدید پژوهشگاه نسبت به طرح‏‌های ذی‌نفع محور در قالب برنامه راهبردی دوم اشاره کرد و تغییر ساختار پژوهشگاه با افزودن معاونت کاربردی‌سازی پژوهش‏‌های علوم انسانی و فرهنگی را مصداقی از این رویکرد فعالانه دانست.
در ادامه دکتر پارساپور، معاون کاربردی‌سازی پژوهش‌‏های علوم انسانی و فرهنگی به ضرورت توجه به رشته‏‌های علوم انسانی و اجتماعی در پیشبرد اهداف جامعه و صنعت اشاره کرد و به شرح برخی از برنامه‏‌های آتی این معاونت در این راستا پرداخت.
سپس دکتر الهام ابراهیمی، مدیر نوآوری و کاربردی‌سازی پژوهش‏‌های علوم انسانی آماری از تعداد طرح‏‌های کاربردی و کارفرمایی پژوهشگاه طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ ارائه داد و از اعضای هیأت علمی حاضر در نشست درخواست کرد، پیشنهادهای خود را برای غنی سازی و افزایش اثربخشی این طرح‏‌ها ارائه دهند.
دکتر علیرضا ملایی‌توانی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه نیز ضرورت تدوین تاریخ شفاهی صنایع و سازمان‌ها را از جمله طرح‌های کاربردی اثربخش دانست. دکتر فرزانه میرشاه‌ولایتی، معاون نوآوری و کاربردی‌سازی پژوهش‏‌های علوم انسانی به توانایی‌ها و ظرفیت پژوهشگاه برای مشارکت در طرح مپسا اشاره کرد. دکتر منصور ساعی نیز به دو مقوله‌ی تأسیس کلینیک علوم انسانی با هدف ارائه‌ی مشاوره‌های تخصصی و کاربردی به افراد، سازمان‌ها و کسب و کارها و هم‌چنین پرداختن به جایگاه روابط عمومی در برندسازی صنعت و‌ محصولات تأکید داشت.
دیگر اعضای هیأت علمی نیز پیشنهادهایی در راستای برقراری حلقه‌ی واسط میان پژوهش‌‏های حوزه‌ی علوم انسانی و اجتماعی با جامعه و صنعت ارائه کردند.
در ادامه دکتر سیف ضمن پاسخگویی به سوالات اعضای حاضر، راهکارهای ارزشمندی در حیطه‌‏های مختلف ارتباط پژوهشگاه با جامعه و صنعت ارائه کرد که از جمله آنها می‏‌توان به فرصت‏‌های مطالعاتی در صنعت و شرایط خاص آن، برگزاری میز تخصصی ارتباط علوم انسانی با جامعه و صنعت با محوریت پژوهشگاه، برگزاری نشست‏‌های مستمر با دانشگاه‏‌های فنی برای تعامل هرچه بیشتر صنایع با حوزه‌‏های علوم انسانی و اجتماعی اشاره کرد. در پایان دکتر سیف بر ضرورت حصول نتیجه ملموس از این سلسله نشست‌ها تأکید و ابراز امیدواری کرد، این جلسات به برقراری ارتباط میان پژوهشگاه و سازمان‏‌های ذی‌نفع در حوزه‌ی پژوهش‏‌های علوم انسانی و اجتماعی منجر شود.
زمان برگزاری دومین نشست از سلسله نشست‏‌های فرصت‌ها و چالش‌های ارتباط با جامعه و صنعت از طریق روابط عمومی پژوهشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

منبع اصلی خبر

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر:۹۹۰۳۰۷۰۲