دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بین دانشگاه های برتر دنیا از نظر نظام رتبه‌بندی وبومتریکس قرار گرفت.

به گزارش دفتر همکاری های علمی و روابط بین الملل دانشگاه، رتبه جهانی دانشگاه رجایی در ویرایش ژوئیة ۲۰۲۲، در جمع بهترین دانشگاه های جهان قرار گرفت.  در این رتبه بندی دانشگاه تهران جایگاه نخست در ایران و جایگاه ۳۰۰ در جهان را کسب کرد. برای اولین بار است که یک دانشگاه ایرانی در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا از نظر رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد. پس از دانشگاه تهران، به ترتیب دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، علوم پزشکی تبریز، علم و صنعت ایران، علوم پزشکی اصفهان و فردوسی مشهد در رتبه‌های دوم تا دهم ملی قرار دارند. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز در این رتبه بندی در جایگاه ۶۱ کشور، ۵۸۰ در آسیا و ۲۷۹۶ جهان قرار گرفت.

پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی، و دسترسی به دیگر منابع دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌بندی است. تأثیر (مشاهده‌پذیری)، دسترسی (شفافیت / باز بودن) و سرآمدی، سنجه‌هایی هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه مؤسسه‌های آموزش عالی به کار می‌برد.

بهترین امتیاز دانشگاه شهید رجایی در سنجه‌های گوناگون این نظام رتبه‌بندی، در «سرآمدی» به دست آمده است که در آن در جایگاه ۲۱۴۱ جهان جای گرفته است. سنجه «سرآمدی» به دنبال سنجش مقاله‌های پراستناد یک موسسه است و ۴۰ درصد وزن در روش‌شناسی این نظام را به خود اختصاص می‌دهد.

دکتر قربانی، مدیر دفتر همکاریهای علمی و روابط بین الملل دانشگاه افزود، آزمایشگاه سایبرمتریک (CINDOC) سالانه دو ویرایش از نظام «وبومتریکس» را در ماه‌های ژانویه و جولای و بر اساس چندین شاخص به شرح ذیل منتشر می‌کند:

• تاثیر محتوای وب: تعداد ارجاع یا لینک‌های برقرارشده از سایر سایت‌ها به وب‌سایت دانشگاه (با وزن ۵۰ درصد)
• نویسندگان پراستناد: تعداد استنادات ۲۱۰ نویسنده پُراستناد برتر دانشگاه در گوگل اسکالر (با حذف ۲۰ نویسنده برتر لیست) (با وزن ۱۰ درصد)
• مقالات پراستناد: تعداد مقالات دانشگاه در بین ده درصد مقالات پُراستناد در نظام‌ رتبه‌بندی سایماگو (مقالات سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹) (با وزن ۴۰ درصد)
گفتنی است در  رتبه‌بندی نظام وبومتریکس سال ۲۰۲۱، ۷۰۴ موسسه ایرانی و ۳۱۰۰۰ مؤسسه آموزشی در سرتاسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

وی خاطر نشان کرد، بررسی رتبه‌های نظام رتبه بندی وبومتریک سال ۲۰۱۹ تا۲۰۲۱ نشان می دهد که دانشگاه شهید رجایی در این سه سال روند رو به رشدی در کسب رتبه کل و کسب رتبه در شاخص‌های مختلف بوده است. این دانشگاه از سال ۲۰۱۹ تا ژانویه ،۲۰۲۱، ارتقای ۱۰۲۶ پله ای در رتبه کلی خود داشته است. جدیدترین رتبه دانشگاه شهید رجایی نشان میدهد که بهترین رتبه کسب شده در این دانشگاه از بند در دسترسی آزاد بوده است. رتبه دانشگاه در شاخص تاثیر نیز ارتقای بسیار خوبی داشته است.

نتایج آخرین رتبه‌بندی جهانی وبومتریکس از طریق نشانی http://webometrics.info قابل مشاهده است.

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۱۰۵۲۳۰۲