حضور تیم انجمن علمی دانشجویان دانشکده مهندسی عمران در مسابقات ملی دیوار خاک مسلح

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خبرداد؛

ششمین دوره مسابقات ملی دیوار خاک مسلح در روز ۴ خرداد ماه ۱۴۰۲ با حضور تیمهای مختلف از دانشگاههای سراسر کشور به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی در پردیس دانشکده فنی و مهندسی شهید عباسپور برگزار گردید. در مرحله ثبت نام اولیه این مسابقات در بهمن ماه سال گذشته، بیش از ۴۵ تیم برای شرکت در این رقابت اعلام آمادگی کردند که در مراحل مختلف علمی این رقابت در نهایت ۲۲ تیم موفق به کسب رتبه لازم برای شرکت در مرحله نهایی مسابقات شدند که تیم انجمن علمی دانشجویان دانشکده مهندسی عمران نیز موفق به حضور در مرحله نهایی گردید.
این تیم با انتخاب نام “هندازگر” (به معنی مهندس در زیان فارسی) با حضور تعداد ۴ نفر از دانشجویان به سرپرستی دکتر سعید غفارپور جهرمی در این مسابقات شرکت داشتند. اعضای تیم آقایان علی قنبری (سرگروه)، محمد خائفی، عبدالله محمدی و محمدرضا نوراللهی از دانشجویان رشته مهندسی عمران ورودی سال ۱۳۹۸ بودند.
در مرحله اول این مسابقات، تیم با تهیه مصالح و ابزار لازم، آزمایشهای مختلف را روی نمونه خاک و مسلح کننده انجام داده و پس از تحلیل و طراحی دیوار خاک مسلح، نتیجه خود را در قالب یک گزارش مکتوب به دبیرخانه مسابقات ارسال مینمایند. با ارسال گزارش، مراحل داوری و بررسی و ارزیابی گزارش انجام و در صورت کسب حدنصاب لازم به مرحله بعد می رفتند. در مرحله بعد ساخت و کنترل جعبه و تایید فنی از دبیرخانه مسابقات می باشد. در مرحله بعدی لازم است اعضای تیم با درنظر گرفتن آیین نامه مسابقات، نسبت به ساخت خاکریز و بارگزاری آن اقدام نمایند.
اعضای تیم دانشجویی با اخد مجوز از حراست دانشگاه با حضور در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل، تحت سرپرستی استاد مشاور در دانشگاه حاضر بوده و جهت این مسابقات کسب آمادگی نمودند.
در مرحله نهایی این مسابقات که در روز ۴ خردادماه برگزار گردید، تیم انجمن علمی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با ساخت یک خاکریز پایدار، علارغم تلاش و کوشش بسیار موفق شد جزو ۸ تیم برتر این مسابقات قرار گیرد. این تجربه راه را برای مسابقات بعدی هموار خواهد کرد.
در این مسابقات تیمهای دانشجویی از دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی، سمنان، گلستان، ملایر، علم و فرهنگ، آزاد انزلی، آزاد علی اباد کتول و غیره حضور داشتند که برخی در مراحل اولیه مسابقات حذف شدند.
لازم به ذکر است تعدادی از دانشجویان دانشکده این گروه را در مسابقات همراهی میکردند. همچنین بخش زیادی از بودجه تخصیص یافته جهت تهیه مصالح و ابزار هزینه شده که هم اکنون موجود بوده و در انجمن علمی دانشکده قرار دارد.

مهمترین دستاورد این مسابقات کسب تجربه کار گروهی و مشارکت در انجام فعالیت های علمی دانشجویی در بستر فضای دانشگاه و آشنایی با برخی ضوابط، امکانات، محدودیت ها و قابلیت ها می باشد.