تدوین و ابلاغ دستورالعمل آموزش هوشمند به دانشگاه‌ها ضروری است

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی گل امروز در نخستین همایش مدیران فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و مراکز آپای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، گفت: استفاده از فناوری‌های نو هم ضرورت است و هم نیازمند ضوابط مشخصی است که در این راستا، اداره کل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم باید دستورالعمل مشخصی را تدوین و به دانشگاه‌ها ارائه کند.

ترکیب آموزش سنتی و هوشمند

وزیر علوم با اشاره به اینکه استفاده از فناوری نو باعث سرعت و تسهیل دسترسی به اطلاعات علمی و شیوه‌های جدید در تدریس و آموزش می شود گفت: باید روش سنتی و هوشمند با هم ترکیب شود و در شرایط امروز جامعه، اتکای صرف به روش های سنتی اثر بخش نیست.

زلفی‌گل ادامه داد: ما نسلی هستیم که بیشترین تغییرات را در دوران حیات خود دیده‌ایم و شاید نسل‌های قبل ما چنین فرصت‌هایی را در طول عمر خود نداشته‌اند؛ امروزه اقلیم زیست اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی، آموزش و … در عرصه‌های مختلف کاملاً تغییر کرده و راهی جز این نداریم که تغییر اقلیم‌ها را مدیریت کنیم و آن‌ها را بپذیریم و تا ضرورت و امکان بومی کنیم و بهره ببریم.

ضرورت استفاده از آموزش هوشمند در آموزش عالی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: از آنجایی که آموزش در آموزش عالی جزو برنامه‌های اصلی است، استاد دانشگاه، یاور علمی و دانشجو راهی جز این ندارد که خود را با تغییرات شیوه‌های بستر مجازی و هوش مصنوعی وقف دهد.

زلفی‌گل گفت: فضای مجازی در کنار زندگی واقعی حقیقت غیرقابل‌انکار است و نمی‌توانیم فضا و آموزش مجازی و هوش مصنوعی و علوم شناختی را نادیده بگیریم و اگر بخواهیم نگاه سنتی خود را در بحث آموزش داشته باشیم، اثربخشی آموزش و پژوهش کاهش می‌یابد.

تأکید بر امنیت اطلاعات هوشمند در آموزش عالی

وزیر علوم با اشاره به برنامه این وزارت برای راه اندازی پایگاه اطلاعات پایه مدارک علمی کشور گفت: در پایگاه اطلاعات پایه برخی موارد ثبت می شود که جزو زندگی شخصی افراد است و باید صیانت شود.

وی تأکید کرد: همانگونه که حفظ امنیت و صیانت از دارایی‌ها در فضای واقعی یک ضرورت است؛ حفظ امنیت فضای مجازی هم یک ضرورت است.

تغییرات در شیوه آموزش

زلفی‌گل ادامه داد: اگر قرار است شیوه‌های آموزشی و تدریس هوشمند شوند باید تغییراتی را اعمال کنیم و استفاده از روش‌های سنتی در این راستا بازدهی عملکرد را کاهش می‌دهد؛ در شرایط امروز باید نقش استاد در آموزش باید جنبه هدایت‌گری و دادن سمت‌وسوی تحقیق و پژوهش به دانشجو باشد و مسیر حرکت دانشجو را رصد و اصلاح کند؛ چرا که دانشجویان در کمترین زمان ممکن می‌توانند اطلاعات را کسب کنند و مانند گذشته ارائه اطلاعات وظیفه اصلی استاد نیست.

وی با بیان اینکه آموزش عالی باید برای آموزش هوشمند سرمایه‌گذاری کند؛ چرا که این موضوع باعث عمق و شتاب و سرعت بیشتر آموزش می‌شود؛ تأکید کرد: این بهترین سرمایه‌گذاری است و امروزه پژوهش خوب از طریق آموزش هوشمند شکل می‌گیرد. یکی از چالش‌های آموزش عالی این است که مبادا آموزش را فدای پژوهش کنیم و باید برنامه‌ریزی کنیم آموزش کشور پژوهش محور و پزوهش نیز آموزش محور باشد و ارتباط آن‌ها باید حفظ شود.

خطر تکیه بیش از ضرورت بر هوش مصنوعی در پژوهش  

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مزایای استفاده از فناوری‌های نو و هوش مصنوعی ممکن است تحقیقات دانشگاهی را به سمت نظری و توصیفی ببرد و از پژوهش‌های تجربی و آزمایشگاهی غفلت شود که در این زمینه حفظ هوشیاری و برقراری تعادل یک ضرورت است.

وی بیان کرد: بحث  آینده نگری و توجه به نیاز دانشجویان برای آموزش در چند سال بعد یک ضرورت است، یعنی باید در آموزش عالی پیش‌بینی کنیم نسل جوان ما تا چند سال آینده به چه دستگاه‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی و زیرساخت‌هایی برای پژوهش احتیاج دارند؟

زلفی‌گل در ادامه سخنان خود، بروز کردن فصل‌های درسی و منابع آموزشی را متناسب با نیارهای روز و فناوری های نو لازم دانست و بر روزآمدن آموزش عالی در همه ابعاد تاکید کرد.

وزیر علوم تأکید کرد: نمی‌توانیم سرفصل‌های دروس را مطابق مسائل روز بازنگری نکنیم و رعایت این امر متناسب نیازهای جامعه، آینده مشاغل و مشاغل آینده بحث جدی است و برای موفقیت در این راه باید از بدنه دانشگاهی استفاده کنیم.

وی گفت: همانگونه که آموزش منش استادی و شیوه تدریس به اساتید جوان لازم است، آموزش شیوه‌های جدید تدریس و استفاده از فناوری در تدریس نیز ضرورت دارد.

وزیر علوم گفت: اخلاق علمی و مالکیت فکری از مباحثی هستند که باید در آموزش عالی هوشمند مورد توجه قرار گیرند و در تدوین  آموزش عالی هوشمند به آنها توجه شود.

گفتنی است؛ در بخشی از این مراسم، از مدیران فناوری اطلاعات آن دسته از دانشگاه‌ها که به پنچره هوشمند خدمات دانشگاهی وصل شدند و مدیران برگزیده مراکز آپا تجلیل شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بدو ورود به دانشگاه الزهرا (س) در محل یادمان شهدای گمنام این دانشگاه حضور یافت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

منبع اصلی خبر: http://www.msrt.ir/fa/news/78041

کد خبر: ۰۲۰۳۳۰۰۱