دفاعیه خانم زهرا آقائی

 

جلسه دفاعیه  خانم زهرا آقائی دانشجو دوره كارشناسي ارشد در رشته معماري

با موضوع: طراحي ساختمان اداري با نماي دو پوسته با رويكرد بهينه سازي مصرف انرژي در اقليم سرد و خشك، شهر مشهد

استاد راهنما: دكتر شهناز پورناصري

 

 

چکیده:

تکنولوژی نماهای دو پوسته در حال حاضر به یک تکنولوژی مرسوم تبدیل شده و در دهه اخیر به سرعت در معماری اروپا نفوذ کرده است. طراحان و معماران بر مزایای این تکنولوژی در زمینه کاهش مصرف انرژی در فصل های سرد و کاهش بار سرمایشی در فصل های گرم ضمن کنترل صوت و امکان تهویه طبیعی تاکید دارند، اما نه تنها در ایران بلکه در بعضی از نقاط دنیا نیز تجربه عملکردی در این زمینه بسیار کم است. در این مقاله سعی شده است در ابتدا با تعریف سیستم نمای دو پوسته، تاریخچه و اهداف طراحی این سیستم و انواع آن به معرفی این سیستم پرداختیم.

اما استفاده از اين سيستم در اقليم سرد و خشك با چالش هايي همراه است و در بعضي مواقع سبب كاهش آسايش حرارتي و افزايش مصرف انرژي ميشود. بنابرين براي يافتن راه حل مناسب براي اقليم سرد و خشك شناخت كامل رفتار و پارامترهاي مؤثر در طراحي نماي دوپوسته  و تاثیر این پارامتر ها بر روی هم، با در نظر گرفتن شرايط اقليمي كه باعث بهبود عملكرد نماي دوپوسته و انرژي است، از اهداف اين تحقيق ميباشد.

در اين تحقيق با در نظر گرفتن نماي دوپوسته در جداره جنوبي و تغيير ابعاد عمق حفرهو الگو بازشو در جداره ها، به ارائه الگوي مناسب از نماي دوپوسته در شهر مشهد پرداخته خواهد شد. در اين پژوهش برروي يك مدل پايه نماهاي يك پوسته، و نماهاي دوپوسته با عمق هاي متغییر  و همچنین بازشو های مختلف در نرم‌افزار ديزاين بيلدر مورد بررسي قرار گرفت تا تاثیر هریک از این پارامتر ها در کنار هم سنجیده شود و بدین ترتیب بهینه ترین حالت  در اقلیم سردو خشک  اتخاذ گردید. نتايج و نمودارهاي موجود بهينه ترين مدل را، مدل پايه با نماي ۱۰۰سانتیمتر نشان می دهد،که در هر پنج حالت الگوبازشو کمترین میزان مصرف انرژی را به همراه داشت.با مقایسه عمق حفره ۱۰۰سانتیمتر در پنج الگو مختلف بازشو درجداره ها نیز مناسب ترین الگو بازشو “لایه هوا خارجی” بدست آمد‌. بنابراين استفاده از نماي دوپوسته با عمق حفره ۱۰۰ سانتيمتر و الگو بازشو “لایه هوا خارجی” در شهرمشهد مناسب است.

 

واژگان كليدي: نماي دوپوسته، بهينه سازي مصرف انرژي،عمق حفره نما دو پوسته، ساختمان اداري، اقليم سرد و خشك، شهرمشهد