تولد یک مرکز نوآوری؛ کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهیم گشایش یافت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ این مجموعه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در فضای بالغ بر ۱۷ هکتار افتتاح شده است. یک مجموعه خصوصی از فعالان فناور این منطقه از سال ۱۳۹۵ تحقیق خود را برای تاسیس این مرکز آغاز کردند و طرح خود را برای ایجاد کارخانه ای برای نوآوری و شتابدهی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارئه دادند.

این طرح در حال حاضر به مرحله بهره برداری رسیده است و شرکت ها و هسته های فناور منطقه در حال ثبت نام برای استقرار در آن هستند. سوله های این مرکز در فضای بالغ بر ۶٠ هزار متر ساخته شده است. ۱۲ هزار متر فونداسیون آماده نیز برای ساخت سوله های جدید در زمین های کارخانه  نوآوری و شتابدهی دیهیم وجود دارد.

تولد یک مرکز نوآور از دل کارخانه تعطیل شده

پیش از این یک کارخانه چوب بری در این محل قرار داشت که در سال ۱۳۸۹ تعطیل شد. بنیانگذاران این کارخانه چوب بری تصمیم گرفتند که این مکان را به کارخانه نوآوری و شتابدهی تبدیل کنند. این کارخانه نوآوری به صورت تخصصی در حوزه کشاورزی و تجاری سازی محصولات دانش بنیان و فناور این حوزه فعالیت می‌کند. ۴ دانشگاه در مناطق همجوار این کارخانه نوآوری مستقر است که بستر مناسبی را برای تامین منابع انسانی فناور فراهم کرده است.

کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهیم در منطقه پاکدشت قرار دارد و ۲ میلیون نفر از ساکنان مناطق اطراف کارخانه از خدمات آن استفاده خواهند کرد.دام و طیور، هوشمند سازی ماشین آلات کشاورزی، اینترنت اشیا با تمرکز بر حوزه کشاورزی و ربات های کشاورزی از جمله حوزه های است که تیم های فناور مستقر در این مرکز در آن فعالیت می‌کنند.

حوزه سموم و بذر 

ایجاد یک نمایشگاه دائمی برای محصولات تولید شده از جمله برنامه های کارخانه نوآوری و دیهیم برای آینده است. این مرکز همچنین بخشی از فعالیت های خود را به تحقیق بر روی فناوری های مرتبط با سموم کشاورزی و بذر اختصاص داده است. ۴سوله نیز به افتتاح خط تولید و مونتاژ محصولات اختصاص می یابد. مساحت سوله های ویژه تولید ۲٠ هزار متر است.

ایجاد کارگاه

همچنین کارگاه های نیز مانند کارگاه آهنگری در این مرکز تاسیس می شود. در فاز سوم  توسعه،  دو هکتار از زمین های کارخانه به کشت گلخانه ای اختصاص می‌یابد.

راه اندازی فاز اولیه کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهیم با تخصیص  ۲۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام گرفته است.بنیاگذاران این کارخانه اعلام کردند که در نظر دارند برای حمایت مالی از تیم های مستقر در نظر دارند که یک صندوق مالی تخصصی تاسیس کنند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازه زمانی شش ساله اخیر صدها مرکز مشابه نوآوری و شتابدهی و پارک علم و فناوری در سراسر کشور ایجاد کرده است.

 

منبع خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۵۲۱۰۲