با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور؛روشی نوین در استخراج ترکیبات موثره کلاله زعفران

به گزارش روابط عمومی صندق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور زعفران به علت طعم و رنگ عالی کاربرد های فراوانی در تولید فراورده‌های غذایی، دارویی و شیمیایی دارد و با توجه به محدودیت کشت و تولید، از فرآورده‌‌های گران قیمت به شمار می‌رود.

همچنین زعفران به عنوان یک عامل ضد تشنج، تقویت کننده قوای جنسی، ضد نفخ و محرک به کار می رود. این گیاه علاوه بر رفع مشکلات مجاری گوارشی و ادراری در رفع مشکلات سیستم تناسلی نیز کاربرد دارد. با همه این اوصاف اما خام فروشی این محصول یکی از معضلات پیش روی این فرآورده است.

بنا بر این گزارش محققان دانشگاه گیلان با روش مایکرویو که یکی از بهترین روش های استخراج ترکیبات موثره کلاله زعفران می باشد بستر را برای جلوگیری از خام فروشی فراهم کرده اند.

این پژوهشگران برای ایجاد ارزش افزوده این گیاه استراتژیک از روش مایکرویو استفاده کرده اند. آنها در این طرح ترکیبات موثره زعفران را استخراج کردند. ترکیباتی که اثراتی مانند ضد سرطان یا ضد استرس دارند. سپس با کاربرد نانو حامل‌هایی محصولی پایدار تولید کردند.

«بهینه‌سازی و مدل‌سازی استخراج و میکروانکپسوله کردن ترکیبات موثره زعفران» نام این طرح پژوهشی است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور انجام شد.

مهدی جعفری مجری این طرح پژوهشی ضمن تشریح این طرح تحقیقاتی گفت: با توجه با ظرفیت بالای کشور به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان نتایج این تحقیق کمک زیادی به اقتصاد و رشد صنعت بومی این محصول می‌کند.

وی ادامه داد: فناوری ریز پوشانی برای انجام طرح استفاده شد تا با کاربرد آن زعفران را به ماده‌ای قابل استفاده در صنایع بهداشتی و غذایی داشته باشیم. پس این گیاه را با فناوری پیوند دادیم تا راهکاری برای جلوگیری از خام فروشی آن ارائه دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان همچنین بیان کرد: ترکیبات دارویی و زیست فعال مورد نیاز بدن در فناوری ریز پوشانی داخل پوشش‌هایی در مقیاس نانو و میکرو قرار می‌گیرد. در این صورت ماده از شرایط نامساعد محیط و فرآیند در امان می‌ماند. پس از آن به صورت هدفمند به بافت‌های بدن می‌رسد.

به گفته وی، این طرح با موفقیت در سطح پایلوت انجام و ثبت اختراع شده است. هم اکنون نیز در مراحل تجاریسازی قرار دارد.

 

منبع خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۵۲۱۰۳