بیانیه کانون بسیج اساتید دانشگاه به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت استاد دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید

“مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا” ﴿احزاب/۲۳﴾

 

” مرحوم شهید چمران حقاً یک نمونه و مظهری بود از آن چیزی که انسان دوست میدارد تربیت جوانان ما و دانشگاهیان ما به آن سمت حرکت بکند. در دانشگاه پرورش انسانِ در تراز شهید چمران لازم است.”

مقام معظم رهبری( مد ظله العالی)

 

سی و یکم خردادماه ۱۳۶۰، سالروز شهادت دانشمند پرهیزکار و بصیر، مجاهد عارف و خستگی ناپذیر و هنرمندی خوش ذوق، شهید استاد دکتر مصطفی چمران، الگوی بی­بدیل فرهیختگان و مجاهدان جامعه، که مرارت ها و تلاش های مستمر این شهید بزرگوار در عرصه دانش و مبارزه، به نماد استاد تراز انقلاب اسلامی تبدیل و به روز بسیج اساتید مزین شده است، را گرامی می داریم.

شهید فرهیخته دکتر مصطفی چمران، از شهدای برجسته و شاخصی است که خدمات و حماسه آفرینی های ایشان، فقط به جغرافیای ایران اسلامی ختم نمی شود، بلکه دانشمندی است که در اوج توفیقات علمی در عالی ترین دانشگاه جهان، بی درنگ آوازه و شهرت و مقام را رها کرده و به حکم تعهد، به جبهه لبنان پیوسته و ضمن تاثیرگذاری در اتحاد شیعیان لبنان، همراه و همرزم امام موسی صدر می شود. در انقلاب اسلامی ایران هم در عرصه‌های حساس حضور فعال داشت؛ ابتدا در کردستان، بعد در تهران به عنوان وزیر دفاع و در زمان جنگ نیز وزارت و بقیه‌ی مناصب دولتی و مقامات را كنار گذاشت و به جبهه اهواز رفت تا اینکه به فیض شهادت نایل آمد.

این شهید بزرگوار عالمی است که دوگانه های ساختگی و دروغین را در عمل و به طرز حیرت انگیزی از بین برد و به فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، “در وجود یک چنین آدمی، هم علم هست، هم ایمان؛ هم سنت هست، هم تجدد؛ هم نظر هست، هم عمل؛ هم عشق هست، هم عقل“. شهید دکتر مصطفی چمران در حوزه های علم، اخلاق، خدمت به خلق، اخلاص در عمل، حضور کامل و شجاعانه در میدان مبارزه و سلوک فردی و اجتماعی سرآمد فرهیختگان به شمار می آید و بی­تردید در جامعه امروز، والاترین الگو برای اساتید دانشگاه است که می بایست مطابق بیان رهبر فرزانه انقلاب: ” فرآورده‌ی دانشگاه جمهوری اسلامی – نه به نحو استثنا بلکه به نحو قاعده – چمران‌ها باشند“.

در شرایطی که جمهوری اسلامی در مصاف راهبردی خود با نظام سلطه و استکبار همچنان آماج هجمه‌های گوناگون و دشمنی‌های پیچیده از جمله جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، جنگ گسترده نرم و استفاده از بودجه های کلان جهت انتشار گسترده دروغ ها و تبلیغات منفی رسانه ای است، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بصیرت، هوشمندی، ولایتمداری و عمل انقلابی از جنس شهید دکتر چمران هستیم تا بتوانیم فرمان بجا و پر اهمیت جهاد تبیین را به نحو احسن اجرا کنیم و به لطف حضرت حق، با روشنگری و تلاش شبانه روزی در فضای مجازی و حقیقی، بر امپراطوری رسانه ای دشمن غلبه کنیم و در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی نقش موثر ایفا کنیم.

با گذشت چهل و یک سال از عروج ملکوتی آن شهید گرانقدر، مطالعه ابعاد و زوایای حیات پرفروغ ایشان و بهره‌گیری از سبک زندگی و نقش آفرینی‌های تأثیرگذار آن مجاهد بزرگ و استاد برجسته، نیاز آحاد مشتاقان ایران سربلند و سرافرازی به ویژه جامعه اساتید و دانشجویان کشور در مسیر فتح قله‌های رفیع علم و فن آوری می باشد. تردیدی نیست که مزین شدن روز بسیج اساتید به نام عالم عامل، مجاهد فرزانه و مروج دین و اخلاق، مسئولیت استادان محترم را سنگین تر می نماید و روز بزرگداشت این شهید بزرگوار؛ فرصت مغتنمی است تا اساتید و دانشگاهیان بسیجی این الگوی بی‌بدیل را در راستای تحقق آرمان‌های والای ایران اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب، چراغ راه خویش سازند.

بسیج اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان دانشگاه راهبردی و ماموریت گرا، با نصب العین قرار دادن بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)در جمع اساتید این دانشگاه در ۱۹ فروردین ماه ۱۳۹۷″ اساتید این دانشگاه‌ها باید از لحاظ خصوصیات فکری و از لحاظ علمی و تدیّن و روحیه‌ی انقلابی، جزو شاخص‌ترین‌ها و منطبق با معیارهای سند تحول باشند.. تمام تلاش و همت خود را در تربیت و تحویل معلمان با ایمان و انقلابی به جامعه اعمال داشته و با تاسّی از شهید بزرگوار دکتر چمران که فرمودند:«ما مسئولیت تام داریم که در مقابل شداید و بلایا بایستیم، تمام ناراحتی ها را تحمل کنیم، رنجها را بپذیریم، چون شمع بسوزیم و راه را برای دیگران روشن کنیم» عمل نماید.

 

“والعاقیه للمتقین”

 کانون بسیج اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی