برگزاری جلسه مدیران حوزه پژوهش با دانشکده علوم پایه

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه خبر داد:

امروز شنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۹ جلسه مدیران حوزه پژوهش و فناوری با دانشکده علوم پایه برگزار شد و پیرامون مسائل مختلف حوزه پژوهش و فناوری بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در ابتدای جلسه معاون پژوهشی دانشکده، سرکار خانم دکتر مجیدی، گزارش بسیار خوبی از وضعیت پژوهشی دانشکده ارائه دادند. در این گزارش به  بررسی دقیق وضعیت پژوهشی اعضای هیات علمی، گروه و دانشکده پرداخته شده بود. براساس این گزارش وضعیت طرح های پژوهشی درون دانشگاهی دانشکده از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به صورت زیر است.

نمودار زیر وضعیت کتابهای چاپ شده توسط اعضای هیات علمی این دانشکده را نشان می دهد:وضعیت دانشکده علوم پایه در زمینه انتشار مقالات در همایش های داخل و خارج از کشور به صورت زیر است:

دانشکده علوم پایه در زمینه تولید مقاله جزو دانشکده های پیشرو در دانشگاه است. بر اساس این گزارش، تعداد کل مقالات اعضای هیات علمی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ دانشگاه به شرح ذیل است:

سرانه تولید مقاله در گروه های آموزشی در شکل زیر آورده شده است. مشاهده می شود سرانه تولید مقاله در گروه ریاضی در سال ۹۹ عدد ۵/۵ بوده است.

شکل زیر وضعیت مقالات چاپ شده در مجلات مختلف را نشان می دهد. در سال ۱۴۰۰، ۶۲ درصد مقالات در مجلات JCR و ۳۸ درصد مقالات در مجلات دیگر به چاپ رسیده است.

در این گزارش، تعداد مقالات در حوزه آموزش نیز استخراج شده است. از بین مقالات منتشر شده، ۲۶ مقاله در حوزه آموزش بوده است که سرانه هر عضو هیات علمی عدد ۰/۸۹ است.

این گزارش به وضعیت تعداد نویسندگان در مقالات نیز پرداخته است. درصد مقالات ۱ نویسنده، ۲ نویسنده و ۳ نویسنده و بیشتر در گروههای مختلف در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در شکل زیر آورده شده است.

شکل زیر درصد مقالات با ضریب تاثیر بالای ۵ از کل مقالات را در دانشکده های مختلف در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می دهد. گروه فیزیک با ۵ درصد بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است.

در مجموع ۲۵ درصد از مجموعه مقالات دانشکده با پژوهشگران خارج از کشور به چاپ رسیده است. همچنین گروه فیزیک با ۱۲ درصد، بیشترین مقالات مشترک با پژوهشگران خارجی را به خود اختصاص داده است.
در ادامه جلسه، حاضرین نقطه نظرات و پیشنهادات خود در زمینه امور مختلف حوزه پژوهش و فناوری را ارائه دادند و مدیران حوزه نیز پاسخ های لازم را بیان داشتند. نگاه ویژه به پژوهشهای ماموریت گرا، تخصیص گرنت به پژوهشهای خاص، نگاه کیفی به تولیدات علمی، تامین هزینه بالای مواد در پژوهشهای آزمایشگاهی از مواردی بود که مسئولین دانشکده بر روی آن تاکید داشتند. مسئولین حوزه پژوهش بیان داشتند که پیشنهادات این دانشکده پس از بررسی در دانشکده جهت بررسی در شورای پژوهشی دانشگاه به این معاونت ارسال گردد.