بازدید رئیس و معاون پژوهشی دانشگاه از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری و به نقل از دکتر یکرنگ‌نیا، آقای دکتر مهدی نژاد، سرپرست ریاست محترم دانشگاه به همراه آقای دکتر قربانی، معاون پژوهش و فناوری و تنی چند از مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاه از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بازدید به عمل آوردند. در ابتدای این بازدید، نشستی صمیمی با اعضای هیأت رئیسه پارک علم و فناوری انجام شد. در ابتدای این نشست آقای دکتر علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری تهران به ارائه گزارشی از تاریخچه پیدایش این پارک و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این پارک پرداختند.

هم‌اکنون در این پارک که اولین پارک علم و فناوری در کشور است. حدود ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر هستند. تمرکز اصلی پارک، تقویت مرکز نوآوری و کارآفرینی است. همچنین ایشان فرمودند که در هر دانشکده از دانشگاه نیز فضایی به پارک اختصاص داده شده است.  سایر اعضای حاضر در جلسه نیز به ترتیب به معرفی واحدهای مختلف پارک پرداختند. در ادامه آقای دکتر قربانی گزارشی از روند راه‌اندازی پارک علم و فناوری شهید تهرانی مقدم در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی و مراحل پیشرفت کار ارائه کردند. ایشان پتانسیل‌های موجود در دانشگاه برای آموزش کارآفرینی و نوآفرینی که می‌بایست ابتدا از مدارس و هنرستان‌ها شروع شود را برشمردند و تأکید کردند دانش‌آموزان باید با نظام نوآوری و مباحث دانش‌بنیانی به صورت علمی و عملی آشنا شوند.

در انتها آقای دکتر مهدی‌نژاد به نقش ویژه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی در پیشرفت علمی کشور و جایگاه خاص آن در وزارت آموزش و پرورش اشاره کردند. ایشان ظرفیت اساتید دانشگاه که حدود ده نفر از آنها در جمع دو درصد دانشمندان دنیا قرار دارند را نقطه عطفی در دانشگاه برشمردند. سرپرست محترم دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی در ادامه به معرفی اختراعات و پتنت های ثبت شده از طریق اساتید دانشگاه پرداختند و بیان کردند امروز اختراعاتی مانند تردمیل ضد جاذبه که توسط آقای دکتر رحمانی، دانشیار دانشکده مکانیک، جزء افتخارات این دانشگاه است. وی همچنین به اولین نمایشگاه و رویدادهای فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان که قرار است از روز شنبه مورخ ۱۳ لغایت ۱۶ اسفند در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کردند و بیان داشتند، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی شرکت فعالی در آن خواهد داشت. لازم به ذکر است این نمایشگاه به بهانه هفته امور تربیتی و در راستای مفاد مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رویکردهای مقام عالی وزارت و اهمیت و جایگاه ویژه توسعه نوآوری و فناوری‌های نوین آموزشی و حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه و دانش‌بنیان آموزشی و پرورشی در زیست بوم جدید تربیتی برگزار می‌گردد.

در پایان این تور علمی، از چند شرکت دانش‌بنیان بازدید به عمل آمد. پس از گفتگو با عوامل اجرایی این پارک قرار شد، تفاهم نامه‌ای به زودی آماده انعقاد شود تا در قالب آن دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی همکاری مشترکی را با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران آغاز نماید.

 

معاونت پژوهش و فناوری

۰۱۱۲۱۳۰۲