انجام موفقیت آمیز قرارداد تحقیقاتی مطالعات سنجش از دور دیوار بزرگ گرگان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از مدیریت کارآفرینی و ارتباط با صنعت، قرارداد تحقیقاتی با عنوان مطالعات سنجش از دور دیوار بزرگ گرگان (دورکاوی و آشکارسازی ساختارهای معماری) که بین دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان منعقد شده بود و توسط آقای دکتر عباس مالیان عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران و همکارانشان اجرا گردید با اعلام رسمی رضایت کارفرما و ارائه گواهی حسن انجام کار به پایان رسید.

لازم به ذکر است دیوار بزرگ گرگان یکی از شاهکارهای بی مانند معماری و از افتخارات تمدنی ایران و بزرگترین اثر معماری خاورمیانه است که بعد از دیوار چین طولانی ترین دیوار دفاعی جهان به شمار می رود.

پرونده این بنای عظیم به منظور ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو در حال تکمیل می باشد. آقای دکتر مالیان و همکارانش در طی این کار تحقیقاتی، کارآمدی سنجش از دور برای شناسایی و آشکارسازی تغییرات سازندهای باستانی سطحی و زیرسطحی بر مبنای تحلیل های ساختاری و طیفی تصاویر ماهواره ای را اثبات کردند.

خلاصه گزارش این طرح پژوهشی با عنوان “تصویر کرونا در عصر کرونا” در خبرنامه کمیته بین المللی مستندنگاری میراث فرهنگی به نشانی زیر منتشر شده است: