اقدامات حمایتی آموزش‌وپرورش از دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجائی در سال ۹۹ کم‌نظیر بوده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در اولین روز از سی‌وچهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزش‌وپرورش سراسر که با «شعار فناوری‌های نوین، استمرار یادگیری، تربیت تمام ساحتی» در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری، با حضور معاونان و مدیران حوزه ستادی و همچنین حضور مدیران کل آموزش‌وپرورش و روسا و مدیران ادارات آموزش‌وپرورش در مراکز استان‌ها و به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد؛ با ارائه مهمترین فعالیت‌های آموزش‌وپرورش در حضور مقام معظم رهبری اظهار کرد: خداوند بزرگ را شاکرم که توفیق داد تا در محضر حضرت‌عالی باشیم و از رهنمودهای ارزشمندتان استفاده کنیم.

حاجی میرزایی افزود: در این نشست، اعضای شورای عالی آموزش‌وپرورش، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش، استانداران و مدیران کل و روسای آموزش‌وپرورش کلیه مناطق کشور بالغ‌بر ۱۰۰۰ نفر حضور دارند.

معلمان، ارزش و اهمیت توجه مقام معظم رهبری به فرهنگیان را می‌دانند

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه مجموعه فهمیم و فرهیخته معلمان، ارزش و اهمیت توجه مقام معظم رهبری به جامعه آموزشی را می‌دانند و سپاسگزار و قدرشناسی و محبت حضرتعالی بوده و خواهند بود، تصریح کرد: حضرتعالی در فرمایشاتی که در سال‌های پیش بیان فرمودید به وجه آینده سازی، تمدن سازی و هویت بخشی آموزش‌وپرورش تصریح فرمودید. کشور، آینده و خانواده‌ها جگرگوشه‌های خود را به امانت به‌نظام تعلیم و تربیت سپرده‌اند تا در بهترین دوران یادگیری و شکل‌گیری شخصیت و هویت این مسئولیت بزرگ را به انجام برساند. عظمت و بزرگی این مسئولیت می‌تواند و باید که خواب را از چشم‌ها برباید و همه ظرفیت‌ها و توان ملی را به کار گیرد و تحقق این رسالت بزرگ را مدیریت و مراقبت کند.

 وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن می‌فرمایند: «وَاللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَیْئًا وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ» این وصف، لحظه آغاز زندگی این جهانی است. چشم و گوش و قلب، ابزارهای کلیدی برای شناخت و یادگیری و شکل بخشیدن به زندگی بشر هستند. اینجا نقطه آغاز شکل‌گیری فرهنگ و تمدن است؛ و به اعتبار «وَلَقَدْ مَکَّنَّاهُمْ فِیمَا إِنْ مَکَّنَّاکُمْ فِیهِ وَجَعَلْنَا لَهُمْ سَمْعًا وَأَبْصَارًا وَأَفْئِدَةً»، بزرگ‌ترین توانایی از میان همه توانمندی‌ها و نرم‌ترین عرصه شکل‌گیری اقتدار از این طریق است.

جوامع آن‌گونه که در مدرسه آموخته‌اند، عمل می‌کنند

حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه کارایی حکومت‌ها را کارایی نهادها، کارایی نهادها را کارایی انسان‌ها و کارایی انسان‌ها را کارایی نظام یادگیری، می‌سازد، لذا جوامع آن‌گونه عمل می‌کنند که آموخته‌اند، بیان کرد: جمعی که افتخار حضور در محضر رهبر بزرگوار انقلاب را پیداکرده‌اند عالی‌ترین سطح تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و پایش این رسالت بزرگ هستند و اولین و مهمترین سؤالی که در محضر شریف باید به آن پاسخ دهیم ارزیابی صادقانه، دقیق و منصفانه از اجرای این مأموریت بزرگ است.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: بدون تردید در طی چهار دهه حیات مبارک انقلاب اسلامی، گام‌های بلندی در توسعه دسترسی به آموزش و توزیع عادلانه‌تر فرصت‌های آموزشی در میان همه اقشار و کاستن از فاصله‌های قومیتی، جنسیتی و منطقه‌ای در دسترسی به این فرصت‌ها، رشد میزان باسوادی، انتقال ارزش‌ها و باورهای دینی و انقلابی به نسل نو، توجه و تکریم مناسک و شعائر اسلامی و کسب رتبه‌های بالا در مدارج علمی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، آشنایی بیشتر با قرآن کریم، عترت و اهتمام به فریضه نماز، حضور مسئولانه و همدلانه در همه صحنه‌های مهم و تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی، بهبود سلامت جسمی و مراقبت از سلامت روانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، شناسایی استعدادها و پرورش نخبگان برداشته ‌شده و افتخارات بزرگی حاصل‌شده است که حضرت‌عالی بیش از هرکسی به آن‌ها اشراف دارید.

وی ادامه داد: این دستاوردها افتخارآمیز و امیدوارکننده است آنگاه‌که به وضعیتی می‌اندیشیم که در ابتدای انقلاب شاهد آن بودیم ولی آنگاه‌که به افق‌های دوردست چشم می‌دوزیم و در اندیشه تمدن سازی نوین اسلامی هستیم و می‌خواهیم سرآمد باشیم و تاریخ‌ساز، الهام‌بخش و تحول‌آفرین و می‌خواهیم تشعشع تابناک انوار انقلاب اسلامی کاهنده آلام مردمان باشد و دستگیر محرومان و مستضعفان و سدی استوار در برابر مستکبران و فزونی طلبان. حکایت دیگر است و لااقل این جمع مأموریت دارد که این‌گونه بیا‌ندیشد و این رسالت بزرگ را تدبیر کند.

پنج تحول اساسی استوار بر پایه محتوای سند تحول در آموزش‌وپرورش

حاجی میرزایی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری گفت: تحول در برنامه‌های درسی و محتوای یادگیری و نوسازی روش‌ها، تحول در دانش، نگرش و مهارت‌های معلم به‌عنوان رکن اصلی پیش برنده تحول و جانشین همه نداشتن‌ها و جبران‌کننده همه کاستی‌ها، تحول در دانش‌آموزان به‌عنوان هدف تحول و پرورش آنان به دانش‌آموزانی خلاق، نوآور، مسئولیت‌پذیر، شجاع، دین‌دار، فعال، امیدوار، توانمند در حل مسائل و مقاوم در برابر دشمنی‌ها، استوار در مسیر هدف، علاقه‌مند به ایران و کارآمد در مسیر تعالی و پیشرفت کشور، تحول در مدرسه به‌عنوان جایگاه تحول و ارائه مدرسه‌ای ایمن، زیبا و بانشاط، سرزنده و فعال، مسئول و دارای پیوندهای قوی با خانواده و جامعه و زمینه‌ساز رشد دانش‌آموزان، تحول در نظام سنجش و ارزشیابی آموزشی به‌گونه‌ای که توانایی سنجش و پایش اهداف بلند سند تحول را دارا باشد، پنج تحول اساسی استوار بر پایه محتوای سند تحول در آموزش‌وپرورش، است.

باید سند تحول به گفتمان اجتماعی در میان عناصر اصلی جامعه تبدیل شود

حاجی میرزایی بابیان اینکه چالش‌های مهمی که نظام تعلیم و تربیت را تهدید می‌کند، گفت: انتظار است که در آینده نظام تعلیم و تربیت چاره شود و سند تحول باید بتواند پاسخ درخور و به آن بدهد به این قرار است

وی در ادامه اضافه کرد: جبهه اول هجومی همه‌جانبه از سوی دشمن است. آن‌ها با ساختن برنامه‌های جذاب و گنجاندن عناصر فرهنگی غرب قصد دارند و ذهن و دل کودکان ما را بربایند

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: جبهه دوم عرصه فنّاوری است. رشد و توسعه روزافزون فنّاوری سبب شده امکانات جدید آموزشی در کنار نظام رسمی آموزش‌وپرورش ایجاد شود

حاجی میرزایی تصریح کرد: جبهه سوم تغییرات سریع بین نسلی است. به‌طوری‌که با تغییرات سریع در همه ابعاد زندگی شکاف بین نسل‌ها روز بروز سریع‌تر عمیق شده و افزایش می‌یابد.

اقدامات آموزش‌وپرورش در راستای اجرای سند تحول

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه طی ده سال گذشته اقدامات متنوعی انجام ‌شده است که در جای خود هرچند لازم و ضروری ارزیابی می‌شود اما کافی نبوده است، تصریح کرد: تصویب، ابلاغ و اجرای شش زیر نظام سند تحول، پیگیری و اجرای برنامه‌های سالانه و پنج‌ساله بر اساس برنامه‌های زیر نظام‌ها و اهداف سند تدوین‌ شده، تدوین و تصویب اهداف دوره تحصیلی و هم سو شدن اهداف سند با محتوای کتب درسی و فعالیت‌های تربیتی و آموزشی، افزوده شدن عناوین درسی جدید به مجموعه کتاب‌های درسی با موضوعات مرتبط با برخی اهداف سند و برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع در همه سطوح ستاد و صف ازجمله اقدامات انجام‌ شده در سال‌های اخیر است.

حاجی میرزایی گفت: تولید بسته‌های یادگیری با رویکرد انطباق کامل با اسناد تحولی، مهمترین گامی است که پس از ارزیابی اقدامات، در دستور قرار گرفت. به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مأموریت داده شد که تا پایان سال جاری راهنمای تولید این بسته‌ها را تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش برساند.

وزیرآموزش‌وپرورش افزود: فرایند جذب، تربیت و به‌کارگیری و آموزش مستمر معلم به‌عنوان اصلی‌ترین رکن تحول،  سیاست‌گذاری شده و بدین منظور گزارشی را تقدیم حضور حضرت‌عالی و لایحه‌ای را تقدیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی کرده‌ایم. ما بر این باوریم اگر نتوانیم ساماندهی کمی و کیفی مناسب‌تری را ترتیب بدهیم دستیابی به اهداف با چالش‌های بزرگی روبرو خواهد بود.

وی ادامه داد: در اجرای زیر نظام‌های مصوب، به نظر با ضعف توجه به واقعیت‌های جاری و ریشه‌های شکل‌گیری وضعیت فعلی، مواجه هستیم. در جلسات منظمی که به‌طور مستمر برگزار می‌کنیم پیشران‌ها را شناسایی و با تمرکز بر اولویت‌ها بر نتایج عمل تأکید کرده‌ایم.

بسته‌های تحولی را برای خلق نتایج امیدبخش و اجرایی شدن سند تحول در جامعه تولید کردیم

حاجی میرزایی گفت: برای اینکه بتوانیم جلوه‌های قابل‌لمس‌تری از اجرای سند تحول در اختیار مردم و مسئولان قرار دهیم، تعدادی بسته تحولی از محتوای زیر نظام‌ها استخراج کرده و درصدد خلق نتایج امیدبخش‌تری هستیم تا بتوانیم پیرامون آن گفتمان اجتماعی ایجاد کنیم. تلاش شده این بسته‌ها شوق‌انگیز، تحقق‌پذیر، مشارکت پذیر، فراگیر و برخوردار از تقاضای اجتماعی با امکان جلب مشارکت اجتماعی باشد.

بسته‌های تحولی؛ هر دانش‌آموز یک مهارت

وی با اشاره به عناوین برخی از این بسته‌ها که عموماً مبتنی بر راهبردهای مصوب سند تحول است، تصریح کرد: هر دانش‌آموز یک مهارت یکی از بسته‌های استخراج‌ شده از زیر نظام سند تحول است که برای خانواده، دانش‌آموز و مسئولان بخش‌های مختلف اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جذاب و شوق‌آفرین است و از ظرفیت بالایی برای جلب همکاری سایر دستگاه‌ها برخوردار است.

بسته‌های تحولی؛ طرح خوانا

وی بسته تحولی طرح خوانا را در مقطع ابتدایی بسیار مؤثر دانست و گفت: طرح خوانا، مهارت‌های اساسی خواندن نوشتن شنیدن و سخن گفتن و آشنایی با مهارت‌های پایه زندگی از مهمترین اهداف سند تحول در مقطع ابتدایی است. امسال دستیابی به این هدف را در سطح ده درصد از مدارس ابتدایی هدف‌گذاری کرده‌ایم.

بسته‌های تحولی؛ طرح آجر به آجر

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: بسته دیگر تحولی با عنوان طرح آجر به آجر است. آموزش‌وپرورش همواره از مشارکت خیرین برخوردار بوده است و این مشارکت در سال‌های اخیر با رشد خوبی نیز همراه شده و در این طرح درصدد هستیم چتر خیرین را گسترش دهیم و همه مردم بتوانند حتی با مبالغ بسیار خرد حتی با یک آجر نیز در این امر مهم مشارکت کنند.

امضای عملیات احداث ۴۴ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان

حاجی میرزایی حمایت از معلمان را مورد تأکید مقام معظم رهبری در فرمایشات سال گذشته ایشان درباره آموزش‌وپرورش دانست و گفت: تفاهم‌نامه‌ای هم برای احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای معلمان بدون مسکن با وزارت راه و شهرسازی به امضا رسیده است که عملیات احداث حدود ۴۴ هزار واحد در ۱۸ استان آغاز شده است.

وی ادامه داد: اعمال حداقل حقوق و برقرار عیدی برای دانشجو معلمان برای اولین بار، پرداخت مطالبات معوق فرهنگیان به‌گونه‌ای که سال را با کمترین میزان بدهی در مقایسه با ۱۵ سال اخیر پشت سر گذاشتیم، اعمال مدیریت صحیح در فرایندها و دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان سود خالص قابل‌توزیع با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی به ۱۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است و توزیع آن بین معلمان عضو صندوق در ماه‌های آتی. اتخاذ تصمیمات لازم به‌منظور شفاف‌سازی عملیات مالی و سهیم کردن معلمان عضو در ارزش‌افزوده ناشی از فعالیت‌های اقتصادی (علاوه بر سهم الشرکه) و وصول مطالبات از دولت، توقف فرایند واگذاری مدارس به بخش غیردولتی و ایجاد نظم و نسق و شفافیت بیشتر با ابلاغ دو بخشنامه تعارض منافع و نحوه خرید خدمت آموزشی از بخش غیردولتی، در فرایند مشارکت بخش غیردولتی دارای صلاحیت و شایستگی در آموزش‌وپرورش، از دیگر اقدامات آموزش‌وپرورش در حمایت از معلمان بوده است.

۸ هزار نیروی پرورشی جدید در سال ۱۳۹۹ استخدام می‌شوند

وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص حمایت از فعالیت‌های پرورشی و فرهنگیگفت: درزمینه حمایت از فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی اقداماتی نظیر ابلاغ مجوز جذب ۸ هزار نیروی پرورشی جدید در سال ۱۳۹۹، ایجاد دو رشته مستقل برنامه‌ریزی امور تربیتی و مشاوره را در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت نیروهای موردنیاز، ایجاد ۱۷۷ عنوان جدید آموزش ضمن خدمت در سه سطح مقدماتی تکمیلی و پیشرفته باهدف توانمندسازی مربیان شاغل، پیگیری اجرای طرح نماد در۶۵۰۰ مدرسه و برداشتن گام‌های بلند در پیشگیری از اعتیاد که به کنترل و توقف روند اعتیاد منجر شد را انجام داده است.

اقدامات حمایتی آموزش‌وپرورش از دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجائی در سال ۹۹ کم‌نظیر بوده است

حاجی میرزایی در خصوص اقدامات حمایتی انجام ‌شده از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی گفت: افزایش ظرفیت دانشگاه شهید رجایی در فاصله سال‌های ۹۲ تاکنون به بیش از پنج برابر ظرفیت سابق، جذب۲۰ هزار نفر دانشجو معلم پیوسته و ۵۷ هزار مهارت آموز در دانشگاه فرهنگیان در سال جاری که این میزان جذب در سال ۹۹ این سال را به درخشان‌ترین سال‌ها در جذب معلم تبدیل کرده است و اختصاص۲۰۰ردیف برای جذب هیات علمی به این دانشگاه‌ها ازجمله موارد حمایتی از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است.

سالانه ۳۰۰ هزار فارغ‌التحصیل آموزش‌دیده مهارتی داریم

وزیر آموزش‌وپرورش در حمایت از توسعه آموزش‌های مهارتی تصریح کرد: با ۹۴۰ هزار هنرجو در سال ۱۳۹۸ به میزان ۳۰۰ هزار نفر در مقایسه با سال ۱۳۹۲ افزایش هنرجو داشته‌ایم و سالانه۳۰۰ هزار فارغ‌التحصیل آموزش‌دیده مهارتی داریم.

وی افزود: همچنین افزایش پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را از ۲۹۸ در سال ۱۳۹۲ به ۶۶۵ در سال ۱۳۹۸، حضور هرساله چهار و نیم میلیون نفر رشته در جشنواره‌های دانش‌آموزی نوجوان خوارزمی، حضور ۶میلیون نفر رشته در مسابقات و جشنواره المپیاد فنی و حرفه‌ای، ساخت دو مرکز رشد کارآفرینی در استان‌های خراسان رضوی و گلستان و ساخت و تجهیز ۸۴آزمایشگاه تجهیزات فناوری نانو ۵ آزمایشگاه سلول‌های بنیادی پزشکی و بازساختی و ۱۷ آزمایشگاه زیست‌فناوری ازجمله کارکردهای آموزش‌وپرورش در حمایت از توسعه آموزش‌های مهارتی است.

تشکیل سازمان استعدادهای درخشان طرحی برای حمایت از نخبگان است

حاجی میرزایی افزود: برای حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر اساسنامه تشکیل هیات امنا را ابلاغ و با تشکیل سازمان، رئیس آن را تعیین کردیم. همچنین سمپاد مهارتی را از سه استان به هفت استان گسترش داده و در خصوص المپیادها به دلیل کرونا از هفت المپیاد تنها دو مورد برگزارشده که مدال‌آوری ایران دقیقا همانند سال قبل است.

سرعت، کیفیت، تنوع و گستره پاسخ‌های آموزش و پرورش به استمرار آموزش‌ها در شرایط کرونا منجر شد

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه کرونا و روزها و ماه‌هایی که پشت سر گذاشتیم در تاریخ و تقویم آموزش‌وپرورش کشور، منحصربه‌فرد است، گفت: سرعت، کیفیت، تنوع و گستره پاسخ‌ها به تبعات این ویروس منحوس بیانی افتخارآمیز از میزان تاب‌آوری جامعه ماست که اجازه نداد که تعطیلی مدرسه منجر به تعطیلی آموزش شود.

وی با اشاره به اینکه معلمان با موقعیت‌شناسی و درک اهمیت شرایط با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود و خلق حماسه‌های بزرگ، موجب تداوم آموزش و یادگیری شدند، گفت: خانواده‌ها، علی‌رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات، به‌عنوان همکار و همیار معلم، مداخله مؤثرتری در جریان آ‌موزش کردند.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: مدرسه تلویزیونی ایران، با تلاش معلمان و کارشناسان آموزشی و مشارکت و همکاری مسئولانه صداوسیما، یک هفته پس از تعطیلات، بی‌وقفه به ارائه برنامه‌های آموزشی پرداخت.

حاجی میرزایی افزود: جوانان خلاق و متعهد به کشور و مردم، با طراحی و ارائه سامانه‌‌ای بومی، فراگیر، اختصاصی، نظارت‌پذیر، قابل توسعه، امن و ارزان با عنوان شبکه آموزشی دانش‌آموزی یا همان شاد زمینه دسترسی بیش از ۶۵ درصد دانش‌آموزان را به آموزش مجازی فراهم کردند، همچنین براساس گزارش‌ها، مصرف ترافیک داخلی که همواره مورد توصیه جنابعالی بوده را در مقابل ترافیک خارجی افزایش داد.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) در سال تحصیلی جدید با خدمات متفاوت و ظاهری متمایز عرضه خواهد شد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه سال تحصیلی جاری را با تصویب ستاد ملی کرونا، از ۱۵ شهریورماه شروع خواهیم کرد، گفت: به‌عنوان یک اصل کلی مدرسه باید باز باشد ولی اصل مهم‌تر این است که مدرسه باید ایمن باشد و سلامت دانش‌آموزان را هم از حیث شیوع بیماری هم از حیث استاندارد بودن فضای فیزیکی به خطر نیفتد.

هدف اصلی سال تحصیلی تضمین دسترسی همه دانش‌آموزان به فرصت‌ برابر آموزش است

وی هدف اصلی در سال تحصیلی پیش رو را تضمین دسترسی همه دانش‌آموزان به فرصت‌ برابر آموزش و برخوردار از کیفیت و تلاش برای تداوم آن در طول سال صرف‌نظر از موقعیت و دسترسی‌های هریک به ابزارها، در هرکدام از وضعیت‌های سفید، زرد و قرمز و از طریق آموزش حضوری و مجازی، در چارچوب اسناد تحولی و برنامه درسی ملی دانست و افزود:برای تحقق این هدف مهم نقش مدرسه، معلمان، دانش‌آموزان و خانواده تغییر می‌کند و هماهنگی در اجرای نقش‌ها بسیار مهم است

نقش مدرسه در تضمین دسترسی همه دانش‌آموزان به فرصت آموزشی برابر مهم است

حاجی میرزایی ادامه داد: مدرسه نسبت به همه دانش‌آموزان مسئول است و باید با همکاری معلمان و اولیا دانش‌آموزان و به‌طور مستمر وضعیت همه دانش‌آموزان را رصد کند و از دسترسی آنان به آموزش اطمینان حاصل کند.

وی گفت: معلم مسئول اصلی ارائه آموزش و هدایت جریان یادگیری دانش‌آموزان در تمام طول سال تحصیلی است. رابطه معلم و دانش‌آموز نباید قطع شود و نباید محدود به فضای مجازی و محیط‌های غیرتعاملی باشد. هر دانش‌آموزی، با هر شرایطی، باید تحت پوشش و حمایت یک معلم قرار گیرد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه دانش‌آموز در شرایط جدید باید نقش فعال‌تری در فرایند یادگیری به عهده بگیرند، گفت: خانواده، همکار و همیار معلم و نظام آموزشی است. نقش و مسئولیت تربیتی او بیش از هر زمان دیگری باید موردتوجه قرار گیرد.

حاجی میرزایی ادامه داد: نظام برنامه‌ریزی درسی و آموزشی باید متناسب با شرایط و اقتضائات از انعطاف‌پذیری لازم برخوردار باشد.

وی در پایان گفت: نظارت و ارزشیابی بالینی و هدایت مستمر جریان یادگیری با استفاده از هر فرصتی، یک اصل مهم است.