افق فعالیت یک پارک علم و فناوری تولید ثروت از دانش است

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، محمد سلیمانی روز پنچشنبه در دومین روز از نشست روسای پارک‌های علم و فناوری گفت: با بودجه‌های دولتی که امکان تخصیص کامل هم ندارند نمی‌شود کاری اساسی انجام داد و راه حل استفتاده از سایر ظرفیت‌هایی است که در قوانین مانند قانون شرکت‌های دانش‌بنیان و قوانین برنامه برای حمایت از پارک‌ها پیش بینی شده است.

وی افزود: تسهیلات مالیاتی که برای سرمایه‌گذاری در پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان آمده است واقعا راهکار مناسبی است تا امکان سرمایه گذاری های کلان در پارک ها ایجاد شود.

پارک‌های علم و فناوری شریک صنعتی داشته باشند

قائم مقام وزیر علوم در ادامه این سوال را مطرح کرد که امروز چقدر توانسته‌ایم پای شرکت‌های بزرگ را به محیط پارک‌های علم و فناوری باز کنیم؟ آیا توانسته‌ایم به واحدهای تحقیق و توسعه صنعت مشاوره فناورانه بدهیم که گام‌هایی بزرگی تحولی در صنعت خود بردارند ؟ ضروری است که هر پارک علم و فناوری برای خود چند شرکت همکار در بخش صنعت د اشته باشد.

سلیمانی تاکید کرد: پارک‌های علم و فناوری نسبت به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار و فروش محصولات کمک جدی داشته باشند و گرنه فعالیت آنها هیچ‌گاه رشد نمی کند.

پارک‌ها شبیه دانشگاه نشوند

وی بر پرهیز از ایجاد ساختار مشابه دانشگاه‌ها برای پارک‌های علم و فناوری تاکید کرد و گفت: وظایف و ماموریت پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه متفاوت است و ایجاد ساختار مشابه به ضرر پارک‌ها است.

افق فعالیت یک پارکم علم و فناوری

قائم مقام وزیر علوم گفت: افق و دورنمایی فعالیت یک پارک علم و فناوری این است که در تولید ثروت شریک شود.

وی گفت: نظارت بر مصرف تسهیلات بانکی و حمایت‌های دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد شفافیت با تکیه بر فناوری اطلاعات را از دیگر مواردی دانست که باید روسای پارک‌ها به آن توجه کنند.

سلیمانی با تاکید بر اینکه باید از سرمایه فکری جامعه صیانت و از آن پشتیبانی کنیم گفت: پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان از محل های حضور نخبگان هستند.

وی شبکه‌سازی میان پارک‌های علم و فناوری را لازم دانست و آن را بستر پرهیز از موازی کاری، عامل انتقال تجربیات و  باعث هم افزایی دانست.

رعایت دقت و عدالت در دادن زمین به شرکت‌ها

قائم مقام وزیر علوم، مسئله دادن زمین به شرکت های دانش بنیان را نیازمند وحدت رویه، ضوابط قانونی و  رعایت عدالت دانست و گفت: باید کسانی که  به آنها زمین داده می‌شود صاحب اهلیت در حوزه علم و فناوری باشد؛  طوری نباشد کل زمین‌های یک پارک در اختیار چند شرکت قرار گیرد.

قائم مقام وزیر علوم، حضور پارک‌های علم و فناوری و داشتن نوعی پیوند و رابطه با شهرک‌های صنعتی را یک ضرورت دانست چرا که آینده شرکت‌های دانش بنیان در صنعت خواهد بود.

 وی به روسای پارک‌های علم و فناوری گفت: به تمام ظرفیت‌های استان خود توجه داشته باشند و متمرکز بر مرکز استان نباشند و ایجاد دفتر یا شعبه  از پارک می‌تواند در این مسیر مفید باشد ولی راه حل نهایی احتیاج به همفکری و بررسی کارشناسی دارد.

سلیمانی استفاده از ظرفیت خیرین و کمک‌های مردمی را برای توسعه پارک‌های علم و فناوری به عنوان یک راهکار مهم نام برد که در توسعه دانشگاه‌های دیگر مثل پیام نور یک تجربه موفق بوده است.

توصیه های اقتصادی به روسای پارک ها 

رئیس مرکز هیات‌های امنا و ممیزه وزارت علوم گفت: حتما درآمد اختصاصی پارک‌ها در همان سال صرف شود و به سال آتی منتقل نشود که یک خسارت محض است.

وی صندوق پژوهش و فناوری را یک امکان مناسب برای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری دانست و گفت: سرمایه‌گذاری مناسب و امکان حضور شرکت‌های بزرگ در این صندوق‌ها به نفع موسسات آموزش عالی است و با حضور شرکت‌های بزرگ، صندوق‌های استانی هم رشد می‌کند و اینکه هر دانشگاه و پارک علم و فناوری که ظرفیت سرمایه گذاری هم ندارد بگوید ۲۰ درصد صندوق را در اختیار خود نگه می‌دارد؛ صحیح نیست و مبنای روشنی ندارد.

سلیمانی خطاب به روسای پارک‌های علم و فناوری گفت: مراکز رشد فناوری را خودگردان کنید که به سمت تقاضا برود و حمایت‌ها و نظارات ها برعهده پارک باشد.

وی تاکید کرد: در ایجاد پردیس‌های علم و فناوری دقت شود و این کار متناسب با نیاز و کار کارشناسی انجام شود و حتما نحوه اداره آن و منبع درآمدی آن مشخص شود.

قائم مقام وزیر علوم در پایان تاکید کرد: پارک‌ها مدل اقتصادی کسب در آمد داشته باشند و روسای پارک‌ها و مدیران به قانون پولشویی مسلط باشند تا خدای فردی نکرده به طمع پولشویی وارد محیط علم و فناوری نشود.

منبع اصلی خبر 

معاونت پژوهش و فناوری

کد خبر ۰۲۱۰۱۶۰۱