اطلاعیه شماره ۱۳ معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در مورد آموزش های الکترونیکی

باسمه تعالی

سال نو و ایام و اعیاد مبارک ماه های رجب و شعبان را به اساتید گرامی و دانشجویان ارجمند تبریک عرض نموده و سلامتی، شادابی و توفیقات روزافزون برای همه به ویژه خانواده بزرگ دانشگاه آرزو می نمایم. یقینا شرایط خاص فعلی در کشور و متعاقب آن تصمیم های اتخاذ شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا بر تمام امور جاری سایه افکنده است و در تمام دستگاه ها متناسب با شرایط ویژه پیش آمده تغییراتی در برنامه های مستمر حادث گردیده است.

آموزش عالی کشور نیز مستثنی از این قاعده نبوده است و با توجه به ضرورت و اهمیت طرح فاصله گذاری اجتماعی از هفته سوم آموزش برگزاری کلاس ها به شیوه سنتی میسر نبوده است. در چنین شرایطی حرکت به سمت آموزش های الکترونیکی تنها راهکار تداوم آموزش بوده است. شاید در نگاه اولیه کیفیت ارائه مطالب آموزشی به روش حضوری مطلوب تر به نظر برسد که البته روشی با سابقه طولانی و استانداردهای خاص خود است و با اظمینان قابل اتکا می باشد ولی در شرایط فعلی ضروری است.

اساتید فرهیخته و دانشجویان گرامی دست در دست هم در راستای توسعه و فراگیری این نوع آموزش و ارتقا کیفیت آن هم افزایی نمایند. بدیهی است همه مسئولین دانشگاه نیز به منظور حمایت از این نوع آموزش تمام توان خود را به کار خواهند گرفت. عدم استفاده از روش آموزش الکترونیکی خسارات جبران ناپذیری را به کشور و منافع ملی وارد خواهد ساخت که به هیچ وجه قابل جبران نخواهد بود. این مهم در مورد دانشجومعلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی به مراتب اهمیت بیشتری دارد چرا که دانشجویان این دانشگاه بر اساس نیازی که از پیش برآورد شده و با ماموریت ویژه به منظور خدمت در نظام تعلیم و تربیت کشور آموزش می بینند و ایجاد وقفه در تحصیل این دانشجویان در نظام آموزش و پرورش هم اختلال ایجاد خواهد کرد.

بنابراین با درک صحیح از شرایط پیش آمده و ماموریت های خاص دانشگاه شهید رجائی و دانشجویان و آماده بودن بستر آموزش الکترونیک در دانشگاه لازم است با عزمی راسخ در تمام سطوح به فراگیر شدن این نوع آموزش و ارتقا کیفیت آن تلاش جهادی به عمل آید. در این راستا انتظار می رود:

۱- اعضا محترم هیات علمی و اساتید نسبت به بارگذاری محتواهای درسی به صورت جلسه به جلسه و متناسب با تقویم آموزشی مصوب دانشگاه در سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه اهتمام داشته باشند (در حال حاضر حدود ۷۰ درصد گروه های درسی قابل اجرا از بابت بارگذاری محتوا پوشش داده شده اند و امید است تا پایان هفته جاری اساتید نسبت به ارائه برنامه های آموزشی به میزان ۶ هفته آموزشی مساعدت نمایند).

۲- اساتید معزز نسبت به برگزاری کلاس های مجازی (برخط) در سامانه LMS دانشگاه به میزان ۶ هفته تا پایان هفته جاری و در صورت تداوم تعطیلات، به صورت هفته به هفته تا زمان برگزاری حضوری اقدام نمایند (در حال حاضر برگزاری کلاس های مجازی حدود ۵۵ درصد کلاس های ممکن است و لازم است در این مورد تلاش بیشتری صورت پذیرد).

۳- دانشجویان گرامی نیز با اعتماد بیشتر به روش آموزش های الکترونیکی، لازم است به هر نحو ممکن از محتواهای بارگذاری شده توسط اساتید بهره مند شوند و در کلاس درس مجازی به صورت بر خط شرکت نمایند تا اشکالات درسی خود را برطرف نمایند.

۴- دانشجویان ارجمند در صورت تداخل در کلاس های مجازی و یا عدم برگزاری کلاس های مجازی، موضوع را با مدیر محترم گروه در میان بگذارند تا در اسرع وقت نسبت به برگزاری کلاس های جبرانی با هماهنگی دانشکده و مدیریت برنامه ریزی آموزشی دانشگاه اقدام گردد.

۵- در مورد کلاس های عملی و بخش کارگاهی و مهارتی که امکان اجرا به شیوه الکترونیکی وجود ندارد، پس از عادی شدن شرایط، به صورت کامل طبق سرفصل های مصوب ولی به صورت فشرده اجرا خواهد شد. بدیهی است به منظور اجرای فشرده با رعایت استانداردهای کیفی آموزش، لازم است در شرایط فعلی از روش آموزش الکترونیکی در ارائه دروس تئوری بهره برداری کامل صورت پذیرد تا در شرایط پس از خطر انتقال ویروس کرونا، تمام توان و زمان را بتوان به دروس عملی اختصاص داد. در مورد دانشجومعلمان که از نیم سال پنجم یا ششم علاوه دروس مصوب رشته، ۲ یا ۳ درس صلاحیت معلمی مهارتی متناسب با رشته در هنرستان هم دارند، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای خانواده بزرگ دانشگاه، تلاش روزافزون همه (اساتید گرامی، دانشجویان عزیز و مسئولین محترم) برای ارائه آموزش به شیوه الکترونیکی طبق تقویم آموزشی و با رعایت شاخص های کیفی را خواستاریم.

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی