استفاده از علم و فناوری برای کشور مزیت جدید ایجاد می‌کند/ تأکید بر استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در صنعت و تولید

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل صبح امروز در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان که با حضور وزرای صنعت،معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و رئیس صندوق شکوفایی و نوآوری در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: نگاه دنیا به علم و فناوری و پدیده های نوظهور ویژه است و اگر ما این نگاه ویژه را به این حوزه نداشته باشیم از دنیا عقب می‌مانیم.

وی تأکید کرد: هوش مصنوعی، ایتترنت اشیا، میکرو الکترونیک و صنعت رباتیک و علوم شناختی حوزه‌هایی هستند که نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه ویژه هستند.

زلفی‌گل افزود: کشورهای پیشرفته به مزیت‌های نسبی سرزمین خود اکتفا نمی‌کنند و با علم و فناوری، برای خود مزیت جدید ایجاد می کنند.

وزیر علوم گفت: علم و دانش ابزار تولید قدرت نرم هستند که راه ارزان توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود و هم در رشته های علوم انسانی و هنر و هم علوم فنی و مهندسی، زمینه تولید اقتدار و قدرت نرم وجود دارد.

وی اظهار داشت: اقلیم چهار فصل و تنوع قومی و زبانی، منابع نفت و گاز و صنایع معدنی از مزیت‌های نسبی کشور ما هستند که باید با علم و فناوری از آنها ارزش افزوده ایجاد کنیم و مهم‌تر از همه، با ابزار علم و فناوری برای کشور مزیت جدید بیافرینیم.

وزیر علوم گفت: اگر ما با استفاده از علم و فناوری، وسیله و تجهیزاتی درست کنیم که در صنعت و منازل مردمان دنیا استفاده شود در واقع هم درآمد کسب کرده‌ایم و هم جاذبه دنیا را نسبت به کشور خود افزایش داده‌ایم.

وی به برنامه معاونت علم و فناوری وزارت علوم برای حضور دانشجویان عضو انجمن علمی در پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و کفت: طرح های دستیار فناوری، برگزاری تور فناوری و پسا دکتری از جمله برنامه‌های جدید وزارت علوم در زمینه ارتباط علم و صنعت است.

وی همچنین اضافه کرد: با اذن مقام معظم رهبری دانش‌آموختگان دکتری می توانند به عنوان امریه سربازی جذب دوره پسا دکتری شوند که می‌تواند بدنه پژوهش و فناوری ما را تقویت کند.

وزیر علوم به حضور برخی ار اعضای هیئت علمی و یاوران علمی در بخش صنعت و سازمان‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: این اقدام هم پیوند دانشگاه و صنعت را بیشتر می‌کند و هم از جمله راه‌های استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در صنعت و تولید است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دست‌اندرکاران برگزاری نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان قدردانی کرد و گفت: باید برگزاری این رویداد را به فال نیک بگیریم؛ زیرا نشان‌دهنده نگاه ویژه دولت مردمی به توسعه علم و فناوری‌های جدید و توسعه صنعت دانش بنیان است.

گفتنی است؛ در پایان افتتاحیه نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، توافق نامه حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان توسط وزیر عتف، وزیر صمت، وزیر اقتصاد، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس صندوق نوآوری و شکوفلیی امضا شد.

 منبع اصلی خبر

معاونت پژوهش و فناوری
۰۲۰۷۰۸۰۱