از دنیای نمایش تا محیط چاپ

بسیاری از ما با واژه هایی همچون مدیریت رنگ، کنترل کیفیت، نظارت بر چاپ و یا نظارت بر روند تولید تا حدودی آشنایی داریم و یا آنها را شنیده ایم. اما اینکه این واژگان به چه نحوی و چه میزان در روند خروجی فایل های چاپی و نیز کنترل نهایی محصول نقش دارند، کمتر اطلاعات داریم. این مراحل تماما در موضوعاتی که طراحان دنیای دیجیتال با آن کار دارند، نقشی کلیدی ایفا می کند

در مجله پان آرت و با بررسی در چند قسمت کوتاه، قصد داریم تا با موضوعاتی آشنا شوید که می تواند راه گشای برخی مسایل مهم باشد تا هم فایل شما خروجی بهتری داشته باشد و هم کمی با دنیای ترمینولوژی طراحی و چاپ آشناتر شوید.

زمانی که فایلی برای چاپ و یا خروجی نمایشی آماده می شود، نیاز به تنظیماتی در سیستم مدیریت رنگ دارد.

اگر این فایل به چاپ منتهی شود، مراحل پیش از چاپ یا Prepress برای آن تعریف می شود و اگر برای نمایش باشد، مدیریت رنگ سه واحدی RGB با توجه به کلیات رنگ تعریف می گردد.

موضوعی که برای طراحان وب و نیز طراحان تولید چاپی مهم شده، این است که خروجی رنگ با اختلافی اندک مشابه با آن چیزی باشد که بروی دستگاه های خود دیده و تنظیم کرده اند.

اما تنظیمات مانیتورهای مختلف به حالات گوناگون انجام می شود و این باعث تغییر رنگ می شود و آنجاست که صحبت های کارفرما و جدلهای بسیاری که همیشه وجود داشته بالا می گیرد و اینکه چه فردی باید تنظیم رنگ را انجام میداده، مشخص نشده و تولید نهایی دچار مسائل مختلفی می شود.

کنترل کیفیت به زبان ساده:

کنترل کیفیت به معنای روندی است که در آن بواسطه نرم افزار و سخت افزارهای مختلف و استاندارد، جریان تولید رنگ و محصول بررسی و مطابق با استانداردهای تعریف شده، به مرحله نهایی راه پیدا می کند.

زمانی که ما از کنترل کیفیت بررسی فایل صحبت میکنیم، با یک سری از قوانین، دستورات، برنامه ها و سخت افزارهایی روبرو هستیم که در مراحل گوناگون فایل را بررسی می کنند. این بررسی ها باعث می شود که محصول، رنگ یا موضوع بررسی شده، به قوانینی به مرحله نهایی برسد که کیفیت مطلوب را داراست.

برای مثال، کنترل کیفیت یک محصول چاپی شامل بررسی مواد اولیه و کیفیت آنها، مدیریت فایل، بررسی رنگ تولید شده، ساختار فایل، کلیات طراحی و المانهای اجرا شده، روند خروجی، تعریف پروفایل ها، بررسی دستگاه چاپ، تعریف درست میزان غلظت رنگ، بررسی و کنترل رطوبت هوا و حتی رنگهای استفاده شده و تمام مواردی است که باعث می شود فایل شما تبدیل به یک محصول چاپ شده دقیق، با کیفیت و حرفه ای گردد.

کنترل کیفیت فایل را به بخش های مختلفی مانند پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ تقسیم بندی می کنند.

البته، برخی از تئوریسین ها و نظریه پردازان که تعداد آنها هم کم نیست! قبل از مرحله پیش از چاپ، مرحله رسانه را نیز مدنظر و تعریف می کنند که شامل تهیه ملزومات اولیه و رسانه ای برای آغاز یک روند تولیدی است.

مدیریت رنگ به زبان ساده:

یکی از مباحث کلیدی در موضوع کنترل کیفیت، موضوع مدیریت رنگ می باشد. از زمانی که کنسرسیوم بین المللی رنگ، سازمان جهانی ایزو و شرکت های مشهوری چون اپل، ادوبی و مایکروسافت تصمیم به تنظیمات رنگ گرفتند، این واژگان نیز تولید شد.

مدیریت رنگ به معنای کنترل و تنظیم غلظت و میزان نمایش رنگ است به نحوی که در شیوه های نمایشی و چاپی مختلف، کمترین میزان اختلاف وجود داشته و یک ماهیت برای رنگ، نمایش و به تولید برسد.

منبع:

از دنیای نمایش تا محیط چاپ | پان آرت – اخبار هنری ، پژوهشی هنرمندان (panartmag.com)