ابلاغ ماموریت تشکیل ستاد هویت بخشی و بازآفرینی فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی به سرپرست دانشگاه شهید رجائی از طرف مقام عالی وزارت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، ماموریت تشکیل ستاد هویت بخشی و بازآفرینی فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی از طرف مقام عالی وزارت به سرپرست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی ابلاغ شد. دکتر یوسف نوری، وزیر محترم آموزش و پرورش طی ابلاغیه ای این ماموریت مهم را بر عهده دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی و همچنین معاون محترم وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور قرار داده است.

بر اساس این گزارش، در بخشی از ماموریت سرپرست دانشگاه، دکتر جمال الدین مهدی نژاد، آمده است: در راستای تحقق سیاست های کلی نظام در امور آموزش و پرورش ابلاغی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری مبنی بر کاربست الگوهای معماری اسلامی ـ ایرانی و استفاده از فرهنگ غنی، زاینده و تمدنی کشور و مصوبات جلسه نشست تخصصی با صاحب نظران و اندیشمندان، ستاد هویت بخشی و بازآفرینی فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی متشکل از استادان دانشگاه، صاحب نظران، مهندسین مشاور و دستگاه های اجرایی ذیربط تشکیل می شود.

مقام عالی وزارت در این متن ماموریت، اقدامات و برنامه های زیر را به منظور اجرایی شدن ابلاغ نموده اند:

  • متناسب سازی طراحی و ساخت فضاهای آموزشی با اقتضائات برنامه درسی و رویکرد هویت بخشی به فضاهای آموزشی و پرورشی و ورزشی
  • تدوین و به روزرسانی ضوابط و استانداردهای مرتبط با طراحی و ساخت فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی
  • تدوین و پیاده سازی الگوها و شاخص های معماری اسلامی ـ ایرانی در مدارس
  • توجه محوری به طراحی فضاهای مذهبی در ساخت و توسعه فضاهای آموزشی
  • باز آفرینی و روزآمد سازی معماری هویت بخش اسلامی ـ ایرانی در مدارس
  • تحلیل ساختاری و کالبدی فضاهای مدارس و متناسب سازی طراحی آنها با زیست بوم و شرایط اقلیمی و تاریخی مناطق کشور
  • الگوسازی و اجرای پروژه های فاخر در هریک از استانهای کشور
  • کاربست روش ها و چارچوب هایی برای استفاده از ظرفیت عظیم مهندسان مشاور، شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی وتحقیقاتی در ساخت و توسعه فضاهای آموزشی
  • ترکیب مصالح و دانش بومی و استفاده از فناوری های نوین در ارائه سبک معماری الهام بخش اسلامی ـ ایرانی
  • برنامه ریزی برای ترویج الگوهای معماری دانش پایه از طریق اجرای دوره های آموزشی برای مدیران و کارشناسان مربوطه
  • برنامه ریزی و اقدام در جهت مرمت و احیاء مدارس ماندگار و باارزش تاریخی