دانشگاه در آینه رسانه

مجموعه پیش‌رو با عنوان «دانشگاه در آینه رسانه» دربرگیرنده اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی است که با محوریت “دانشگاه شهید رجایی” در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و روزنامه ها منتشر شده است.
بدیهی است، گردآوری مجموعه فوق، صرفا با هدف اطلاع‌رسانی صورت گرفته و به هیچ عنوان به منزله تایید و یا تکذیب این مطالب، از سوی دانشگاه شهید رجایی نیست.

شناسایی و ثبت ملی «دره مرگ» و چشمه سمی آن/ راز مرگ آفرینی دره بهبهان چیست؟
(لینک اصلی خبر)

دیده بان علم ایران

بررسی های محققان دانشگاه شهید رجایی پیرامون «دره مرگ» بین کوه های حاتم- تلرش و چشمه سار سمی آن در مرز استان های خوزستان و کهگلویه بویراحمد به ثبت این اثر طبیعی ملی منجر شد.
به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، نتایج پژوهش های دکتر جلال ولی اللهی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی و رضا فاطمی مطلق، دانش آموخته رشته علوم محیط زیست با عنوان «شناسایی و مطالعه آکولوژیکی دره مرگ بهبهان» به شناسایی و ثبت آن به عنوان یک منطقه حفاظت شده و اثر طبیعی – ملی منجر شده است.
بر اساس این گزارش تاییدیه های لازم از اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شناسایی و معرفی منطقه ۱۳ هزار و ۷۸۹ هکتاری شکار ممنوع کوه های حاتم و تلرش دریافت شد و آگهی آن در روزنامه رسمی به ثبت رسید.
نتایج این پژوهش در نشریه Int. J. Environ. Sci. Technol. با رده JCR-Q2 به چاپ رسیده است.
اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی(IUCN-International Union for Conservation of Nature) در سال ۱۹۷۰، آثار طبیعی- ملی را اینگونه تعریف کرده است: “منطقه ای است که تصویرگر پدیده ای منحصر به فرد یا غیر عادی از علایق زمین شناسی، اکولوژیکی، علمی و یا تاریخ طبیعی باشد” مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، نمونه های برجسته ای از پوشش گیاهی و جانوری عرصه های منابع طبیعی هستند که با هدف تضمین بقای گونه ها و تامین تنوع زیستی اداره می شوند
ایران سرزمین پهناوری است با آب و هوای گوناگون و طبیعتی پربار که هنوز بسیاری از اکوسیستم ها و جاذبه های طبیعی فرهنگی و گردشگری آن ناشناخته مانده است . تنوع آب و هوایی و جغرافیایی ایران، تنوع اکوسیستم ها، گونه ها و ژن ها را در کشور فراهم کرده است. در اثر غفلت و بهره برداری آزمندانه انسان با از بین رفتن گونه ها و زیستگاه ها، فرهنگ های انسانی نیز اغلب از بین می روند. شناسایی، تدوین شناسنامه و ثبث ملی و بین المللی این آثار بی بدیل خلقت گامی ارزشمند در راستای حفاظت از این اکوسیستم ها و غنا بخشی به ارزش های طبیعی و ملی کشور ایران است.
در جنوب شرق خوزستان و بخشی از رشته کوه زاگرس دره ای عمیق با صخره های سربه فلک کشیده واقع است که در امتداد زاگرس مرکزی و جنوبی تا منطقه گسترده تشان و دشت خوزستان امتداد می یابد.
محدوده این دره و چشمه آن به علت وقوع مرگ پنج نفر از رهگذران طی دهه های اخیر و مرگ آفرینی دره و جاذبه های فرهنگی و طبیعی گردشگری آن از طرف مدیر وقت دپارتمان علوم محیط زیست دکتر جلال ولی الهی در سال ۱۳۹۱ به نام درة مرگ نامگذاری شد(فاطمی مطلق ودیگران،۱۳۹۱) و به عنوان یک وظیفه ملی و موضوع رساله کارشناسی ارشد در مقطع علوم محیط زیست به دانشجو رضا فاطمی مطلق سپارده شد.
از آن زمان به بعد در تمام اسناد و مدارک از این دره به عنوان “دره مرگ” و از چشمه آن به عنوان “چشمه مرگ” و در مقایسه با آب زلال و نوشیدنی هشت چشمه آب حیات، واقع در بالا دست دره، آب سیاه و مرگ آور این چشمه به عنوان “آب ممات” نامگذاری شد.
دره مرگ و رودخانه جاری در بستر آن یکی از چشم اندازهای خاص و بی نظیر طبیعت است یکی از شگفتی های آن رنگ جریان آب رودخانه است که در فواصل متوالی به پنج رنگ سیاه، آبی، سبز و در پائین دست جریان به رنگ سفید شیری رنگ و پس از به آبی بی رنگ و زلال تبدیل می شود. این اختلاف در رنگ بستر آب در مسیری به طول هزار و پانصد متر رخ می دهد.
شگفتی دیگر این دره، چشمه مرگ است که آب آن از نقطه خروج از سرچشمه تا یکصد متری پایین دست سمی و مرگ آور است و به همین دلیل این چشمه را چشمه مرگ و چشمه آب ممات نام گذاری کردیم. این چشمه از نوع گسلی (گسل بنگستان)، گرماب و گوگردی هست.
علت مرگ آفرینی سرچشمه دره مرگ، غلظت بالای گاز سمی سولفید هیدروژن است که غلظت این گاز در سرچشمه و در هوای گرم به علت کاهش انحلال گاز در آب و گرم بودن دمای آب است. (در سرچشمه ۳۴ درجه سانتی گراد) .
به این علت به این دره نام دره مرگ اطلاق گردید که در فضای پیرامونی این چشمه و این دره گازی مرگ آور متصاعد می شود که اگر هر موجود جانداری به این فضا و محدوده وارد شود دچار مسمومیت تنفسی ناشی از گاز سمی شده و خواهد مرد. این گاز سمی، گاز H 2 s تشخیص داد شد.
با ثبت ملی این دره در سازمان حفاظت محیط زیست و اعلام خطر مرگ در این دره، از طرف سازمان حفاظت محیط زیست تابلو هشداردهنده الصاق گردید و این منطقه به عنوان یک اثر طبیعی ملی و شکار ممنوع اعلام شد و این دره به عنوان به علت وجود زیستگاه پلنگ ایرانی به یک اکوسیستم و اثر طبیعی ملی و منطقه حفاظت شده به رسمیت شناخته شد.
نمونه برداری از آب و رسوب دره مرگ طی دو فصل و از نقطه خطرناک آن یعنی سرچشمه انجام شد. غلظت برخی عناصر به ویژه فلزات سنگین در آب و رسوب بسیار بالا است. همچنین این تحقیق نشان داده که گاز سمی سولفید هیدروژن وغلظت بالای آن که تا ppm 400 در هوای اطراف و نزدیک سطح آب می رسد و سایر ترکیبات گوگردی مانع از زیستن جانور و گیاه در این آب به ویژه نزدیک سرچشمه می شود.
به علت شکار بی رویه کل و بز و پلنگ در منطقه به دنبال راهکارهایی برای حفاظت از منطقه هستیم. دره مرگ به عنوان یک اکوسیستم بی نظیر و بی بدیل خلقت و یک میراث ملی و جهانی دارای شگفتی های طبیعی و فرهنگی بسیار دیگر است از جمله یک چاه غار عمیق ، هزاران سنگ تراش خورده طبیعی کروی پراکنده که اهالی آنها را تخم دایناسور می نامند و هشت چشمه آب زلال که همانند آب حیات نوشیدنی و گواراست.
در سرحدات این دره در ناحیه تشان غار دیگری کشف و در آن گونه دیگری از ماهیان کور غار ایران کشف شد که برای اولین بار نمونه های از آن به منظور شناسایی در حفره های مخوف این غار و در گودال های آن نمونه برداری شده و به محل دانشگاه شهید رجایی انتقال داده شد. طرح ملی شناسایی دره مرگ از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و این غار و ماهی کور آن در سال ۱۳۹۵ کشف شد.

از مهمترین خصوصیات دیگر این منطقه کوهستانی وصخره ای تنوع پوشش علفی ،بوته ای ودرختی است که ماًمن وپناهگاه گونه های مختلف حیوانات است. در سالیان گذشته به علت محصور بودن منطقه دربین کوههای دیوار مانند وانزوای منطقه با شکاربی رویه ،قطع درختان بااره برقی وتولید زغال وافزایش دامداران کوچ نشین باعث شده از تنوع وتعداد گونه ها بسیارکاسته شود،ازجمله انقراض قوچ ومیش ،یوزپلنگ ،خرس وغیره. ( فاطمی مطلق ودیگران،۱۳۹۱).بر اساس اخبار نقل شده از مردم بومی طی ده سال گذشته بیش از ده قلاده از پلنگان این منطقه آزاد(به علت حمله این جانور به دام اهالی) توسط افراد بومی از پای در آمدند.در منطقه مورد پژوهش به مساحت هیجده هزار هکتار تاکنون بیش از ۳۹۰گونه گیاهی با ۸گونه گیاه نادر ،۹۲ گونه پرنده ،۱۸ گونه پستاندار به ویژه پلنگ ایرانی و سیاهگوش،شناسایی شده است.(فاطمی مطلق، ۱۳۹۱)
شناسایی ثبت ملی و جهانی این منطقه به عنوان یکی از اکوسیستم های بی نظیر خلقت و جاذبه های اسرار آمیز و وهن انگیز آن یاد آوری مرگ در این دره به عنوان دره مرگ و چشمه مرگ واقعی از یک طرف و صدها جاذبه طبیعی و چشم اندازهای صخره های زیبا و سر به فلک کشیده و دشت ها و گستره های پهناور آن، وجود پلنگ ایرانی به عنوان یک گونه نمایانگر تعادل و تنوع اکولوژیک جانوری و گیاهی وجود جشمه های و نهر های نادر آثار زمین شناختی و فرهنگی و … از طرف دیگر این منطقه را به اکوپارک و یک منطقه گردشگری و اکوتوریستی بدل می کند و همه این ها منجر به جلب توجه حافظان محیط زیست و آموزش و آگاهی بومیان منطقه شده است به طوری که خود اهالی به ارزش های منطقه و دیار و سرزمین خود و موجودات بی نظیر آن علاقمند شده و خود از حافظان آن خواهند بود. به گزارش دیده بان علم شناسایی و ثبت ملی و بین المللی این اکوسیستم به ارزش های طبیعی و فرهنگی ایران افزوده و موجب جلب توریسم و کار آفرینی و رونق کسب وتجارت و ارتقاء آموزش های زیست محیطی و رونق کسب و کار و ارتقاء رفاه اجتماعی این منطقه می شود.
علت کشنده بودن آب چشمه ممات
به دو علت هر چه آب دره مرگ از سرچشمه فاصله می گیرد خطر آن کمتر می شود: اول کاهش دمای آب با گذشت زمان و هم دما شدن با هوای اطراف، دوم کم شدن غلظت گاز خروجی از آب به هوای مجاور.
علت تغییر رنگ بستر و آب دره مرگ
علت تغییر رنگ بستر آب دره مرگ و خود آب دره مرگ در طول دو کیلومتری مسیر جریانش تغییر در ترکیبات آب و رسوب می باشد.که بدین ترتیب تفسیر می شود:
رنگ سیاه بستر مربوط به ترکیبات سولفیدی فلزات به ویژه رسوب سولفید آهن هست.
رنگ شیری بستر مربوط به ترکیبات سولفیدی فلزاتی به ویژه رسوب سولفید آلومینیوم ، سولفات کلسیم و یا کربنات کلسیم هست. زیرا در هرکجا رنگ شیری مشاهده شد این ترکیبات نیز به وفور یافت شد.رنگ سبز آب مربوط به اکسیدهای فرو و فریک آهن موجود در آب هست.
آهن: آهن موجود در آب به دو گونه آهن فرو و آهن فریک وجود دارد. آهن در فرم فریک کاملاً اکسیده شده در حالیکه در وضعیت فرو، به گونه ای جزئی اکسیده می گردد. در آزمایش مقدار کل محلول شده و دو نوع، یعنی آهن فرو و آهن فریک مورد سنجش قرار می گیرد. از آنجایی که آهن یکی از فراوانترین عناصر پوسته جامد زمین می باشد در اکثر آبهای طبیعی وجود دارد. آهن در آبهای سطحی به دلیل اکسید شدن توسط اکسیژن، به صورت فریک می باشد، اما آهن در آبهای چاه، معمولاً بصورت فرو دیده می شود، وقتی آب از درون چاه به سطح زمین آورده می شود، به محض تماس با هوای بیرون گاز دی اکسید کربن آزاد گشته و آهن فرو تبدیل به آهن فریک می گردد. آهن در رده عناصر قشر ساز شبیه کلسیم و منیزیم قرار داده شده است و دلیل آن هم تشکیل رسوب از محلول و تولید یک لایه می باشد. رنگ سبز آب ناشی از وجود آهن فرو و فریک در آن هست.رنگ آبی آب مربوط به سولفات ترکیباتی نظیر سولفات مس در آن می باشد.
در دره مرگ باید محدوده ای که امکان گازگرفتگی و مرگ وجود دارد با الصاق تابلوهای هشدار دهنده از طرف سازمان محیط زیست سامان دهی شود. به عنوان اثر طبیعی ملی و منطقه حفاظت شده سندبرداری شده و ثبت جهانی شود و تمام قوانین و مقررات اکوتوریسم در مناطق حفاظت شده در مورد آن اعمال شود.
رودخانه به عنوان یک اکوسیستم فعال به دلیل ویژگی های طبیعی خود می توانند باعث ایجاد چشم اندازهای فراوان از منظر اکوتوریستی باشند. تنگهای بجک و ممباغان به دلیل برخورداری ازطبیعت سرسبز خود و قرار گرفتن در میان کوه های بلند ازآب و هوای مناسبی برخوردار است، وجود قله های بلند درتلرش و حاتم و رودخانه دره مرگ با داشتن رنگهای متفاوت روزانه، شیب تند و جنگل سرسبز بالادست خود و باغهای میوه باعث بوجود آمدن زیست گاه های حیوانی و گیاهی فراوانی شده که امروزه هرکدام به نوبه خود می تواند نقشی فعال در زمینه اکوتوریسم پدید آورد.
به گزارش دیده بان علم از مهمترین خصوصیات این منطقه می توان کوهستانی و صخره ای بودن آن با تنوع پوشش علفی و درختی ذکر نمود که ماًمن و پناهگاه مناسبی جهت گونه های مختلف حیوانات بوده است.
متاسفانه در سالیان گذشته به علت محصور بودن منطقه در بین کوه های دیوار مانند و انزوای منطقه نسبت به حافظان محیط زیست، عدم رعایت مقررات با شکار بی رویه، قطع درختان با اره برقی و تولید زغال و افزایش دامداران کوچ نشین باعث شده از تنوع و تعداد گونه ها بسیار کاسته شود، از جمله انقراض قوچ و میش، یوزپلنگ، خرس و غیره. در سطحی به مساحت نزدیک به ۱۸ هزار هکتار، وجود حداقل ۳۹۰ گونه گیاهی مشتمل بر هشت گونه گیاه نادر ۲۵گونه گیاه اندمیک، ۹۲گونه پرنده که هشت گونه آنان در سطح جهان در لیست پرندگان حفاظتی قرار دارند،۱۸ گونه پستاندار،۲۲ گونه خزنده، حکایت از محیطی با تنوع زیستی مطلوب جهت اعلام منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده است.

به گزارش دیده بان علم ایران تنوع ساختار زمین شناسی آن از ارتفاع ۵۰۰ متر تا ۲۱۷۰ متر از سطح دریا، تنوع اقلیمی و آب و هوا بین این دو ارتفاع، محصور بودن بین سه شهرستان و سه شهر و محل امنی برای گرمازدگان خوزستان به ویژه در فصول گرم و خشک سال، می طلبد که رسما از آن حفاظت شود.
چون از بهترین اکوسیستم های طبیعی بین دو استان کهگلویه و خوزستان می باشد و به دلیل موقعیت طبیعی جغرافیائی آن وکوه بلند۲۱۷۰متری حاتم و همچنین پوشش گیاهی نیمه متراکم و حیات وحش آن به ویژه در ارتفاعات نیاز به حفاظت دارد. از جمله ویژگیهای آن قرارگرفتن بین سه شهر دهدشت، بهبهان و بهمئی است.
این منطقه از پتانسیل بالایی برای حرکت در جهت توسعه پایدار برخوردار است یعنی ضمن حفاظت از منابع طبیعی و ملی آن می توان نهایت استفاده از منابع زیر زمینی و رو زمینی آن در جهت افزایش رفاه ساکنین اطراف آن داشت. استفاده بهینه از منابع آبی آن باید در دستور کار قرار گیرد.
با توجه به ارسال بخشی از نتایج پایان نامه به سازمان محیط زیست به ویژه زیستگاه بهینه پلنگ و کل و بز در منطقه کارشناسان سازمان محیط زیست بخش زیستگاه ها بازدید از منطقه را آغاز شده و طرح شکار ممنوع بودن آن را در دستور کار قرار دارد.

اثرگذاری فروش آثار افراد مشهور در اقتصاد هنر چگونه است؟
تاثیر سلبریتی ها در هنر
(لینک اصلی خبر)

روزنامه ابتکار

فاطمه امین الرعایا
این روزها فصل برگزاری حراج های هنری است. در این حراج ها گاهی آثار هنری افرادی با استقبال مواجه می شوند که در دنیای هنر خیلی مشهور نیستند و شهرت شان را مدیون فضاهایی به جز این عرصه هستند. این آثار با قیمت بالایی هم به فروش می رسند. اما مبلغی که از این فروش به اقتصاد هنر تزریق می شود، به هنر کمک خواهد کرد یا این موضوع ضعف بازار هنر است؟
از ستاره ها استقبال می شود
چندی پیش نقاشی های هیتلر در دنیای هنر سر و صدا به پا کرد. به تازگی هم تابلوی نقاشی ای اثر «وینستون چرچیل» سیاستمدار انگلیسی قرار است به فروش برسد، سوالی که در این میان مطرح می شود این است که چنین آثاری، که ممکن است از لحاظ هنری درجه بسیار بالایی نداشته باشند اما با قیمت بالایی به فروش می رشد، چقدر در رونق بازار هنری موثر هستند؟ حمید شش جوانی، عضو انجمن بین المللی اقتصاد و فرهنگ در پاسخ به این سوال به ابتکار می گوید: ما در دنیای هنر آثاری داریم که هنری نیستند اما به دلایلی خارج از دنیای هنر به فروش می رسند. اما شیوه های ستاره سازی در هنر متفاوت است. مثلا فردی مثل «امینم» که با سر و صدا به پا کردن ستاره می شود و تلاش می کند همیشه در صدر اخبار حضور داشته باشد. کسانی که به هر طریقی تبدیل به ستاره شده اند، هر اثری که تولید کند با استقبال روبه رو خواهد شد، چه تابلو باشد، چه مجسمه یا هر اثر هنری دیگر. از سوی دیگر مجموعه دار آثار هنری ممکن است شغلش کاملا با هنر غیرمرتبط باشد و فقط به دلیل تمکن مالی به این بازار وارد شده باشد. ولی این موضوع ضعف بازار هنر محسوب نمی شود.
این مدرس اقتصاد هنر می افزاید: در این میان خلط مبحثی وجود دارد و آن میزان اعتبار بخشی بازار هنر به اثر است، یعنی تصور بر این است که اگر اثری قیمت بالایی داشت، ارزش هنری بالایی هم دارد ولی الزاما هرچه که ارزش بازاری بالاتری دارد، ارزش زیبایی شناختی بالاتری ندارد. یعنی ممکن است دانشجوی من در دانشگاه هنر نقاشی بهتری که در حراج به فروش می رسد را خلق کند، اما این به این معنی نیست که باید قیمت بالایی هم داشته باشد. افزایش قیمت تخصص دیگری است و افراد متخصص این ارزش افزوده را ایجاد می کنند.
دولت باید به بازار همگانی بپردازد
شش جوانی درباره تزریق پولی که چنین آثاری به دنیای هنر تزریق می کنند و تاثیر آن در حال خوب هنر و هنرمندان می گوید: ما دو نوع بازار هنری داریم. بازاری داریم که ۹۹ درصد هنرمندان در آن شرکت می کنند، در این بازار عرضه وجود دارد، قیمت ها پایین است، هنرمندان خیلی شناخته شده نیستند و … بازاری هم داریم که همیشه در معرض توجه قرار دارد که بازار «پر مایه» نام می گیرد. پول در بازار پر مایه جابه جا می شود نه در بازار همگانی. دولت موظف است به بازار همگانی بپردازد نه به بازار پر مایه که الان برعکسش اتفاق می افتد. پول اگر به بازار همگانی وارد شود، حال هنرمند خوب می شود چون در بازار پر مایه حداکثر یک درصد از هنرمندان وجود دارند. حال هنر با بالا رفتن قیمت های بازار پر مایه خوب نمی شود.
او درباره به وجود آمدن قیمت کاذب در آثار هنری می گوید: در مورد قیمت گذاری در آثار هنری خیلی قیمت کاذب مطرح نیست. مفهومی وجود دارد به نام «تمایل به خرید». قیمت اثر هنری را این مفهوم تعیین می کند. ممکن است من حاضر باشم برای یک اثر هنری قیمت بالایی بپردازم. این مقیاس ارزگذاری هنری است. پس نمی شود معیار دقیقی برای تعیین قیمت آثار هنری مشخص کرد و این موضوع با منطق اقتصاد باقی اشیاء سنجیده نمی شود.
هدایت نگاه مردم به هنر
عین الدین صادق زاده که دارای دکترای تخصصی هنر از دانشگاه تهران است و در حال حاضر به عنوان استادیار در دانشگاه شهید رجایی تدریس می کند، درباره تاثیر فروش آثار تجسمی افراد مشهور غیر متخصص در حوزه تجسمی بر رونق بازار هنر به «ابتکار» می گوید: ما اول باید ببینیم مسئله مورد نظرمان چیست. گاهی رویکرد ما کاملا هنری است یعنی به لحاظ وجه هنری، امکانی فراهم می شود که اقتصاد هنر رشد پیدا کند. یعنی به وجوه هنری ماجرا توجه می کنیم. اما گاهی توجه ما به سمت وجوه اقتصادی بازار هنر جلب می شود. اصولا کسی که از فضای دیگری که در آن از شهرت و اعتباری برخوردار است، وارد حوزه هنرهای تجسمی می شوند، در حوزه تجسمی هم با اقبال مواجه می شوند. این اقبال به واسطه اثر هنری شان نیست بلکه به واسطه فضایی است که در آن آوازه ای به دست آورده اند و به همین دلیل در فضای جدید هنری هم مورد استقبال قرار می گیرند. این اشکالی هم ندارد.
این هنرمند ادامه می دهد: در این میان بحث عرضه و تقاضا مطرح است. گاهی من در فضای هنر مشغول فعالیت هستم و بین هنرمندان اعتبار دارم، اما گاهی در بازار هنر اعتبار دارم. این ها با هم منافاتی هم ندارند. از نگاه من این ماجرا باعث رونق بازار هنر می شود. مثلا نقاشی ای را چرچیل یا هیتلر کشیده اند، ممکن است کاری با این سطح هنری بیشتر از ۱۰۰۰ دلار بیشتر فروش نرود، اما وقتی خالق این اثر شخصی مثل چرچیل باشد، ناگهان قیمت چندین برابر خواهد شد. حالا با این اتفاق مردم می فهمند که اثر هنری هم که از اعتبار زیبایی شناختی برخوردار است، دارای ارزش مادی بالایی است. همه این مسائل باعث رونق بازار هنر می شود و مردم کم کم سره را از ناسره تشخیص می دهند. مهم این است که مردم به سمت هنر هدایت شوند و توجه شان نسبت به آن جلب شود.
کیانیان به هنر خدمت کرد
صادق زاده با مثال زدن از کیانیان به عنوان هنرمندی که به بازار هنر کمک کرد، می افزاید: آقای کیانیان بازیگر بسیار توانمندی است. او وارد حوزه عکاسی شد. شاید من آثارش را در نمایشگاه اول خیلی دوست نداشتم اما آثار او مورد استقبال قرار گرفت، می دانید چرا؟ چون او در عرصه بازیگری شهرت دارد، بعد وارد عکاسی می شود، چون او صاحب یک نگاه است، نگاهش را به عکاسی تعمیم می دهد. چون عکاسی نمی داند، کم کم تکنیک های عکاسی را می آموزد، بعد می فهمد مردم از او در حوزه عکاسی هم در حد بازیگری اش توقع دارند. بنابراین این ماجرا باعث رشد خود او می شود. این فرد بازار و اقتصاد را متوجه هنر کرد. او در واقع علاوه بر اینکه خودش رشد کرد به هنر هم خدمت کرد. اصولا برای کشوری مثل ایران که در این فضا نوپا و کم تجربه است و توجه کم کم به سمت هنر معطوف می شود همه این اتفاقات میمون و مبارک است.
این استاد دانشگاه درباره امکان ایجاد قیمت کاذب به دلیل قیمت بالای این گونه آثار در بازار هنر می گوید: البته در این زمینه حبابی به وجود می آید اما این موضوع در مورد هنرمندانی صدق می کند که دیگر در قید حیات نیستند و تعداد کارهای شان محدود است. اما اگر فرض کنید این موضوع در مورد هنرمند زنده ای که با استفاده از رانت حباب ایجاد کند هم صادق است این طور نیست. چون دیگران می گویند کارهای چنین هنرمندی از اعتبار بالایی برخوردار نیست. در حراج های بین المللی چنین مواردی را زیاد دیده ایم. هنرمندانی بوده اند که ناگهان اوج گرفتند اما کم کم اعتبارشان را از دست دادند.
دکتر فرهاد قربان دوردی نژاد، مینو رشوند
نقش تدریس فکورانه معلمان زبان انگلیسی ایرانی و سبک تدریس آنها در پیشرفت دانش آموزان
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

این پژوهش به منظور بررسی نقش تدریس فکورانه و سبک تدریس معلمان زبان در پیشرفت درسی زبان آموزان انجام شده است.

چکیده
تدریس فکورانه و سبکهای تدریس از عوامل اصلی پیشرفت حرفه ­ای تدریس به شمار می ­آیند و معلمان زبان خارجی با سطح بالای تدریس فکورانه و سبکهای تدریس مناسب، می توانند مؤثرتر تدریس کنند. این پژوهش به منظور بررسی نقش تدریس فکورانه و سبک تدریس معلمان زبان در پیشرفت درسی زبان آموزان انجام شده است. برای تحقق بخشیدن به این امر، هفتاد معلم زبان انگلیسی دوره متوسطه استان قزوین (سوم دبیرستان) در این مطالعه شرکت داده شدند. داده ­های پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه تدریس فکورانه،ترجیحات سبک تدریس معلمان و نمرات نهایی دانش آموزان هر معلم گردآوری شد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه معناداری میان تدریس فکورانه و سبک تدریس معلمان وجود دارد. همچنین مشخص شد که از میان شش مؤلفه تدریس فکورانه معلمان، عوامل عاطفی و اخلاقی به طور معنادار می توانند سبک تدریس معلمان را پیش بینی کنند. در بررسی نقش تدریس فکورانه معلمان و سبک تدریس آنها در دستاوردهای دانش آموزان سطح بالا و سطح پایین،نتایج حاکی از آن بود که عامل اول می­تواند دستاوردهای دانش آموزان را پیش بینی کند؛ همچنین اثبات شد که از میان عوامل تدریس فکورانه، عامل فراشناختی می­تواند به طور معنادار دستاوردهای دانش آموزان را پیش بینی کند. این پژوهش بیانگر آن است که توجه به عوامل تدریس فکورانه و سبک تدریس معلمان در کلاس های پیش از خدمت و ضمن خدمت معلمان می تواند رشد حرفه­ای معلمان را مؤثرتر سازمان دهی کند.
کلید واژگان: تدریس فکورانه معلمان، سبک تدریس، معلمان زبان انگلیسی
نویسندگان:
دکتر فرهاد قربان دوردی نژاد: استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
مینو رشوند: کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی
فصلنامه تعلیم و تربیت – سال سی و یکم، شماره ۱ (پیاپی ۱۲۱)، بهار ۱۳۹۴٫
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

قرآن چه شکایتی از ما انسان های عصر رسانه دارد
(لینک اصلی خبر)

ایکنا

استاد دانشگاه شهید رجایی و کارشناس مسائل دینی به تحلیل دریاره تلاوت خاشعانه و راه های حصول به آن پرداخت.

دریافت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید رجائی عنوان کرد:
لزوم اطلاع رسانی پیرامون فعالیت های کرسی های نظریه پردازی
(لینک اصلی خبر)

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

اشاره: در روند برگزاری کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، دانشگاه ها نقش مهمی بر عهده دارند که درگفتگویی که از نظرتان می گذرد؛ دکتر سعید علیائی معاون پژوهش و فناوری و دبیر کمیته دستگاهی دانشگاه شهید رجائی در این زمینه به سوالات مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخ گفته است:
ارزیابی جنابعالی از نقش کرسی­ های نظریه ­پردازی، نقد و مناظره در بالندگی حوزه علوم انسانی اسلامی و معارف دینی در کشور چیست؟
در خصوص سؤال شما به نظر می­رسد می­توان این موضوع را به سایر علوم نیز تعمیم داد. از حدود چهارده سال پیش که موضوع کرسی­ های نظریه ­پردازی، نقد و مناظره با ایجاد هیأت حمایت از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد مرحله­ ای جدی و تأثیرگذار شد، همواره به اشتراک­ گذاری نظرات و به بوته نقد سپردن مباحث علمی، دستاوردهای بسیار ارزنده ­ای را داشته که بدون شک سهم علوم انسانی و اسلامی در این بین غیر قابل انکار است. توسعه آزاد اندیشی علمی و ایجاد بستری مناسب به منظور به اشتراک­ گذاری نظرات و نقد و بررسی منصفانه و علمی و اصولی در علوم مختلف، تأثیر به سزایی در بالندگی علمی دارد و در مجامع علمی و عمومی می­توانند روزنه­ های جدیدی را برای تأمل و تعمق در مباحث مورد گفتگو ایجاد کنند و این روزنه­ها می­تواند به مانند موضوع استارت آپ­ ها، در حوزه علوم انسانی و اسلامی نقش مؤثری داشته باشد.
خوشبختانه با هوشمندی خاصی که در ابتدای طراحی کرسی­ های مربوطه اتخاذ گردیده است، طیف مخاطبین چه از جنبه ارائه دهنده نظر و چه از جنبه نقطه نظرات منتقدان علمی آن، بسیار می­تواند وسیع باشد و در صورت همت بیش از پیش برای استقرار و توسعه فضایی آزاد و باز و خالی از استرس برای ارائه دیدگاه ­ها، رشد برگزاری کرسی ­های مختلف از طیف دانشجویان و دانش­ پژوهان گرفته تا عالمان و نخبگان مملکت ایرانی و اسلامی، بسیار گسترده­تر خواهد شد.
یکی از مباحثی که از دیدگاه اینجانب می­تواند از موضوع کرسی ­های نظریه ­پردازی، نقد و مناظره بهره بسیاری را ببرد، سیاست­گذاری و ایجاد خط مشی­ های اساسی و تدوین برنامه­ های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.
نقشه­ جامع علمی کشور می­تواند در گروه­ های مختلف علمی در سراسر کشور مورد بررسی قرار گیرد و با ایجاد یک شبکه علمی تخصصی از کرسی ­ها و ارائه دیدگاه­ها، بروندادهای کرسی ­های برگزار شده مورد بهره­برداری علمی قرار گیرد. و از این رو به نظر می­رسد پس از یک گذار از مرحله ترویج کرسی­ های ترویجی و تخصصی، لازم باشد به سمت استفاده بهینه از بروندادهای علمی چنین نشست­های هدف­گذاری کنیم.
مهم­ترین موانع و چالش­های پیش­روی در پویایی کرسی­های نظریه­پردازی و ترویجی را چه می­دانید؟
در خصوص چالش­ های موجود برای برگزاری کرسی­ ها، به نظر می رسد با توجه به حمایت­ های خوبی که از برگزاری این کرسی ­ها می­شود، مشکل خاصی وجود نداشته باشد، اما در حال حاضر یکی از مهم­ترین مواردی که لازم است مورد توجه قرار گیرد، اطلاع­ رسانی لازم به اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگرانی است که از موضوع کرسی­ ها و امور حاکم بر آنها اطلاع چندانی ندارند و اطلاع­ رسانی مشوق ­ها و کم کردن موانع اجرایی برای برگزار کنندگان کرسی­ها ضروری است.
گاهی عدم اطلاع کافی از مبحث کرسی­ های نظریه پردازی، نقد و مناظره و حتی انگاشتن این موضوع که چنین کرسی ­های فقط معطوف به علوم انسانی و اسلامی است، نگاه بازدارنده ­ای در مشارکت سایر طیف ­های جامعه علمی کشور خواهد داشت.
سیاست­گذاری مناسب در دانشگاه­ ها و مراکز علمی و پژوهشی و ترویج روحیه نقد و ایجاد فضای باز در حوزه­های مختلف علمی به­ خصوص حوزه ­های بین رشته ­ای می­تواند چالش­ه ای پیش روی برگزاری چنین کرسی­ هایی را کم کند.
از طرف دیگر به نظر می­رسد جو موجود در دانشگاه ها و مراکز علمی به جایی رسیده است که سیاست گذاران این حوزه مهم را بر آن بدارد تا ضمن نگاه به جامعه آماری و تعداد کرسی­ های برگزار شده در سطح کشور، نگاهی نیز به برونداده ای کرسی­ ها داشته و به خصوص با شبکه ­سازی کرسی­ ها و تجمیع بروندادها، ایده ­ها و نظرات ارائه شده را برای اهداف عملیاتی تجمیع نمایند.
در زمینه بسط، ترویج و حمایت از کرسی­ های نظریه ­پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی چه گام­های اجرایی برداشته شد؟
دانشگاه شهید رجائی به واسطه نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری که در تربیت نیروی انسانی کشور به خصوص در حوزه فنی و حرفه ­ای دارد می­تواند در بسط و توسعه روحیه نقد و ترویج آن نقش مفیدی را داشته باشد و کمیته دستگاهی دانشگاه شهید رجائی از سال ۱۳۹۵ با انتصاب آقای دکتر عظمتی به عنوان رئیس کمیته دستگاهی دانشگاه شهید رجائی استقرار یافت.
با توجه به تأکیدات ریاست محترم دانشگاه مبنی بر همکاری همه جانبه با هیات حمایت از کرسی­‍ های نظریه­پردازی، نقد و مناظره در راستای برگزاری کرسی­ های ترویجی و تخصصی در دانشگاه و با حضور صاحب­نظران این حوزه و تبدیل شدن این دانشگاه به یکی از پیشرو در کشور، کمیته دستگاهی جلساتی را برگزار و یک کرسی ترویجی و کارگاه تخصصی آشنایی با کرسی­ ها تشکیل داد و بر همین اساس حمایت­ های مختلفی نیز در دانشگاه شهید رجائی برای برگزاری کرسی­ ها در نظر گرفته شده است.
حمایت مالی از برگزاری کرسی­ ها، در نظر گرفتن امتیازهای فرهنگی و پژوهشی از مشارکت اعضای هیات علمی در نشست ­ها و در نظر گرفتن امتیازهای تشویقی در پژوهانه (گرنت) اساتید، از جمله حمایت­ های دانشگاه از برگزاری کرسی ­های نظریه پردازی، نقد و مناظره بوده و همچنین در سال­ های اخیر دانشگاه شهید رجائی از پژوهشگران فعال هر سال به طور ویژه حمایت می­کند.
این پژوهشگران فعال بر اساس معیارهای خاص پژوهشی انتخاب می­شوند که برای انتخاب پژوهشگران فعال سال آتی، ارائه دهندگان و ناقدان کرسی ­های ترویجی نیز از امتیازاتی برخوردار خواهند شد.
با همکاری ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی ؛
سومین المپیاد علمی دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی برگزار می شود
(لینک اصلی خبر)

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

سوّمین المپیاد علمی دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در سال تحصیلی جاری (۹۷-۱۳۹۶) با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی برگزار می شود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این المپیاد در سه مرحله به صورت متمرکز برگزار می شود. آزمون مرحلۀ اوّل در سطح حوزه های اجرایی تعیین شده در سراسر کشور و آزمون مرحلۀ دوّم در مرکز استان برگزار می شود. برگزیدگان مرحلۀ دوّم، پس از گذراندن دوره های آموزشی پیش بینی شده، به مرحلۀ سوّم یا اردوی تابستانی راه می یابند.
لازم به ذکر است این المپیاد در سال تحصیلی جاری هیچ گونه امتیاز آموزشی و تحصیلی برای نفرات برگزیده ندارد و از این لحاظ، مشابه سایر المپیادهای علمی دانش آموزی نیست. تمامی دانش آموزان شرکت کننده در این المپیاد، باید در سال تحصیلی جاری در یکی از پایه های دهم یا یازدهم به تحصیل اشتغال داشته و هیچ گونه وقفۀ تحصیلی یا ترک تحصیل نداشته باشند.
در سال تحصیلی جاری هیچ محدودیّتی از نظر شرط معدل، نمرات درسی و رشتۀ تحصیلی برای شرکت در این المپیاد وجود ندارد.
دانش آموزان دارندۀ مدال های طلا، نقره و برنز سایر المپیادها و برگزیدگان المپیاد سلّول های بنیادی و پزشکی بازساختی که در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ در دورۀ آموزشی مرکز ملّی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان حضور داشته اند، در صورت تمایل به شرکت در این المپیاد، ملزم به شرکت در تمامی مراحل مختلف آزمون در سال تحصیلی جاری هستند و فقط در صورت موفّقیّت، به مراحل بعدی راه خواهند یافت.
ستاد توسعة علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان پیشنهاد دهنده و حامی، مرکز ملّی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان به عنوان سیاست گذار، برنامه ریز ، ناظر و برگزار کنندۀ آزمون و مرکز سنجش آموزش و پرورش و پژوهش، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و حراست وزارت آموزش و پرورش در برگزاری این المپیاد همکاری خواهند داشت.
به منظور ایجاد فرصت های برابر آموزشی، برگزیدگان مرحلۀ دوّم در تابستان سال ۱۳۹۷ جهت شرکت در یک دورۀ آموزشی به تهران فرا خوانده می شوند. پس از گذراندن آموزش های نظری، کارگاه های عملی و آموزشی و شرکت در آزمون های مربوط، حائزین رتبه های برتر این مرحله، مشخّص خواهند شد.
جوایز و امتیازات برگزیدگان
۱- جایزه نقدی برای حائزین تندیس های طلا، نقره و برنز
۲- هدایت تحصیلی پس از قبولی در دانشگاه با ارائه هزینه طرح تحقیقاتی
۳- آموزش رایگان و تکمیلی و پژوهش در علوم و فناوری های سلول های بنیادی
۴- عضویت در کارگروه دانش آموزی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی
دریافت کمک هزینۀ پژوهشی
حمایت و هدایت تحصیلی به شرط قبولی در رشته های مرتبط با سلّول های بنیادی و پزشکی بازساختی در دانشگاه به صورت ارائة کمک هزینۀ پژوهشی (در اختیار اساتید برگزیدۀ ستاد) به منظور استفاده از قابلیّت های علمی و تحقیقاتی برگزیدگان المپیاد در طرح های تحقیقاتی مورد نیاز کشور، پس از تصویب در ستاد توسعۀ علوم و فناوری های سلّول های بنیادی و پزشکی بازساختی انجام خواهد شد.
منابع آزمون:
• زیست شناسی سال دهم و یازدهم رشته علوم تجربی
• شیمی سال دهم و یازدهم رشته علوم تجربی
• آمار سال یازدهم رشته ریاضی فیزیک
• فیزیک سال سال دهم و یازدهم رشته ریاضی فیزیک
• کتابچه تکمیلی سلول های بنیادی. کتابچۀ تکمیلی آموزشی که از طریق پایگاه اینترنتی www.isro.isti.ir قابل دریافت است
در صورت برگزاری المپیاد بین المللی سلول¬های بنیادی و پزشکی بازساختی، تعدادی از حائزین رتبة اوّل کشوری به عضویّت تیم ملّی جمهوری اسلامی ایران در این المپیاد در می آیند و در اوّلین دورۀ این رقابت علمی شرکت می کنند.
ثبت نام در این رویداد از روز شنبه مورّخ ۱۸آذرماه ۹۶ تا پایان روز دو شنبه مورّخ ۲۵ آذر همین سال انجام خواهد شد. این زمان قابل تمدید نبوده و به دانش آموزان توصیه می شود ثبت نام را به روزهای پایانی موکول نکنند و زمان برگزاری مرحله اول این آزمون در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۹۶ خواهد بود.
علاقمندان می توانند جهت ثبت نام به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
htt://oly.medu.ir
لذت خوراک سنتی(۳)؛
طعم لذیذ بریانی در «بریانی حاج محمود شفاعت»
(لینک اصلی خبر)

ایمنا

یکی از غذاهای سنتی استان اصفهان «بریانی» است که تاریخچۀ آن به دوران قاجار و درست ۱۸۰ سال قبل از روی کار آمدن رضا شاه بازمی گردد.

به گزارش ایمنا ، بسیاری از سیاحانی که در دوران صفویه از اصفهان دیدن کرده اند وصفی از بریانی اصفهان به شکل کنونی ارائه نکرده اند، اما در دوره قاجار که تنورهای داخل زمین به تنورهای بیرونی تبدیل می شود، «میرزا حسین تحویل دار» در رسالۀ جغرافیای اصفهان درباره آن چنین می گوید: «چندین دکان در اصفهان هست که تمام شهر را بریان می دهد و بریان آن ها تماماً در یک کارخانه پخته می شود. بسیار مطبوع اصفهان است. برزخ مابین کباب و گوشت آب پز است. از هر دو مأکول تر و گواراتر است. تنورهای بزرگ وسیع دارند. در کارخانه مزبور، گوسفندهای بزرگ چاق را بعد از تفته شدن تنور، در میان آن ها می آویزند و ته تنور، دیگی را نصفه آب جوش می گذارند و درب تنور مزبور را محکم می گیرند و از شب تا صبح می گذارند وقتی برمی دارند، از بخارآب چنان مجزا شده که بعضی از استخوان سوا گردیده، ضمناً آب گوشت و چربی هایش و آنچه بیرون آمده، میان دیگ آب جوش رفته، آب گوشت غلیظ خوبی شده، آبش را می فروشند. گوشتش را روی طبق می گذارند و به دکان بریان فروشی می برند».

همچنین «پیر لوتی» نویسنده و جهانگرد فرانسوی در کتابش با نام «به سوی اصفهان» آورده است که «مهم ترین غذای اصفهان ازنظر آنوبانینی که بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران است بریانی(بریونی) نام دارد که خوراکی گوشتی و بسیار پرچرب بوده و در بیشتر نقاط شهر می توان آن را تهیه کرد».

نام این غذا از بره بریان گرفته شده است، چراکه قبل از آنکه بریانی به شکل امروزش درآید بره را به صورت کامل روی آتش بریان کرده و می خوردند. آنچه امروز بعنوان بریانی پخته می شود کاملاً با قبل متفاوت است، در این روش، ابتدا گوشت و جگر را آب پز کرده و بعد چرخ می کنند و ضمن اضافه کردن ادویه جات، آن را با قاشق های مسی سرخ کرده و با دارچین و خلال بادام و گردو تزئین می کنند.

در بخش سوم از مجموعه گزارش های «لذت خوراک سنتی» به سبزه میدان یا همان میدان کهنه و یا عتیق آمدم که امروز میدان امام علی نام گرفته است. به بازار مسجد جامع یا همان بازار ریسمان وارد می شوم. اینجا نام «بریانی حاج محمود» برای تمام کاسبین بازار، کاملاً آشناست و خلاصه آنکه همۀ بریانی های اصفهان یکطرف بریانی حاج محمود یکطرف …
سردر ورودی نام «بریانی حاج محمود شفاعت» جلوۀ خاص دارد و البته بیتی از حافظ نیز با بالای آن نقش شده است که «حافظ قلم شاه جهان مقسم رزق است/ از بهر معیشت مکن اندیشه باطل».

«بریانی حاج محمود شفاعت» از ۴ نسل حکایت می کند و پرتره ای از مرحوم حاج محمود و دیگری از مرحوم علی پسر حاج محمود، یادگارهای ماندگار این بریانی هستند که سال ۱۲۸۴ هجری شمسی با اندیشۀ حاج محمود چرخید و چرخید و هنوز هم می چرخد…

حالا دانیال شفاعت، نسل چهارم از خانوادۀ حاج محمود است که همراه پدرش، علی شفاعت این بریانی را همچنان پابرجا نگهداشته اند و جالب آنکه مهدی، دانش آموخته مهندسی شیمی از دانشگاه شهید رجایی تهران است و در این زمینه نیز سالها فعالیت داشته است اما درنهایت شغل پدر و پدربزرگش را ادامه داده است و فرزندش دانیال نیز در این بریانی فعال است. او دو کاشیکاری قدیمی در طبقه فوقانی این بریانی را نشانم می دهد و اشاره می کند که این دو کاشیکاری مربوط به دوران صفویه است.

بریانی حاج محمود که فقط ظهرها و از ساعت ۱۱ تا ۱۶ فعال است حدود ۲۰ کارمند دارد و به گفتۀ دانیال، حجم کار آنقدر زیاد است که اواسط هفته حدود ۷۰۰ بریان و آخر هفته ها حدود ۱۵۰۰ بریانی را به مشتریان تحویل می دهد و همچنان می چرخد، چرخی که شعبۀ دوم آن نیز حدود ۲ سال است که در باغ هتل کوثر نیز به راه افتاده است.

مگر می شود به اصفهان رفت و طعم لذیذ بریانی را در «بریانی حاج محمود شفاعت» نچشید! خوراکی دلچسب که حتی آنتونی کوئین و آنتونی بوردن تا محمدعلی فردین و ناصر ملک مطیعی و رضا ارحام صدر نیز لذت این چشیدن را در بریانی حاج محمود درک کرده اند و در مجموعه مستند «بازار اصفهان» به تهیه کنندگی محسن طباطبایی پور نیز از این بریانی یاد شده است.

سخن بسیار شد و گرسنگی چیره…حالا وقت چشیدن بریانی حاج محمود است درست در مکانی که بوی تاریخ می دهد…
گزارش از شیرین مستغاثی

عبدالله صلواتی
خودکشی در غیبت معنا
(لینک اصلی خبر)

خبرنامه دانشجویان ایران

بی تفاوتی وجودی در دو ساحت فردی و ساختاری ظهور می یابد. بی تفاوتی وجودی در ساحت فرد، انسان را نسبت به همه مسئولیت های اجتماعی و فردی بی تفاوت می کند. در این فضا، نه خدا، نه ارزش های الهی و نه ارزش های فرهنگی و اجتماعی هیچ کدام مورد توجه نیست و بودن و نبودن آنها علی السویه است و هرم ارزشی وارونه شده و خدا و ارزش های الهی در این هرم غایب است.
خبرنامه دانشجویان ایران: عبدالله صلواتی*// حوادث دلخراش و هولناکی مثل حادثه خودکشی دو دختر در اصفهان multi causal است و یکسره نمی توان آن را به فضای مجازی نسبت داد یا صرفا در میان عوامل اقتصادی یا فرهنگی در پی رگ و ریشه های آن گشت، بلکه مجموعه ای از عوامل دست به دست هم دادند تا این سقوط تلخ رخ دهد.
به لحاظ فلسفی، انسان و ذهن و زبان او در عالم جدید تغییر کرده است و فضای مجازی، امتداد ذهن او شده و این تغییر وجودی، گاهی میوه های تلخی به بار می آورد؛ میوه هایی چون فردگرایی افراطی و بی تفاوتی وجودی و ساختن معنای دم دستی برای زیستن و مسخ وجودی. در اینجا سعی می کنم براساس سه گانه «بی تفاوتی وجودی و ساختن معنای دم دستی برای زیستن و مسخ وجودی در پی فضای مجازی به مثابه امتداد ذهن» به تحلیل حادثه تاسف بار خودکشی در اصفهان بپردازم.
بی تفاوتی وجودی در دو ساحت فردی و ساختاری ظهور می یابد. بی تفاوتی وجودی در ساحت فرد، انسان را نسبت به همه مسئولیت های اجتماعی و فردی بی تفاوت می کند. در این فضا، نه خدا، نه ارزش های الهی و نه ارزش های فرهنگی و اجتماعی هیچ کدام مورد توجه نیست و بودن و نبودن آنها علی السویه است و هرم ارزشی وارونه شده و خدا و ارزش های الهی در این هرم غایب است.
در بی تفاوتی وجودی در ساحت ساختار، نهادی مسئولیت مستقیم یا غیرمستقیم در قبال ناهنجاری های اجتماعی ندارد. بسیاری پس از شنیدن خبر هولناک خودکشی در اصفهان، از مردم گرفته تا برخی مسئولان به خانواده ها توصیه کردند تا مراقب فرزندان شان باشید. بله مراقبت از فرزندان جزء وظایف اصلی خانواده هاست اما این به معنای برداشتن مسئولیت از دوش جامعه و نهادهای اجتماعی نیست. نهادهای آموزشی ای چون آموزش و پرورش در تربیت و آموزش مهارت های زندگی مسئول هستند.
در این فضا، معنایی نیست تا براساس آن، زندگی ادامه یابد. در بی تفاوتی وجودی، پایان دادن به زندگی بسیار راحت تر از ادامه آن است. استیس، مقاله ای دارد با این عنوان که در بی معنایی معناست. او در این مقاله کوشش می کند تا در غیبت مولفه هایی چون خدا و سعادت، معنای زندگی بشر امروز را جست وجو کند و در این جست وجو به این نتیجه می رسد که امور دم دستی دنیوی می تواند ما را به ماندن در این دنیا ترغیب کند و جلوی خودکشی را بگیرد. اما از آنجا که امور دنیوی ثبات ندارند مدام معنای زندگی به محاق می رود و شما باید مدام معنایی برای زیستن بسازید و این چرخه پس از شکست ها و نومیدی های پی درپی از نفس می افتد و معنای جدید دیگر ساخته نمی شود و اینجاست که دروازه های جهنمی خودکشی مفتوح می شوند.
در دنیای کنونی جهان مجازی بر جهان واقعی سیطره یافته، یعنی ما ذهنیت مان را فضای مجازی شکل داده و با همین ذهنیت می آییم سراغ دنیای واقعی اما تفاوت شدید این دو ما را دچار زحمت می کند؛ مثل ذهن گره گورا در داستان کافکا که ذهن انسان بود اما بدنش بدن حشره و این بدن نمی توانست خواسته ها و اهداف ذهن انسان را محقق کند؛ در اینجا جهان مجازی به مثابه ذهن انسان، پیچیده، پیشرفته و دستخوش نوسانات شدید و دیجیتالی و عددی است اما جهان واقعی به مثابه بدن انسان، تا حدودی آرام و یکنواخت و آنالوگی و ساده است و این بدن به علت فاصله نجومی با ذهن نمی تواند خواسته های ذهن را برآورده کند؛ این یعنی مسخ شدن انسان معاصر و به نوعی سرآغاز خشونت جدید است. بنابراین، فاصله نجومی فضای مجازی با جهان واقعی و غرق شدن در فضای مجازی می تواند یکی از عوامل جدی این پدیده ها باشد و اگر تدبیر نکنیم با این شتابی که فضای مجازی دارد و دارد عرصه را بر جهان واقعی تنگ می کند احتمال تکرار خبرهای تکان دهنده ای مثل خبر خودکشی در اصفهان منتفی نیست.
* استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
خودکشی دختران اصفهانی جامعه شناسی عبدالله صلواتی
چربش پیاده روی بر تردمیل در آب کردن چربی ها!
(لینک اصلی خبر)

ایسنا

امروزه به دلیل پیشرفت صنعت و مدرنیزه شدن زندگی و همین طور توسعه فرهنگ آپارتمان نشینی، فعالیت جسمانی به حداقل خود رسیده است و این امر، معضلات فراوانی همچون چاقی، کاهش کارایی قلبی، عروقی و تنفسی را برای بسیاری افراد به ارمغان آورده است. اما آیا تردمیل چاره کار است؟

به گزارش ایسنا، دسترسی نداشتن به فضاهای عمومی ورزشی، بی­ انگیزگی، پدیده ­های روان شناختی نامناسب و کمبود وقت ازجمله موانع مؤثر بر مشارکت فعال افراد بالاخص زنان در فعالیت­های ورزشی هستند، لذا استفاده از دستگاه نوارگردان یا تردمیل به عنوان یک امکان برای تسهیل فعالیت بدنی در منازل مورد استقبال قرار گرفته و به عنوان جایگزین پیاده­ روی در بیرون خانه، توصیه شده است.
با این حال هنوز در خصوص کارایی این دستگاه نسبت به پیاده روی واقعی روی زمین، شک و تردیدهایی وجود دارد. به منظور برطرف شدن برخی از این تردیدها، محققان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران در مطالعه ای، تأثیر دو نوع پیاده روی ذکرشده را بر ضربان قلب (زمان استراحت) و چاقی مرکزی زنان غیرفعال دارای اضافه وزن مورد بررسی قرار داده اند.
در این مطالعه کاربردی که در شهرستان بروجرد انجام شده، ۳۰ نفر از افراد غیرفعال و دارای چاقی شکمی با دامنه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال مشارکت داشته اند.
برای انجام آزمایش ها، شرکت­ کنندگان به سه گروه ۱۰ نفره تقسیم شدند. برنامه تمرینی به مدت ۸ هفته و با تمرین ۳ روز در هفته از نوع فزاینده بود. گروه اول با تردمیل و گروه دوم از طریق پیاده روی عادی، فعالیت موردنظر را انجام دادند، ولی گروه سوم به عنوان گروه شاهد، هیچ گونه فعالیت ورزشی خاصی نداشت.
نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد، «نسبت دور کمر به دور باسن» و «چربی بدن» تنها در گروه پیاده ­روی معمولی کاهش معنی ­داری پیدا کرده است. هرچند، شاخص «نسبت دور کمر به قد» در هر دو شیوه تمرینی کاهش پیدا کرد؛ ولی تفاوتی بین دو شیوه تمرینی مشاهده نشد.
به گفته محققان، به نظر می ­رسد کاهش چاقی شکمی در گروه پیاده ­روی به دلیل از دست دادن توده چربی بیشتر در ناحیه سرینی است و تأثیر بیشتر ورزش پیاده روی روی زمین بر این ناحیه است.
مجریان این پروژه پژوهشی، در نتیجه گیری از مطالعه خود اظهار داشته اند با توجه به نتایج این مطالعه، به نظر می­ رسد فعالیت پیاده­ روی معمولی در مقایسه با فعالیت روی نوارگردان یا تردمیل برای بهبود و کاهش ضربان قلب استراحت مؤثرتر است.
علاوه بر این، پیاده­ روی بهتر از راه رفتن روی نوار گردان میزان شاخص چاقی شکمی را بهبود می بخشد. ازاین رو، می­ توان چنین استنباط کرد که هنوز هم پیاده ­روی به عنوان فعالیتی ساده و بسیار کم هزینه می ­تواند برای افراد کم تحرک و دارای اضافه وزن پیشنهاد شود.
با توجه به رایج شدن فرهنگ آپارتمان­ نشینی و کمبود فضاهای ورزشی ویژه بانوان، می ­توان امیدوار بود که مدیران شهری و دست ­اندرکاران فدراسیون­ های ورزشی بتوانند با فراهم کردن یک فضای مناسب و با گسترش ورزش همگانی پیاده روی، به روشی ساده با شیوع چاقی و اضافه وزن که یکی از مشکلات سلامت عمومی است، مقابله کنند.
نتایج این پژوهش با عنوان مقایسه تأثیر راه رفتن روی نوار گردان و پیاده ­روی بر چاقی مرکزی و ضربان قلب استراحت در زنان غیرفعال دارای اضافه وزن در مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام منتشر شده است.

زیبایی های پیاده روی اربعین در گفت وگو با دکتر میرباقری مورد بررسی قرار گرفت
موسم تشرف به مقام عبادالرحمن
(لینک اصلی خبر)

قدس آنلاین

اگرچه شیعه در طول سال مناسک و آیین های مذهبی مختلفی را برگزار می کند و با آن ها گوشه ای از حقیقت و زیبایی این مذهب حقه را پیش چشم جهانیان تصویر می کند، اما بی تردید پیاده روی اربعین که فراتر از مرزهای جغرافیایی، زبانی، نژادی و قومیتی است.

قدس آنلاین – اگرچه شیعه در طول سال مناسک و آیین های مذهبی مختلفی را برگزار می کند و با آن ها گوشه ای از حقیقت و زیبایی این مذهب حقه را پیش چشم جهانیان تصویر می کند، اما بی تردید پیاده روی اربعین که فراتر از مرزهای جغرافیایی، زبانی، نژادی و قومیتی نه فقط شیعه، بلکه هر آزاده ای را از جای جای جهان با مغناطیسی قوی جذب و با خود همراه می کند، از زیباترین تصویرِ عشق و ارادت رونمایی می کند، تصویری که اگر یک بار چشم ات بر آن بیفتد هرگز فراموش نخواهی کرد. از این رو و در بررسی زیبایی های پیاده روی اربعین با دکتر سیدمحسن میرباقری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و کارشناس معارف رسانه ملی گفت وگو کرده ایم که به حضورتان تقدیم می شود:
چرا حضور در پیاده روی اربعین حسینی و انجام زیارت اربعین با پای پیاده از مستحبات دینی- مذهبی ماست و شیعه نسبت به آن اهتمامی خاص دارد، اصلاً چه فلسفه ای زیارت با پای پیاده را توجیه می کند؟
اگر بخواهیم این موضوع را در شریعت نورانی پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) بررسی کنیم، درمی یابیم پیاده روی در انجام اعمال عبادی در اسلام جایگاه والایی دارد؛ چنان که نقل شده امام مجتبی(علیه السلام) در ۲۵ سفری که به حج (به عنوان عملی عبادیِ مقدس) داشتند، در اغلب موارد پیاده به این سفر مشرف می شدند، با اینکه مرکب هم بود، اما گویی پیاده رفتن به این سفر نوعی خضوع و وابستگی به خدای متعال را به نمایش می گذاشت.
از منظر دیگر، مسئله عزاداری سیدالشهدا(علیه السلام) مطرح است؛ باید توجه داشت ماجرای قیام حسینی و عاشورا نه فقط در تاریخ اسلام، بلکه در تاریخ بشریت بسیار استثنایی است که حجت خدا و امام معصوم (علیه السلام) چنین خود را در معرض آزمون الهی قرار می دهد؛ از سوی دیگر مسئله صبر، تسلیم خدا بودن و رضا به آنچه خدای متعال مقدر کرده است، از مفاهیم بلند معرفتی دینی ما هستند که انسان در راه خدای تبارک و تعالی تسلیم محض شود. چنان که قرآن کریم، ابراهیم خلیل الله (علیه السلام) را به عنوان نماد تسلیم معرفی می کند که حاضر شد فرزندش را برای خدا ذبح کند و اسماعیل (علیه السلام) نیز پذیرفت به قربانگاه برود و بالاترین مرحله از عبودیت و بندگی را به نمایش بگذارد، برای همین هم قرآن در بیان این موضوع می فرماید: «فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ».
از این رو، عاشورا بالاترین نمایش بندگی در تاریخ است، زیرا حجت خدا چنان در مقام بندگی فنا می شود که به خواست و برای رضای الهی به قتلگاه می رود و زن و فرزندش اسیر می شوند و جوانان سپاهش همه به شهادت می رسند!
در بُعد دیگر، با عاشورای حسینی مرزبندی تاریخی میان جبهه حق و باطل شکل گرفت؛ حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) خون خویش را اهدا کرد تا اسلام زنده شود، زیرا بنی امیه درصدد بود نام اسلام را از ذهن تاریخ پاک کند و این مسئله ای است که معاویه بصراحت به مغیره می گوید. چنان که بنابر نقل منابع اهل سنت فرزند مغیره، والی کوفه می گوید: سفری به شام داشتیم و پدرم هر روز به کاخ معاویه می رفت و پس از بازگشت شرح ماوقع را بیان می کرد؛ شبی بازگشت در حالی که بشدت عصبانی بود و وقتی علت را از او جویا شدیم، گفت: از نزد بدترین خلق باز می گردم. گفتم: چه کسی را می گویی؟ پاسخ داد: معاویه. سپس ادامه داد: امروز پس از اتمام و خلوت شدن مجلس، به معاویه گفتم بنی هاشم پسرعموهای تو هستند و اکنون خطری برای حکومت تو محسوب نمی شوند، پس با آن ها به جوانمردی رفتار کن تا نام نیکی از تو در تاریخ باقی بماند.
اما معاویه برافروخت و گفت: مگر بنی هاشم اجازه داده اند نامی از کسی باقی بماند؛ سپس توضیح داد که خلفا یکی پس از دیگری روی کار آمدند و نامشان نیز پس از مرگ آن ها مُرد؛ اما این مرد هاشمی (منظور پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) کاری کرده که در سراسر بلاد اسلامی روزانه پنج بار نامش را پس از نام خداوند می آورند، دیگر چه نام نیکی از کسی بر جای می ماند؟
معاویه سپس می گوید: والله از پای نمی نشینم تا این نام را دفن کنم. این داعیه را علاوه بر معاویه، یزید و دیگر خلفا نیز داشتند و اگر خون سیدالشهدا (علیه السلام) هزینه نمی شد، چنین اتفاقی می افتاد و نام اسلام را حذف می کردند و امپراتوری اموی را به جای آن می گذاشتند.
بنابراین، قیام حضرت اباعبدالله (علیه السلام) از یک سو تجلی منحصربه فرد از بندگی است و از دیگر سو سبب زنده ماندن و بقای اسلام شد و اگر نبود عاشورای حسینی، اسلام از بین می رفت، از این رو، هم در بُعد بندگی و هم در ابعاد تاریخی و… باید بر مصائب حضرت بگرییم و سوگواری و اقامه عزا کنیم. برای همین است که امام حسین (علیه السلام) تنها معصومی هستند که برایشان اربعین گرفته می شود و در حالی که حتی برای پیامبر(صلی الله علیه وآله) گرفتن اربعین توصیه نشده است، اما امام عسکری (علیه السلام) زیارت اربعین سیدالشهدا (علیه السلام) را از علامت های مؤمن معرفی می کنند.
از این رو، باید عزای امام حسین (علیه السلام) را باشکوه و پرشور برگزار کنیم تا این نمایش بندگی، صبر و رضا، ظلم ستیزی و امری که موجب احیا و اصلاح اسلام شد به همه جهان شناسانده شود و در این مسیر زیارت اربعین بسیار کمک کننده، اثربخش و خواست خود حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) است. بنابراین باید گفت، چون پیاده روی در امور عبادی مانند حج، زیارت اربعین و زیارت ائمه (علیهم السلام) و پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) بسیار مهم است، درباره اربعین به زیباترین شکل تجلی می یابد.
پیاده روی اربعین چه زیبایی هایی را در خود نهفته دارد و چه تصاویری از عشق، ارادت و مودت را به نمایش می گذارد، به عبارت بهتر، این تصاویر زیبا که در ایام پیاده روی اربعین خلق می شود از کجا الهام می گیرد؟
این پیاده روی زیبایی های فراوانی دارد؛ اولاً جلوه ای از عشق و علاقه شیعیان به سالار شهیدان و حجت خدا است؛ دوم آنکه تجلی ایمان و اعتقاد است، زیرا وقتی مردم با همه سختی های ممکن رهسپار این سفر و پیاده روی چندروزه می شوند، نشان می دهند، ایمان چقدر در دل و جان آن ها نفوذ کرده است تا جایی که هیچ امری نمی تواند جای این ایمان دینی را در قلب هایشان بگیرد.
سوم آنکه این پیاده روی با حضور همگانی توأم است، اینکه در اربعین همه در یک مسیر و به سوی یک مقصد می روند، یکرنگی و همدلی می آورد، بویژه آنکه هدف همه حاضران، زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) است. اگرچه برخی از راه های دور و نزدیک می آیند و برخی هم آنجا ساکن هستند، اما به بهترین شکل از زائران حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) میزبانی می کنند، به گونه ای که در مسیر نجف تا کربلا یا مسیر بصره تا کربلا، در طول مسیر همه نیازهای زائران برطرف می شود، قدم به قدم پذیرایی، شست وشوی لباس زائران و انواع خدماتی که خستگی راه را از تن زائران می زداید توسط میزبانان به زائران عرضه می شود و اینچنین محبتی بی نظیر بین میهمانان و میزبانان در مسیر پیاده روی اربعین ایجاد می شود.
حتی برخی از این میزبانان در طول سال با آنکه خود در فقر و ناداری به سر می برند، پول جمع می کنند و درصددند آنچه دارند را برای زائران حضرت اباعبدالله (علیه السلام) هزینه کنند. البته جز بُعد میزبانی، خضوع و تواضعی که در این پیاده روی وجود دارد، بسیار چشم نواز و جذاب است به گونه ای که انواع امکانات و خدمات به زائران حتی از سوی رؤسای قبائل و اقوام ارائه می شود.
نکته مهم آنکه پیاده روی اربعین سبب شده با وجود جنگ هشت ساله ایران و عراق که با دست استکبار رخ داد و رویارویی دو کشور در میدان نبرد با یکدیگر، امروز و در میدان زیارت اربعین حسینی، مردم دوشادوش هم قرار بگیرند و فارغ از ملیت و کدورت های گذشته با هم یکدل و یکرنگ مسیر پیاده روی را تا کربلای معلی طی کنند، یعنی زیارت اربعین این دو ملت را به یکدیگر گره زده و دو ملت دوست را کنار هم قرار داده است. بنابراین، پیاده روی اربعین تجلی انس و علاقه و محبت مردم به یکدیگر، عشق به اهل بیت (علیهم السلام) و امام حسین (علیه السلام)، تجلی حسن روابط میان شیعیان امام و… است.
اینکه در پیاده روی اربعین همه رنگ ها رنگ می بازد و یکرنگی بر زائران حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) می نشیند، از کجا ریشه می گیرد و چه چیز سبب می شود ملیت، قومیت، رنگ و نژاد و زبان در این اجتماع عظیم معنایی نداشته باشد؟
یکی از زیبایی های پیاده روی اربعین همین کنار هم قرار گرفتن و دوشادوش شدن صغیر و کبیر، پیر و جوان، تاجر و کاسب و پزشک و… است که هر یک در حد توان، وظیفه خود می دانند دِین خویش را ادا کنند که بی تردید این حس مسئولیت از ایمانی قوی ریشه می گیرد که در شیعیان امیرالمومنین، سیدالشهدا و امام زمان(علیهم السلام) است.
علاوه بر این، درک و تجربه برکات این پیاده روی هم عامل دیگری است که به حضور پُرشور مردم در پیاده روی اربعین کمک می کند، چنان که نقل است زیارت سیدالشهدا (علیه السلام) غیر از برکات معنوی و اخروی، آثار و دستاورد دنیایی و مادی نیز دارد و اصطلاحاً امام به کسی بدهکار نمی مانند و هر کس برای ایشان قدمی بردارد، حضرت به نحوی جبران می کنند. اساساً مسئله امام حسین (علیه السلام) با برکت طاهری و باطنی، مادی و معنوی آمیخته شده و مردم این را احساس می کنند و عشق امام در وجودشان موج می زند.
حضور چندین میلیون نفری زائران در پیاده روی اربعین بدون کوچک ترین اغتشاش و آسیب و صدمه و در کمال صلح و آرامش و امنیت، چه تأثیری از نظر خنثی سازی امواج اسلام هراسی دارد؟
اگر بتوانیم زیبایی های پیاده روی اربعین را مستند کرده و در قالب های جذاب رسانه ای به مردم دنیا نشان دهیم، آنگاه جهانیان، اسلام راستین را از داعش جدا می دانند، بنابراین ضرورت دارد این محبت دینی به همگان نشان داده شود تا ببینند چگونه کسانی از نان و رزق خود می زنند تا به زائران امام و همکیشان خود خدمت کنند و این نماد محبت و عشق و فداکاری و نمایشی است از عرض ارادت به ساحت قدس اولیای الهی و بندگی خدا. خوشبختانه در سال های اخیر با رونق بیشتر پیاده روی اربعین، می توان در مقابل تبلیغات داعش با انعکاس صحیح این پیاده روی چهره زیبای اسلام را به همه دنیا نشان داد.
پیاده روی اربعین که هر کس در آن می کوشد به سهم و قدر خود به زائران سیدالشهدا (علیه السلام) خدمت کند، می تواند چه سبکی از زندگی را به زائران حضرت و در نتیجه جوامع اسلامی هدیه کند؟
سبک زندگی چندروزه پیاده روی اربعین که سرشار از همدلی، یکرنگی، وحدت و محبت است، ساده زیستی را به عنوان اصل اساسی اسلام نشان می دهد، زیرا در این ایام هر چه هست ساده زیستی است، در عین بهره مندی از برخوردهای محبت آمیز، به دور از غرور و تفاخر و اسراف و همراه با ذکر و یاد خدا، چنان که تصاویری زیبا از نمازهای شب و توسلات زائران را در طول مسیر می توان دید. بنابراین، اگر آیات پایانی سوره مبارکه فرقان که خدای متعال در آن عبادالرحمن را وصف می کند، بررسی کنیم، نوع آن صفات را در ایام پیاده روی اربعین و در زائران حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) می بینیم و با همه وجود درک می کنیم.
به نقل از ماهنامه زائر

برگزاری دومین کنفرانس تکنیک های مدرن نفوذ و امنیت سایبری آفسک
(لینک اصلی خبر)
اختصاصی افتانا

افتانا

دومین کنفرانس تخصصی تکنیک های مدرن نفوذ و امنیت سایبری آفسک دوم آذرماه ۱۳۹۶ برگزار می شود.

دومین کنفرانس تخصصی تکنیک های مدرن نفوذ و امنیت سایبری آفسک دوم آذرماه ۱۳۹۶ برگزار می شود.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، دومین کنفرانس تخصصی تکنیک های مدرن نفوذ و امنیت سایبری آفسک روز پنج شنبه دوم آذرماه ۱۳۹۶ در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود.
از تاثیرات پیشرفت سریع فناوری های اطلاعاتی، افزایش وابستگی زندگی روزمره به آنهاست. همگام با این روند رو به رشد، دامنه خطرات و تاثیرات حملات مجازی نیز در حال گسترش هستند. بار مسئولیت تامین امنیت دنیای مدرن بر شانه نیروهای متخصص است که با ابعاد مختلف فناوری های نوین و خطرات ناشی از آنها آشنا هستند.
کنفرانس تخصصی تکنیک های نوین نفوذ و امنیت سایبری آفسک می کوشد در جهت اطلاع رسانی مشکلات و رخدادهای نوین امنیتی در تمامی بسترهای سایبر بپردازد و متخصصان و علاقه مندان را با افق خطرات پیش رو آشنا کند.
علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر و نحوه حضور در این رویداد می توانند این نشانی مراجعه کنند.

دومین کنفرانس هکرهای برگزیده ی ایران
(لینک اصلی خبر)

زومیت

آفسِک، گروهی از متخصصین و محققین ایرانی عرصه ی نفوذ و امنیت سایبری است که از سال ۱۳۹۲ با هدف نوآوری و فرهنگ سازی در امر امنیت تهاجمی شروع به کار کرده است.
این گروه از سال گذشته، جریانی به شکل سلسله کنفرانس و گردهمایی های سالانه به راه انداخته تا بتواند علاقه مندان، فعالان، برگزیدگان، مهندسان و مدیران را هر سال با زوایای پنهان و نوظهور هنر و دانش امنیت سایبری روبرو سازد.کنفرانس آفسک به آخرین پیشرفت ها و تحقیقات تکنولوژیکی سایبری در حوزه هایی همچون امنیت در هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، خودکارسازی ممیزی امنیت و… می پردازد. تفاوت این کنفرانس با سایر همایش ها و گردهمایی های مرتبط با امنیت سایبری در ایران، در رویکرد بدیع ارائه ها و متخصصین است. این مجموعه با نگرشی کاربردی و عملی موضوعات یادشده را برای مخاطبین به مرحله ی اجرا درمی آورد تا بتواند یاری دهنده ی شکوفایی پتانسیل ها و استعدادهای آن ها در زمینه ی نفوذ و امنیت سایبری باشد.
کنفرانس آفسک با دعوت از متخصصین برجسته ی ایرانی، به ارائه مقالات و سخنرانی در زمینه موضوعات روز امنیت سایبری و حوزه های مرتبط با آن می پردازد. امیدواریم تداوم برگزاری کنفرانس آفسک و یافته های آن که همگام با سطوح کیفی جهانی است بستری جهت ارتقاء جایگاه ایران در زمینه ی امنیت سایبری در دنیا باشد. تاریخ و نحوه ثبت نام در کنفرانس
کنفرانس امسال آفسک به تاریخ ۲ آذر در دانشگاه شهید رجایی تهران برگزار خواهد شد.
شرکت در آن برای عموم آزاد است.
لینک ثبت نام در کنفرانس
ارائه تخفیف در کانال تلگرامی آفسک
هسته ی اصلی گروه پژوهشی آفسک موضوع ارائه های کنفرانس امسال رقابت های کاربردی آفسک امنیت در هوش مصنوعی فازینگ هوشمند (یافت آسیب پذیری های نشت حافظه) حملات نوین تحت وب ارتباطات ماهواره ای و چالش های امنیتی آن مدیریت رخداد سایبری ایران حملات رویدادهای دریافتی در نرم افزارهای موبایلی پروژه تلسکم چارچوب نرم افزاری OWASP VBScan بررسی روش های شیوع بدافزار چارچوب نرم افزاری OWASP Nettacker سیر عمیق در سامانه های کنترل دسترسی هسته ی اصلی گروه آفسک
اعضای این گروه متشکل از پژوهشگران امنیتی در مراکز تحقیقاتی داخل و خارج از کشور است.پایان رپورتاژ آگهی/.
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و زومیت هیچ مسئولیتی در رابطه با آن نمی پذیرد.

برگزاری کنفرانس آموزش با رویکرد علوم شناختی در دانشگاه شهیدرجایی
(لینک اصلی خبر)

پانا

دهمین دوره کنفرانس ملی آموزش به همراه نخستین کنفرانس بین المللی آموزش با رویکرد علوم شناختی اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود.

به گزارش پانا، مهرک رحیمی با اشاره به تجارب ارزنده برگزاری ۹ دوره همایش ملی آموزش توسط دانشگاه شهید رجائی و شرکت گسترده پژوهشگران و فرهیختگان حیطه آموزش در این رویداد بی نظیر علمی، عنوان کرد: دهمین همایش ملی آموزش با رویکرد علوم شناختی در سطح بین المللی برگزار می شود.
وی ضمن قدردانی از مسئولین و دبیران دوره های پیشین همایش ملی آموزش ادامه داد: همایش سال آینده در تاریخ های ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ با همکاری دانشکده های علوم انسانی و مهندسی کامپیوتر برگزار می شود.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شهید رجایی گفت: محور اصلی همایش دهم همانند ۹ دوره ی گذشته، روش های نوین آموزشی در علوم و فنون بوده و رویکرد علوم شناختی با در نظر گرفتن حیطه های مرتبط با آموزش و پرورش شناختی بر غنای این همایش خواهد افزود.
شایان ذکر است؛ بر اساس تفاهم نامه ای که اخیرا بین روسای دانشگاه شهید رجائی و ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی منعقد شده، محورهای همکاری متعددی مورد پیش بینی بوده که برگزاری این رویداد مهم علمی و بین المللی هم در همین راستا قابل ارزیابی است.

کرسی ترویجی با عنوان نقش زنان در خانواده و توسعه در دانشگاه شهید رجایی برگزار می شود
(لینک اصلی خبر)

ایسکا نیوز

دومین کرسی ترویجی دانشگاه شهید رجائی با عنوان نقش زنان در خانواده و توسعه: بررسی تطبیقی نظام خانواده و نقش زنان در ایران و سایر کشورهای اسلامی و توسعه یافته توسط خانم دکتر فریده حمیدی در روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه در سالن شهید باهنر برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دبیر کمیته دستگاهی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، در برگزاری این کرسی خانم دکتر لیلا فلاحتی عضو هیات علمی گروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان ناقد خارجی و خانم دکتر زهرا کاشانیها عضو هیات علمی و رئیس دانشکده علوم انسانی به عنوان ناقد داخلی حضور خواهند داشت.
همچنین مدیریت این نشست علمی بر عهده آقای دکتر عبداله صلواتی دانشیار دانشکده علوم انسانی و مجری باسابقه و مجرب صدا و سیما (خصوصا برنامه زاویه) خواهد بود.
دبیر کمیته دستگاهی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، افزود: دومین کرسی ترویجی در سالن شهید باهنر و از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه خواهد بود و حضور برای اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی آزاد است.
دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، در مجموعه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه دایر است و طرحنامه اعضای محترم هیات علمی در حوزه ترویجی و تخصصی پس از بررسی های لازم و اخذ مجوزهای مربوطه برگزار می شود.

نمایشگاه شبکه های هوشمند اترژی
(لینک اصلی خبر)

برقآب

روزهای ۲۹ الی ۳۰ اآذرماه سال ۱۳۹۶

باطلاع می­ رساند کنفرانس شبکه ­های هوشمند انرژی روزهای ۲۹ الی ۳۰ اآذرماه سال ۱۳۹۶ با هدف ارائه دستاوردهـای علـمی، صنعتی و پـژوهشی در حوزه شبکه های هوشمند انرژی و آشنایی با دستاوردهـای روز و دریافت آموزش ­­های کوتاه ­مدت در دانشکده مهندسی برق دانشگاه شهید رجایی با همکاری و حمایت سندیکای صنعت برق ایران و گروه مپنا برگزار می گردد.
با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای حضور و بازدید مدیران ارشد و دست اندرکاران، پژوهشگران، دانشگاهیان و فعالان حوزه برق و الکترونیک( قدرت، کنترل، مخابرات، کامپیوتر و مهندسی پزشکی) از کنفرانس، سندیکا مسئولیت برگزاری نمایشگاه جانبی این رویداد را به عهده گرفته است و از آنجاییکه این کنفرانس فرصت مغتنمی برای معرفی توانمندی­های شرکت های عضو به شمار می رود، از اعضای محترم سندیکا دعوت می­گردد ضمن مراجعه به سایت سندیکا به آدرس www.ieis.ir و مشاهده اطلاعات تکمیلی کنفرانس، فرم درخواست غرفه را تکمیل و ارسال فرمایند.
هزینه هرمترمربع غرفه در نمایشگاه جانبی کنفرانس ۳۰۰ هزار تومان است و اعضای سندیکا ، از ۱۵ درصد تخفیف ویژه برخوردار خواهند بود. (هر مترمربع ۲۵۰هزار تومان)
خواهشمند است دستورفرمایید برای کسب اطلاعات بیشتر با امور نمایشگاه های سندیکا (خانم باقرپور داخلی ۱۱۳) تماس حاصل فرمایند. همچنین پیشنهاد می شود جهت تسریع در اعلام آمادگی حضور در نمایشگاه جانبی کنفرانس فرم زیر را تکمیل و به دبیرخانه سندیکا به شماره فکس ۶۶۹۴۴۹۶۷ ارسال فرمایید.
جهت ثبت نام در نمایشگاه جانبی شبکه ­های هوشمند انرژی اینجا کلیک کنید.
جهت مشاهده نامه فراخوان شرکت در نمایشگاه جانبی اینجا کلیک کنید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره کنفرانس شبکه ­های هوشمند انرژی اینجا کلیک فرمایید

المپیادی که به فناوری و کارآفرینی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی توجه ویژه دارد
(لینک اصلی خبر)

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی، گفت: المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی علاوه بر نگاه وسیع تر به دانش، به فناوری و کارآفرینی توجه ویژه دارد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی، گفت: سومین المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی ایران با حمایت مادی و معنوی ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و تولیت مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان از سال ۹۴ به صورت سالانه برگزار می شود.
وی افزود: این المپیاد برخلاف نخستین دوره برگزاری و مشابه دومین دوره آن، همزمان با سایر المپیادهای دیگر و هرساله با رعایت تمامی استانداردهای سایر المپیادهای رسمی دانش آموزی کشور برگزار می شود. ثبت نام سومین المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی ۱۸ تا ۲۵ آذرماه سال جاری است.
حمیدیه ضمن اشاره به تعداد شرکت کنندگان نزدیک به چهار هزار نفر به صورت سالیانه در این المپیاد، گفت: امیدواریم شرکت کنندگان بیشتری در این فرایند علمی و سومین سال برگزاری آن حضور پیدا کنند.
وی گفت: باوجودی که المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی مانند سایر المپیادها از سهمیه کنکور برخوردار نیست، اما حدود ۹۰ درصد دانش پژوهان دور نخست این المپیاد که مجاز به شرکت در کنکوری سراسری ۹۶ بودند، در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی در دانشگاه های برتر کشور پذیرفته شدند. به طوری که یکی از این دانش آموزان رتبه ۸ کشوری و دیگری رتبه ۲۲ کشوری را از آن خود کردند.
دبیر ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی، این اتفاق را نشان دهنده این مسئله دانست که المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی توانسته استعدادهای برتر کشور را شناسایی کند.
وی ادامه داد: امیدوارم با اخذ مشوق کنکور برای دانش پژوهان المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، برای سال های آینده، این نخبگان بتوانند باانگیزه بیشتری در این حیطه فعالیت داشته باشند و به ترویج و فرهنگ سازی این علم نوین در میان آینده سازان کشور بپردازند.
حمیدیه ویژگی بارز این المپیاد را علاوه بر نگاه وسیع تر به دانش، توجه به فناوری و کارآفرینی دانست و گفت: در دوره نهایی این المپیاد که به صورت دو هفته ای برگزار می شود، دانش آموزان تحت آموزش مهارت های مربوط به مدیریت زمان، کار گروهی، مهارت های کارآفرینی و غیره به صورت عملی قرار می گیرند.
دبیر ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی با اشاره به این موضوع که این المپیاد دقیقاً مشابه سایر المپیادها، فرآیند خود را طی می کند گفت: تمامی فرآیندهای برگزاری المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی توسط بخش های مختلف آموزش و پرورش از قبیل مرکز انفورماتیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، معاونت آموزش متوسطه و مرکز سنجش برگزار می شود. ضمنا این که بیش از ۴۰ درصد سؤالات المپیاد جنبه نگرشی دارد.
گفتنی است سومین دوره المپیاد سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی با همکاری ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی برگزار می شود. ثبت نام در این رویداد از روز شنبه مورّخ ۱۸ آذرماه ۹۶ تا پایان روز دوشنبه مورّخ ۲۵ آذر همین سال انجام خواهد شد.
علاقمندان می توانند جهت ثبت نام به سامانه زیر مراجعه فرمایند:
http://oly.medu.ir
برگزاری کرسی ترویجی نقش زنان در خانواده و توسعه در دانشگاه شهیدرجایی
(لینک اصلی خبر)

پانا

کرسی ترویجی با عنوان نقش زنان در خانواده و توسعه: بررسی تطبیقی نظام خانواده و نقش زنان در ایران و سایر کشورهای اسلامی و توسعه یافته امروز در دانشگاه شهید رجایی برگزار می شود.

به گزارش پانا، دومین کرسی ترویجی دانشگاه شهید رجائی با عنوان نقش زنان در خانواده و توسعه، بررسی تطبیقی نظام خانواده و نقش زنان در ایران و سایر کشورهای اسلامی و توسعه یافته توسط فریده حمیدی امروز یکشنبه ۲۱ آبان ماه در سالن شهید باهنر برگزار می شود.
در برگزاری این کرسی لیلا فلاحتی عضو هیات علمی گروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان ناقد خارجی و زهرا کاشانیها عضو هیات علمی و رئیس دانشکده علوم انسانی به عنوان ناقد داخلی حضور خواهند داشت.
همچنین مدیریت این نشست علمی بر عهده عبداله صلواتی دانشیار دانشکده علوم انسانی و مجری باسابقه و مجرب صدا و سیما (خصوصا برنامه زاویه) خواهد بود.
دبیر کمیته دستگاهی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، افزود: دومین کرسی ترویجی در سالن شهید باهنر و از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ امروز یکشنبه ۲۱ آبان ماه خواهد بود و حضور برای اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی آزاد است.
شایان ذکر است دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، در مجموعه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه دایر است و طرح نامه اعضای محترم هیات علمی در حوزه ترویجی و تخصصی پس از بررسی های لازم و اخذ مجوزهای مربوطه برگزار می شود.

برگزاری سومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی/قبولی ۹۰ درصد شرکت کنندگان دور نخست در سه رشته مهم علوم پزشکی
(لینک اصلی خبر)

دیده بان علم ایران

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی گفت: سومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی ایران با حمایت این ستاد و تولیت مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان برگزار می شود.
به گزارش دیده بان علم ایران امیرعلی حمیدیه با اشاره به برگزاری سالانه این المپیاد گفت: این المپیاد برخلاف نخستین دوره برگزاری و مشابه دومین دوره آن، همزمان با سایر المپیادهای دیگر و هرساله با رعایت تمامی استانداردهای سایر المپیادهای رسمی دانش آموزی کشور برگزار می شود. ثبت نام سومین المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی ۱۸ تا ۲۵ آذرماه سال جاری است.
حمیدیه تعداد شرکت کنندگان سالانه در این المپیاد را نزدیک به چهار هزار نفر اعلام و اظهار امیدواری کرد شرکت کنندگان بیشتری در این فرایند علمی و سومین سال برگزاری آن حضور پیدا کنند.
وی گفت: باوجودی که المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی مانند سایر المپیادها از سهمیه کنکور برخوردار نیست، اما حدود ۹۰ درصد دانش پژوهان دور نخست این المپیاد که مجاز به شرکت در کنکوری سراسری ۹۶ بودند، در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی در دانشگاه های برتر کشور پذیرفته شدند. به طوری که یکی از این دانش آموزان رتبه ۸ کشوری و دیگری رتبه ۲۲ کشوری را از آن خود کردند.
دبیر ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی، این اتفاق را نشان دهنده این مسئله دانست که المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی توانسته استعدادهای برتر کشور را شناسایی کند.
وی ادامه داد: امیدوارم با اخذ مشوق کنکور برای دانش پژوهان المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، برای سال های آینده، این نخبگان بتوانند باانگیزه بیشتری در این حیطه فعالیت داشته باشند و به ترویج و فرهنگ سازی این علم نوین در میان آینده سازان کشور بپردازند.
حمیدیه ویژگی بارز این المپیاد را علاوه بر نگاه وسیع تر به دانش، توجه به فناوری و کارآفرینی دانست و گفت: در دوره نهایی این المپیاد که به صورت دو هفته ای برگزار می شود، دانش آموزان تحت آموزش مهارت های مربوط به مدیریت زمان، کار گروهی، مهارت های کارآفرینی و غیره به صورت عملی قرار می گیرند.
دبیر ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی با اشاره به این موضوع که این المپیاد دقیقاً مشابه سایر المپیادها، فرآیند خود را طی می کند گفت: تمامی فرآیندهای برگزاری المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی توسط بخش های مختلف آموزش و پرورش از قبیل مرکز انفورماتیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، معاونت آموزش متوسطه و مرکز سنجش برگزار می شود. ضمنا این که بیش از ۴۰ درصد سؤالات المپیاد جنبه نگرشی دارد.
گفتنی است سومین دوره المپیاد سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی با همکاری ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی برگزار می شود. ثبت نام در این رویداد از روز شنبه ۱۸ آذرماه ۹۶ تا پایان روز دوشنبه ۲۵ آذر همین سال انجام خواهد شد.

نخستین همایش ملی مستندنگاری میراث طبیعی و فرهنگی
(لینک اصلی خبر)

سیویلیکا

نخستین همایش ملی مستندنگاری میراث طبیعی و فرهنگی، ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ توسط دانشگاه شهید رجایی در شهر تهران برگزار می شود.
از تمامی پژوهشگران و دانشجویان علاقه مند دعوت می گردد همچنین جهت ارسال مقالات کامل حداکثر تا ۳۰ دی با توجه به محورهای برگزاری همایش اقدام نمایند.
از محورهای اصلی همایش بدین موارد می توان اشاره کرد:
کاربردهای دورکاوی (فتوگرامتری و سنجش از دور) در زمینه اندازه سنجی، کالبدشناسی و پایش محیط زیست و میراث فرهنگی سنجنده ها و فناوری های نوین برای مستند نگاری میراث طبیعی و فرهنگی مدلسازی و پردازش داده های دورکاوری در زمینه میراث طبیعی و فرهنگی نگهداری، پایش و باز زنده سازی میراث طبیعی و فرهنگی حریم و چشم انداز میراث طبیعی و فرهنگی و…
[اطلاعات کامل همایش]
به یاد دانشجوی شهید «مجتبی علی نژاد»
آنجا که عشق خیمه زَنَد، جایِ عقل نیست(حدیث دشت عشق)
(لینک اصلی خبر)

کیهان

شهید «مجتبی علی نژاد» در سال ۱۳۳۶ در یکی از روستاهای سبزوار متولد شد. به علت نبود مدرسه ابتدایی، در روستاهای همجوار به تحصیل پرداخت، برای تحصیلات تکمیلی به سبزوار رفت و از هنرستان در رشته مکانیک فارغ التحصیل شد. مصادف با جریانات انقلاب از خدمت سربازی فرار کرد و رهبری افراد روستای خود را برای پیروی از فرامین امام به عهده گرفت تا انقلاب پیروز شد و به عضویت سپاه درآمد. شخصیتی شاخص و مکتبی داشت.
در سال ۱۳۵۸ در رشته تأسیسات حرارت مرکزی در دانشگاه شهید رجایی تهران پذیرفته شد. ازدواج کرد و با اینکه امکانات مالی پدرشان بهترین موقعیت ها را برایش ایجاد می کرد نمونه کاملی از ساده زیستی را در زندگی به نمایش گذاشت. خیلی اهل حلال و حرام بود.
یکی از دوستان ایشان نقل می کند: «او موتوری داشت که با آن کارهای سپاه را انجام می داد و کاملا مواظب بود تا وقتی در باک موتور بنزین سپاه هست کار شخصی به هیچ وجه با آن انجام ندهد. شب تا صبح در سپاه می ماند و کار می کرد. صبح از غذای سپاه چیزی نمی خورد تا به منزل برگردد. تا این حد رعایت می کرد.» با شروع جنگ تحمیلی به جبهه شتافت. در جبهه کردستان و جنوب رشادت هایی از خود به نمایش گذاشت تا اینکه در تاریخ ۱۸/۲/۱۳۶۱ در جبهه خرمشهر هدف گلوله مستقیم دشمن قرار گرفت و به آرزویش که دیدار محبوب بود نائل آمد.
همرزمان و خانواده می گویند: این بیت را زیاد از او شنیده بودیم:
«آنجا که عشق خیمه زَنَد، جایِ عقل نیست
غوغا بُوَد دو پادِشَه اندر وِلایتی»