💠 یادگیری تعاملی در مدرسه چیست و چگونه صنعت آموزش را دگرگون می‌کند؟

🔻در روش‌های سنتی که احتمالا همه‌ی ما آن را به خاطر داریم، معلم شروع به ارائه‌ی موضوع می‌کرد و تا انتهای کلاس او گوینده بود و بچه‌ها شنونده؛ بعضی از آموزگاران که دوست داشتند درس را با جذابیت بیشتری همراه کنند، احتمالا در حین تدریس سوالاتی را مطرح می‌کردند که ذهن فراگیران را با خود همراه کند.

🔸این روش، نه‌تنها خلاقیت و قدرت حل مسئله‌ی افراد را به چالش می‌کشد، بلکه کمک می‌کند تا فراگیران خیلی بهتر و ساده‌تر مفاهیم درسی را به خاطر بسپارند، چرا که خودشان با فرایند درس درگیر شده و مفهومی را یاد گرفته‌اند

🔹از سال ۲۰۰۰ میلادی در بسیاری از کشورها، دانشجویان به محض ورود به دانشگاه یا موسسه‌های آموزش عالی، انتظار داشتند که بخش زیادی از فرایند یادگیری آن‌ها در قالب آموزش تعاملی ارائه شود؛ به بیان دیگر در کشورهای پیشرفته، همانقدر که استفاده از مداد و کاغذ طبیعی است، آموزش تعاملی نیز به فرایندی رایج و مرسوم تبدیل شده.

✅ اما قطعا شما هم می‌دانید که هدف از تحصیل و مدرسه، صرفا حفظ کردن چند درس نیست.

{۱}
💡سلسله مطالب #مهارت_معلمی
🧑🏻‍🏫 کاری از #کانون_دبیران_جوان
🎓 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
🆔️ @DbjSRTTU1

🔰مزایایی که در آموزش تعاملی وجود دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱️⃣یادگیری اثربخش مفاهیم

🔸نه‌تنها فرایند آموزش برای دانش‌آموزان جذاب و سرگرم‌کننده خواهد بود، بلکه خیلی ساده‌تر و البته موثرتر دروس خود را فرا می‌گیرند، دیگر احتیاجی به حفظ کردن موضوعات نیست و بچه‌ها مفاهیم را درک می‌کنند.

۲️⃣تقویت مهارت کار گروهی

🔸دانش‌آموزان در کنار درس، مهارت‌های اجتماعی زیادی نیز کسب خواهند کرد، یکی از مهم‌ترین توانایی‌هایی که در این مدل از آموزش، بچه‌ها فرامی‌گیرند، مهارت کار گروهی و حضور در یک جمع است.

۳️⃣اعتماد به‌نفس و استقلال

🔸در این روش نه‌تنها دانش‌آموزان وابسته به معلم‌شان نیستند، بلکه به کمک خلاقیت و استدلال خود، فرایند درس را پیش برده و هرکدام از آن‌ها با توجه به زاویه‌ی دید خود می‌توانند نقشی را در پیشبرد درس ایفا کنند.

۴️⃣جذابیت برای دانش‌آموزان

🔸کار کردن با تکنولوژی، معمولا برای بچه‌ها جذاب است و این موضوع می‌تواند تاثیر قابل توجهی در یادگیری آن‌ها خواهد داشت؛ ضمنا استفاده از روش‌هایی مثل گیمیفیکیشن در آموزش نیز می‌توانید این جذابیت را برای آن‌ها دوچندان کند!

✅به عنوان سخن پایانی این نکته را به یاد داشته باشید که ایجاد تغییر در هر سیستمی دشوار است و اگر به تازگی قصد دارید آموزش تعاملی را در مدرسه‌ی خود به‌کار بگیرید، باید پارادایم‌های سنتی را کنار گذاشته و شیوه‌ی مدیریت کلاس‌ها از معلم‌محور به کلاس‌های مبتنی بر دانش‌آموز تغییر دهید.

💡سلسله مطالب #مهارت_معلمی
🧑🏻‍🏫 کاری از #کانون_دبیران_جوان
🎓 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
🆔️ eitaa.com/DbjSRTTU1