۴۱ محصول فناورانه در بیست و دومین نمایشگاه هفته پژوهش رونمایی می‌شود

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، به نقل از ایرنا دکتر پیمان صالحی روز دوشنبه در نشست خبری نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت و بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار افزود: این دو نمایشگاه سال گذشته به صورت مجازی برگزار شدند، اما این دوره از نمایشگاه با اخذ مجوزهای ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت فیزیکی از ۲۳ تا ۲۶ آذرماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

وی ادامه داد: این نمایشگاه با هدف ارایه توانمندی های دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد به عنوان عرضه کننده برگزار می شود.

صالحی افزود: در این دوره از نمایشگاه ۱۹ دانشگاه، ۱۷ پژوهشگاه و ۳۲ پارک علم و فناوری و مراکز رشد با ارایه ۳ هزار و ۱۳۲ فناوری به صورت حضوری و ۳۰ دانشگاه و ۱۶ پژوهشگاه و ۲۸ پارک فناوری به صورت مجازی مشارکت دارند.

وی بیان کرد: در نمایشگاه هفته پژوهش وفناوری، سومین دوره نمایشگاه تستا (تقاضای فناوری) نیز برگزار می شود، همچنین امسال نمایشگاه فناوری های نوپدید و آینده نگر امسال به همت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در این نمایشگاه برگزار می شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: در نمایشگاه تستا، بخش های دولتی تقاضای فناوری مانند جهادکشاورزی، وزارت نفت، صندق نوآوری و شکوفایی، ایمیدرو، همچنین کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی حضور دارند.

وی افزود: نشست الگوهای موفق همکاری دانشگاه ها و پژوهشگاه ها با صنعت و نیز نشست بهبود اثربخشی دانشگاه در صنعت و مراسم تجلیل از دانشمندان و پژوهشگران فعال در زمینه ارتباط با صنعت در طول برگزاری نمایشگاه صورت می گیرد.

رویکرد جدید وزارت علوم تعامل با معاونت علمی است

صالحی با تاکید بر اینکه رویکرد جدید وزارت علوم درحوزه توسعه فناوری، تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، افزود: با توجه به برنامه‌هایی که وزیر علوم به مجلس ارائه کرد، در بخش معاونت پژوهشی وزارت علوم علاوه بر معاونت پژوهشی، معاونت نوآوری و فناوری نیز به آن اضافه شده است تا از این طریق بتوان با تمرکز بیشتری در این دو حوزه ماموریت‌هایی را اجرایی کرد.

وی گفت: تعامل وزارت علوم با معاونت علمی زمینه ساز نهایی شدن طرح‌های پژوهشی و ورود آنها به بازار نوآوری است. در سال‌های قبل فعالیت‌های خوبی در حوزه تحقیقات و فناوری انجام شده و اکنون زمان آن رسیده است که به حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی توجه بیشتری صورت گیرد و در این مسیر تلاش می‌شود سهم و اثر بخشی این حوزه‌ها در جامعه بین‌المللی ارتقا یابد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، یادآور شد: زمانی آرزوی ما آن بود که اعضای هیات علمی یک مقاله در یکی از ژورنال‌های بین المللی منتشر کنند، ولی اکنون به جایگاهی رسیدیم که در سال ۲۰۲۰ تعداد ۷۲ هزار مقاله از دانشمندان ایرانی در پایگاه اسکوپوس نمایه سازی شده است و اکنون انتظار بهبود جایگاه علمی ایران در جامعه بین المللی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای ارتقای این جایگاه نمایه سازی نشریات علمی-پژوهشی کشور می‌تواند موثر باشد، افزود: در حال حاضر ۱۴۰۰ مجله علمی-پژوهشی در کشور به چاپ می‌رسد و باید از طریق نمایه سازی بین المللی سطح کمی و کیفی آنها را ارتقا دهیم.

دکتر صالحی با اشاره به رتبه پانزدهم ایران در تولید علم جهان، گفت: قطعاً هیچکدام از اقداماتی که در وزارت علوم اجرایی می‌شود، جدا از اقدامات انجام شده در گذشته نیست، بلکه در راستای تقویت جایگاه علمی کشور است. هدفمند سازی رساله‌های دانشگاهی از رویکردهای اصلی وزارت علوم است، کسب جایگاه پانزدهم در تولید علم جایگاه رفیعی است ولی باید اقداماتی صورت گیرد که تحقیقات به حوزه نیازهای کشور وارد شود.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی در حوزه تحقیقاتی بنیادی و کاربردی در دانشگاه‌ها یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به توسعه این تحقیقات کمک کند و در این راستا باید بخش خصوصی اطمینان داشته باشد که با سرمایه گذاری در دانشگاه‌ها، دست خالی باز نمی‌گردد.

 

 

منبع اصلی خبر

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۰۰۹۲۳۰۳