گامی برای حرکت به سوی تهران هوشمند/ سومین مرکز نوآوری و فناوری شهر هوشمند افتتاح شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ شهرداری تهران با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا کنون ۳ مرکز نوآوری و فناوری شهر هوشمند را راه اندازی کرده است. با این اقدام این سه مرکز در مناطق ۱۰، ۹ و ۴ شهرداری تهران به استارتاپ‌ها خدمات مورد نیاز برای رشد و توسعه را ارائه می‌دهند.

در سومین مرکز که امروز افتتاح شد ۱۰ شرکت نوپا و ۲۳ تیم استارتاپی مستقر هستند تا با دریافت حمایت و خدمات از شتابدهنده «ذوق» محصولات و کسب و کار خود را توسعه دهند. حوزه‌های فناوری اطلاعات، خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی نیز برخی از زمینه‌های فعالیت آنها است.

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاح این مرکز نواوری و فناوری شهر هوشمند گفت: با ایجاد این مرکز گامی دیگر برای حرکت به سوی تهران هوشمند برداشته شد. ۵ محور اصلی در تهران هوشمند وجود دارد که تهران نوآور یکی از آنها است. ایجاد مراکز نواوری نیز در این زمینه است. تیم‌های استارتاپی و کسب و کارهای دانش بنیان در این مراکز حمایت می‌شوند تا کسب و کارشان رشد کند و ایده خود را به محصول تبدیل کنند.

ایجاد زیرساخت برای جوانان خلاق

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: این اقدام شهرداری تهران برای در اختیار قرار دادن فضا به شتابدهنده‌ها  و استارتاپ‌ها کار بزرگی در راستای مسئولیت اجتماعی است. با این اقدام جوانان خلاق و نوآور در هر منطقه تیم استارتاپی خود را تشکیل می‌دهند و شهرداری نیز می تواند به زودی از دستاورد آنها بهره لازم را ببرد. شهرداری با این اقدام خود زیرساخت را برای جوانان ایجاد کرده است، اقدامی که نوآور و تحول آفرین است.

کرمی همچنین بیان کرد: راه اندازی این مراکز در مناطق جنوبی تهران نیز اقدامات مناسبی دیگری است که انجام شد تا توسعه سرانه حوزه‌های نوآوری را در این مناطق شاهد باشیم. معاونت علمی و فناوری در سال‌های اخیر حمایت‌های متنوعی را برای شکل گیری زیست بوم فناوری و نواوری در تهران و کشور انجام داده است و حمایت از راه اندازی مراکزو کارخانه‌های نوآوری نیز جزیی از این اقدامات است تا با سرمایه گذاری و حمایت از نیروی انسانی به تحقق اقتصاد دانش بنیان نزدیک تر شویم. البته میان معاونت علمی و فناوری و شهرداری تهران تفاهم نامه دیگری نیز برای ایجاد پهنه‌های نواوری هوشمند منعقد شده است که در مقیاسی بسیار بزرگتر انجام می‌شود.

آینده در دستان نوآوری

در این مراسم حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران بیان کرد: آینده تمام کلانشهرها در گرو انجام فعالیت‌های نوآورانه است. چرا که مشکلاتی مانند آلودگی و ترافیک با فرایندهای سنتی رفع نمی شوند و نمی توان با جواب‌های قدیمی به سوالات جدید پاسخ گفت.

همچنین محمد فرجود مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری حوزه نوآوری شهری را یکی از با اهمیت ترین مباحث در برنامه تهران هوشمند دانست و گفت: نگاه ما به هوشمندسازی و نوآوری می‌بایست نگاهی جامع و حمایتی به ویژه به زیست بوم نوآوری شهری باشد.

بسترسازی برای توسعه کسب و کارهای نوین

در ادامه زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر با تاکید بر اهمیت بیشتر توسعه اینگونه اقدامات در مناطق جنوبی تهران، بیان کرد: منطقه ۱۰ از مناطق پرشتاب در تغییرات است و همینطور که برای نوسازی پیشگام شده در توسعه فناوری و استفاده از ظرفیت‌های هوشمندسازی نیز همکاری خوبی را با سازمان فاوا آغاز کرده است.

این عضو شورای شهر در ادامه افزود: شهرداری وظیفه بسترسازی برای توسعه کسب و کارهای نوین را بر عهده دارد. این فعالیت‌ها قطعا در آینده توسعه خواهد یافت چرا که بعد از پایان بحران کرونا، استارتاپ‌ها موتور محرکه اقتصاد دنیا خواهند بود.

سپس مجید رباطی شهردار ۱۰ نیز، این منطقه را جزو مناطقی با بیشترین نوسازی بافت فرسوده دانست و با ابراز رضایت از توسعه پروژه‌های نوآورانه برای ایجاد رونق بیشتر در مناطق جنوبی‌تر تهران، گفت: با توجهی که شهردار محترم تهران به مبحث هوشمندسازی دارد، اهمیت انجام چنین پروژه هایی در سطح محلات شهر بیشتر است. به ویژه اینکه موجب رضایتمندی مردم و رونق کسب و کارها می‌شود.

پس از آن محمد مهدی ذوالفقاری و حمیدرضا قنبری هم بنیانگذاران شتابدهنده «ذوق» به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و پس از آن از استارتاپ‌های مستقر در این مجموعه بازدید شد.

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران فضاهای بدون استفاده خود در مناطق گوناگون را برای ایجاد  این مراکز در اختیار شتابدهنده‌ها قرار می‌دهد تا در این مراکز با ارائه خدماتی مانند مشاوره، آموزش و سرمایه گذاری سیدمانی از سوی شتابدهنده ها فعالیت کسب و کارها رونق گیرد.

 

 

منبع اصلی خبر

 

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر:۹۹۲۲۸۲