کرونا دانشجویان بین‌المللی را از آمریکا می‌گیرد

USA Today خبر داد: دولت آمریکا ناتوان در کنترل بیماری کروناویروس، در حال از دست دادن صدهاهزار نخبه و دانشجوی بین‌المللی است و بر اساس آمارها، دانش‌آموزان و دانشجویان کمتری متقاضی تحصیل در ایالات متحده هستند.

در حال حاضر ده‌ها دانشگاه و کالج آمریکایی بر اثر شیوع کرونا ویروس اکنون صدها هزار دانشجوی بین المللی را به دلیل ناتوانی دولت در کنترل همه گیری این بیماری، چالش‌های یادگیری آنلاین و همچنین سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه مهاجران از دست می‌دهند.

همچنین میلیارد ها دلار درآمد آمریکا که دانش آموزان و دانشجویان بین المللی سالانه در این کشور هزینه می کنند ، به علاوه سرمایه فکری ارزشمند شامل بسیاری از بهترین و نخبه‌ترین نیروی انسانی تحصیل کرده در آمریکا در معرض خطر  از دست رفتن قرار گرفته است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش “Opendoors” که مؤسسه آموزش بین‌المللی است و وزارت خارجه ایالات متحده از آن پشتیبانی می کند ، تقریباً ۱٫۱ میلیون دانش‌آموز از سایر کشورها برای برنامه های آموزشی در کالج‌ها یا آموزش عملی به آمریکا آمده اند. براساس آخرین گزارشی که سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ را بررسی کرده است ، این دانشجویان بیش از ۴۰ میلیارد دلار در سال در ایالات متحده هزینه می کنند.

این درحالی است که بیش‌تر این دانش‌آموزان و دانشجویان از کشورهایی آمده اند که نسبت به ایالات متحده کنترل به مراتب کنترل بهتری در شیوع داشته و خروجی‌های بهتری دریافت کرده اند اما دولت از آن‌ها استقبال کم‌تری داشته است.

جسیکا سارلس دیسنیسک معاون دانشجویی برای برنامه های بین‌المللی و پروژه‌های ویژه در دانشگاه کلمبیا گفت که انتظار دارد ۳۰ تا ۴۰٪ از دانشجویان بین المللی ممکن است امسال به ایالات متحده آمریکا نیایند. این می تواند حدود ۴۰۰۰۰۰ دانشجو و اقتصاد آمریکا حدود ۱۵ میلیارد دلار هزینه را شامل شود.

وی همچنین گفت که دردسرهای دانشجویان برای گرفتن ویزا در طول این بیماری همه گیر و نگرانی در مورد این بیماری، از بسیاری جهات می تواند برای آمریکا هزینه‌بر شود.

وی گفت: “تاریخ طولانی ایالات متحده در پذیرش دانشجویان بین المللی فرصتی بوده است تا بتوانیم بهترین نسخه از خودمان را به عنوان یک کشور، با جهانیان به اشتراک بگذاریم و ساکنان و شهروندان جدید را برای مدت کوتاه یا بلند مدت استخدام کنیم، از جمله دانشجویان بین المللی به عنوان بخشی اساسی در سیستم آموزش و پرورش باعث ایجاد نوآوری می شود و بر قدرت کلی جامعه ما می افزاید.

اما این چالش می‌تواند ضربه سختی باشد که در زمان بدتری رخ دهد. دانشجوهای آمریکایی با افزایش هزینه های رفتن به اینترنت و از دست دادن درآمد ناشی از مسکن در دانشگاه و ثبت نام از جنبه‌های گوناگونی تحت فشار قرار گرفته و در مورد شرکت در این دانشگاه‌ها تجدید نظر می‌کنند.

کالج ها و COVID-19: چرا کالج ها را در طول همه گیری باز می‌کنید؟ پول یک عامل مهم در این تصمیم است.

سوزان ای. بیچ، مدرس جغرافیای انسانی در دانشگاه اولستر در ایرلند شمالی و نویسنده کتابی درباره نحوه تصمیم‌گیری دانش آموزان در مورد مدارس بین المللی گفت: قبلاً هیچ تاثیری مانند کروناویروس رخ نداده است. وی گفت: من گمان می كنم كه در كوتاه مدت، تعداد دانش‌آموزان واقعاً افت زیادی داشته باشد.

مشاوران متعددی در حوزه آموزش بین المللی که به دانشجویان چینی کمک می کنند که خارج از کشور تحصیل کنند ، متوجه شده اند که دانش آموزان کمتری تمایل دارند در کالج ها و دانشگاه‌های ایالات متحده متقاضی شوند.

این یک مسئله بزرگ است ، زیرا حدود یک سوم دانشجویان خارجی آمریکایی از چین آمده اند ، که بالاترین تأمین کننده دانشجویان خارجی در ۳۹ ایالت و ولسوالی کلمبیا است. (هند بزرگترین گروه دانشجویان بین المللی را با ۱۸٫۴٪ و پس از آن کره جنوبی با ۴٫۸٪ تأمین می کند.)

تئو کانگ ، بنیان‌گذار ۳۱ ساله آکادمی لایت هاوس ، یک آژانس مشاوره برای آموزش بین المللی مستقر در پکن گفت: از ماه آوریل والدین و دانشجویان به دلیل دو عامل اصلی نگران تحصیل در ایالات متحده هستند. یکی از این نگرانی‌ها شرایط بغرنج فعلی روابط میان چین و ایالات متحده آمریکا است. رابطه و دیگر نگرانی های ایمنی است.

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۶۱۱۰۱