کاهش مهاجرت‌های بین‌المللی اقتصاد استرالیا را تحت تأثیر قرار داد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ شیوع کروناویروس مهاجرت به استرالیا را متوقف کرده و این امر کارشناسان را در مورد بهبود اقتصادی و اجتماعی این کشور از بیماری همه گیر نگران کرده است. پدیده‌ای که می‌تواند عواقب سختی برای بهبود اقتصادی این کشور داشته باشد.

انتظار می‌رود اقتصاد مهاجرت استرالیا در سال جاری به دلیل محدودیت در سفر و رکود ناشی از ویروس کرونا کاهش یابد و یک سری آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی را به دلیل طولانی شدن همه‌گیری به همراه داشته باشد. برنامه مهاجرت استرالیا در نزدیک به سه دهه رشد اقتصادی بدون وقفه نقشی اساسی داشته است.

به دلیل بسته بودن مرزها در سراسر جهان، تعداد کل مهاجرانی که استرالیا را در این سال مالی برای اقامت به صورت موقت و دائمی انتخاب می‌کنند، بسیار کاهش یافته است.

طبق گفته دولت فدرال ، از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۳۰۰هزار دارنده ویزای موقت، استرالیا را ترک کرده‌اند و پیش‌بینی‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که این کشور ۲۴۰هزار مهاجر احتمالی دیگر را تا پایان سال از دست خواهد داد.

لیز آلن، جمعیت شناس دانشگاه ملی استرالیا گفت: ما برای نجات از این مرحله و داشتن آینده‌ای روشن به اقتصاد مهاجرت نیاز داریم.

وی ادامه داد: ما جمعیت مسنی داریم و تعداد افراد بازنشسته نسبت به افرادی که به بازار کار وارد می‌شوند، بیش‌تر است. این بدان معناست که افراد کم‌تری در پرداخت مالیات خود مشارکت می‌کنند.

دریافت مهاجر برای برای تأمین هزینه‌های خدمات از جمله جاده‌ها، زیرساخت‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و دیگر موارد حیاتی است و خلأ بودجه و نیروی کار را  پر می‌کند. حدود ۲۴۰،۰۰۰ نفر یا کمتر می توانند طی ۱۲ ماه آینده به استرالیا مهاجرت کنند.

آلن تودج سخنگوی وزیر مهاجرت گفت در حالی که COVID-19 به وضوح بر برنامه تحصیلی آینده تأثیر خواهد گذاشت ، هنوز برای بیان ابعاد و نتیجه نهایی خیلی زود است.

وی افزود: با توجه به این‌که مرزهای ما به روی همه، غیر از شهروندان استرالیا و ساکنان دائمی بسته است، میزان مهاجرت‌ها از حد پیش بینی شده هم پایین‌تر خواهد بود.

کاهش مهاجرت‌های بین‌المللی با صدور ویزای کم‌تر

داده‌های وزارت امور داخلی نشان می‌دهد که صدور دعوت‌نامه‌های ویزای اقامت دائم در ماه گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است.

در ماه آوریل سال جاری فقط ۵۰ دعوت نامه برای ویزاهای مستقل که به دارندگان اجازه می دهد در هر نقطه از استرالیا زندگی کنند، صادر شد، در حالی که در مارس این تعداد ۱۷۵۰ بود. دعوت نامه های مربوط به ویزای زیر کلاس ۴۹۱ ، که مهاجران برای زندگی در مناطق استرالیا نیاز دارند ، از ۳۰۰ به ۵۰ رسید.

در دسامبر سال ۲۰۱۹ ، ۲٫۴۳ میلیون مهاجر موقت در استرالیا زندگی می کردند ، که در اوایل آوریل ، طبق گفته دولت فدرال ، به ۲٫۱۷ میلیون نفر کاهش یافت  و ۲۶۰ هزار نفر افت را نشان می‌دهد.

انتظار می‌رود که این تعداد با کاهش تعداد بسیاری از دارندگان ویزای موقت از طرح یارانه دستمزد، حتی بیش‌تر از این نیز کاهش یابد.

نخست وزیر اسکات موریسون گفت که اگر قادر به تأمین هزینه زندگی خود در استرالیا نیستند، در عوض به کشورهای خود برگردند.

در حالی که هفته گذشته براندان مورفی، افسر ارشد پزشکی ، اعلام کرد محدودیت در سفرهای بین المللی حداقل به مدت سه تا چهار ماه برداشته نخواهد شد، حداقل این مدت طول می کشد تا استرالیا دوباره از مهاجران استقبال کند.

آنا بوچر، کارشناس مهاجرت دانشگاه سیدنی  گفت که بحران ویروس کرونا استرالیا را نسبت به مهاجران تضعیف کرده است. بدون مهاجرت خالص ما مازاد بودجه نخواهیم داشت. در حال حاضر و با بسته شدن مرزها و شیوع کووید ۱۹ هیچ راهی برای دست‌یابی به این میزان افزایش بودجه وجود ندارد.

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۷۱۲۰۴

© کپی رایت - دانشگاه شهید رجایی | 2022 - 1400