کارگاه یک روزه ریاضی-شیمی ویژه بزرگداشت پروفسور سید علیرضا اشرفی به کار خود پایان داد.

به گزارش دکتر ابراهیم ریحانی رییس دانشکده علوم پایه دانشگاه و به نقل از دکتر قربانی، دبیر علمی، این کارگاه که همزمان با زادروز این دانشمند ریاضی ایران و در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه برگزار شد، عصر روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ به کار خود پایان داد. کارگاه یک روزه ریاضی-شیمی ویژه بزرگداشت پروفسور سید علیرضا اشرفی که همزمان با زادروز این دانشمند ریاضی ایران برگزار شد به کار خود پایان داد. به گزارش دکتر مجتبی قربانی دبیر علمی کارگاه، این رویداد علمی به صورت همزمان حضوری و آنلاین در سه پلتفرم اسکای روم، ال ام اس و گوگل میت برگزار شد. در این رویداد مهم بیش از ۳۰۰ شرکت کننده حضور داشتند که برای یک کارگاه این تعداد قابل توجه است. در این رویداد علمی ابتدا دکتر ریحانی رییس دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ضمن خوش آمد گویی به حضار به برش کوتاهی از زندگی علمی پروفسور اشرفی پرداختند. سپس دکتر قربانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید رجایی تاریخ ریاضی-شیمی در ایران را تشریح نمودند. در ادامه دکتر علی ایرانمنش عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و عضو حقیقی آکادمی بین المللی ریاضی-شیمی اساسنامه و اهداف این آکادمی را برشمردند. سپس پروفسور محمد رضا درفشه، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و استاد راهنمای ایشان، با ارایه یک مقاله تخصصی که اخیرا در مجله IJMC به چاپ رسانیده است توضیحاتی را ارایه نمودند و به نقش مهم مرحوم اشرفی در توسعه و اشاعه این علم در ایران پرداختند.

 

لازم به ذکر است که مجله IJMC توسط دکتر اشرفی راه اندازی شده است. در ادامه آقای دکتر علیخانی، عضو هیات علمی دانشگاه یزد و ویراستار ارشد خبرنامه انجمن ریاضی ایران، به گوشه ای از زندگی علمی بین المللی دکتر اشرفی پرداختند. این همایش با رایه سخنرانی های تخصصی زیر به پایان رسید:
۱٫ دکتر مجید آرزومند، دانشیار گروه ریاضی دانشگاه لارستان، (بخش فارسی کارگاه و سخنرانی حضوری)
۲٫ دکتر غلامحسین فتح تبار، دانشیار گروه ریاضی دانشگاه کاشان، (بخش فارسی کارگاه و سخنرانی حضوری)
۳٫ پروفسور استفان کوهل، آلمان، (بخش انگلیسی کارگاه و سخنرانی آنلاین)
۴٫ پروفسور اتورینو اوری، ایتالیا، (بخش انگلیسی کارگاه و سخنرانی آنلاین)
۵٫ پروفسور ماتیاس دهمر، سوییس، (بخش انگلیسی کارگاه و سخنرانی آنلاین)
۶٫ پروفسور اسماعیل ناسی کانگل، ترکیه، (بخش انگلیسی کارگاه و سخنرانی آنلاین)
۷٫ پروفسور شریف الدین پیرزادا، هند، (بخش انگلیسی کارگاه و سخنرانی آنلاین)
۸٫ پروفسور استفان واگنر، سوئد، (بخش انگلیسی کارگاه و سخنرانی آنلاین)
۹٫ پروفسور بو ژو، چین، (بخش انگلیسی کارگاه و سخنرانی آنلاین).
همچنین در حاشیه این کارگاه که با حضور خانواده مرحوم دکتر اشرفی برگزار شد از بنر دانشجویان دکتری تربیت یافته توسط دکتر اشرفی و کتاب خاطرات ایشان به قلم دکتر قربانی رونمایی شد. در پایان بخش فارسی، شعر زیبایی از دکتر مهدی نیک عمل درباره دکتر اشرفی قرائت شد که البته خود ایشان آن را سروده بود. همچنین دانشجویان انجمن ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی کلیپ بسیار زیبایی از زندگی دکتر اشرفی پخش نمودند.

 

معاونت پژوهش و فناوری

کد خبر: ۰۲۰۲۲۱۰۱