وزیر نیرو در دیدار با وزیر علوم تأکید کرد؛ حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه نرم‌افزاری آب و برق/ حل مشکلات مرتبط دانشگاه‌ها با وزارت نیرو

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، مهندس علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در این دیدار که با حضور دکتر زلفی‌گل و برخی روسای دانشگاه‌های کشور صورت گرفت با اشاره به اهمیت موضوع علم و دانش گفت: ما کشوری هستیم که در تولید علم، رتبه سوم جهان را داریم ولی در حوزه فناوری و تولید ثروت از علم، راه ناپیموده بسیار داریم.

وی افزود: در حوزه آب و برق شاهد رشد خوبی در سال‌های بعد از انقلاب در موضوعات سازه‌ای، ساخت تجهیزات و قطعات بوده‌ایم، اما در موضوعات نرم‌افزاری این حوزه، اشکالات بسیار داریم و تمرکز در پژوهش‌ها روی این موضوعات می‌تواند راهگشای بسیاری از تنگناهای کشور باشد.

وزیر نیرو در ادامه آمایش سرزمین، ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در موضوع آب و برق، و انرژی‌های تجدیدپذیر را سه نکته مهم در موضوع پژوهش در حوزه آب و برق معرفی و تاکید کرد: در مدل‌هایی که برای حل مشکلات کشور می‌دهیم، توجه به بومی‌سازی، موضوع کلیدی و راهبردی است.

وی ۷ موضوع بهینه‌سازی مصرف، افزایش راندمان تولید، کاهش هزینه و تلفات، کاهش زمان اجرای پروژه‌ها، خودکفایی در ساخت قطعات و تجهیزات، افزایش و پایداری منابع و جلب رضایت مردم را به عنوان ضرورت‌های پژوهشی برای حل مشکلات در حوزه آب و انرژی معرفی و خواستار یاری دانشگاه‌ها برای حل آن شد.

مهندس محرابیان در ادامه این دیدار پای صحبت برخی رؤسای دانشگاه‌های کشور نشست و در جریان مشکلات و مسائل آنان قرار گرفت و در راستای حل مسائل آنان قول مساعد برای همکاری داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  نیز در این دیدار ضمن تشکر و قدردانی از حضور دکتر محرابیان در این وزارتخانه، گفت: “حضور ارزشمند شخص وزیر محترم نیرو در وزارت علوم، نشان از اهمیت دادن ایشان به علم و دانش و کرامت دانشگاه و دانشگاهیان از نظر ایشان دارد و از این بابت از آقای مهندس محرابیان بسیار ممنون و سپاسگزارم”.

دکتر زلفی‌گل ضمن بیان توانمندی‌های دانشگاهیان در حل مسائل و مشکلات گریبان‌گیر جامعه در حوزه آب و برق ابراز امیدواری کرد با همکاری دو وزارتخانه بخشی از مشکلات این حوزه رفع و در راستای توسعه و پیشرفت کشور گام‌های اساسی برداشته شود.

گفتنی است؛ در این دیدار مدیرکل حوزه وزارتی و معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز حضور داشتند. حمایت از ایجاد پردیس فناوری نیرو مهم‌ترین موضوعی بود که مورد توافق طرفین قرار گرفت و مقرر شد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم این موضوع را از وزارت نیرو پیگیری کند.

 

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۱۰۳۲۲۰۱