وزیر علوم در مراسم معارفه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: پژوهشکده‌ها متولی ترویج اندیشه‌های جدید هستند/ فکر از حکیمان، اجرا با حاکمان

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، به نقل از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران؛ دکتر زلفی‌گل در مراسم معارفه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه که عصر امروز (۱۳ بهمن ماه) در سالن دکتر نصر این موسسه برگزار شد، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ابراز امیدواری کرد: با پایان یافتن همه‌گیری بیماری کوئید ۱۹ هر چه زودتر شاهد حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری باشیم، چرا که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بدون حضور دانشجویان و محققان معنا و مفهومی ندارد.

دکتر زلفی‌گل اظهار داشت: در همه کشورهای دنیا، دانشمندان، اندیشمندان، فلاسفه و حکماً مهم‌ترین الگوی نسل جوان و چراغ راهنمای جامعه هستند که می‌توانند باعث اعتلای جامعه شوند.

وی تاکید کرد: اندیشمندان و فلاسفه وقتی به گذشته خود نگاه می‌کنند، از اینکه دانشجویانی را تربیت می‌کنند، از این کار خود احساس رضایت داشته باشند و حتماً از صرف کردن عمر خود در این راه احساس پشیمانی نخواهند کرد. بر همین اساس، می‌توان فعالیت‌های این موسسه را هم فعالیتی در همین راستا دانست که قابل تقدیر است.

وزیر علوم تاکید کرد: مسیر دانایی، مسیری است که باید تدریجی و پلکانی طی شود، و موسساتی مانند موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از جمله موسساتی هستند که می‌توانند در زمینه رشد دانایی افراد و جامعه نقشی مهم و کلیدی ایفا کنند.

وی ادامه داد: این موسسه نباید فقط در زمینه تولید علم، بلکه باید در زمینه ترویج علم نیز فعالیت داشته باشد تا استعدادهای مستعد بتوانند در این مسیر قدم بگذراند و در جامعه هم این اندیشة فلسفی بسط یابد. این کار را می‌توان با بیان فلسفه به زبان ساده تسهیل کرد و سرمایه اجتماعیِ لازم برای را فراهم کنیم.

وی افزود: اگرچه تولید علم بسیار مهم و ارزشمند است، اما ترویج علم هم حائز اهمیت است. بنابراین، باید هدف ترویج علم، عموم جامعه باشد.

دکتر زلفی‌گل همچنین با تمیز قائل شدن بین دانا و حکیم تاکید کرد: دانا به کسی گفته می‌شود که علم و عقل داشته باشد، و حکیم به کسی اطلاق می‌شود که با منطق هم آشنایی داشته باشد و کار عبث انجام نمی‌دهد که بر این اساس اساتید فلسفه باید بکوشند تا معنای این مفاهیم را به زبانی ساده بیان کنند و اهمیت آن را مشخص کنند. بنابراین، به طور کلی باید برای عمومی‌سازی دانش تلاش کرد.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند عبارت “هیئت‌های اندیشه‌ورز” به جای “اتاق فکر” استفاده شود، تاکید کرد: این هیئت‌ها باید اندیشه‌های جدیدی را ایجاد کنند تا حاکمان بتوانند آن‌ها را عملیاتی کنند و مسائل اجتماع را حل و فصل کنند.

وزیر علوم همچنین با خطاب قراردادن اساتید موسسه حکمت و فلسفه، از آنان خواست: در زمینه‌های فناوری نرم هم فعالیت داشته باشند، زیرا حکمت و فلسفه بال‌های سایر علوم هستند. بر همین اساس، این موسسه می‌تواند تحول مهمی را در جامعه ایجاد کند.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی یک مدیر موفق این است که بتواند یک تعلق سازمانی میان اعضای سازمان ایجاد کند و بتواند سرمایه‌های اجتماعی نظام را ارتقاء دهد. بر همین اساس، باید برای جذب حداکثری در تمامی مسئولیت‌هایی که داریم کوشا باشم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشکر از فعالیت‌های دکتر زکیانی رئیس پیشین این موسسه، گفت: دوره مسئولیت همه مدیران روزی به پایان می‌رسد، از این جهت معیار مناسب برای داوری درباره دوره مدیریت، “احساس رضایت قلبی” مدیران از عملکرد خودشان است. وی همچنین از دکتر شریفی رئیس جدید موسسه بابت پذیرش این مسئولیت تشکر و آروزی موفقیت کرد.

 

 

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۰۱۱۱۶۰۱