وزیر علوم در دانشگاه تربیت مدرس: لازمه‌ی پیشرفت، سرمایه‌گذاری در علم و دانش است

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در آئین معارفه دکتر فرهاد دانشجو، سرپرست دانشگاه تربیت مدرس و تکریم دکتر محمدتقی احمدی، رئیس سابق این دانشگاه اظهار داشت: در روزهایی هستیم که لایحه بودجه نهایی شده و به مجلس شورای اسلامی می‌رود و این فرصتی است که به سرمایه‌گذاری در زمینه علم و فناوری توجه کنیم، چرا که تجربه دنیا نشان می‌دهد پیمودن مسیر پیشرفت نیاز به سرمایه گذاری در علم و فناوری دارد.

یکپارچگی در آموزش

دکتر زلفی‌گل در این مراسم بیان داشت: دانشگاه تربیت مدرس الگوی مناسبی است که نشان می‌دهد آموزش باید در کشور ما یکپارچه باشد و اگر علوم پزشکی تهران با دانشگاه تهران در یک پیکره و پازل می‌بود یقیناً رتبه این دانشگاه و جایگاه ویژه‌ای در سطح دنیا داشت و تحقیقات بین رشته‌ای و بهره‌ وری سیستم افزایش می‌یافت.

بسیجی یعنی دوستدار ایران اسلامی

وی با تبریک هفته بسیج گفت: بسیجی کسی است که رفتار و کردارش باعث قوام و دوام جمهوری اسلامی شود، با این تعریف همه ایران بسیجی هستند. برخی اوقات بحث خودی و غیر خودی می‌شود؛ هرکسی که از موفقیت ایران اسلامی خوشحال شود خودی است با این تعریف ما غیر خودی در کشور نداریم و همه خودی و بسیجی هستند.

دکتر زلفی گل گفت: اگر امروز امنیت داریم و به خود می‌بالیم که دانشگاه‌های رتبه برتر جهان را در کشور داریم و دانشمندانمان مرجعیت علمی دارند ثمره خون شهیدان است. آنها از جان خود گذشتند که ما زندگی کنیم، کادر سازی کنیم، رتبه علمی کشور را بالا ببریم.

وزیر علوم ادامه داد: ما می‌دانیم که این امنیت به راحتی به دست نیامده و نباید اجازه دهیم به راحتی از دست برود. خوشبختانه یکی از جاهایی که سیاسی نشده و نباید بشود شهدا هستند. همه سلائق به خانواده شهدا احترام ویژه ای قائل هستند و دانشگاهیان نیز باید در این زمینه الگو باشند.

روح نهاد دانشگاه دانشجویان هستند

دکتر زلفی‌گل اظهار داشت: کرونا نشان داد دانشگاه از نظر کالبدی یک سخت افزار هستند و دانشجویان روح دانشگاه‌ها هستند. پاندمی کرونا نشان داد آن چیزی که کشورها باید روی آن سرمایه‌گذاری کنند علم، دانشگاه و فناوری است. اگر می‌خواهیم از این وضعیت نجات پیدا کنیم روح حاکم بر بودجه باید روی فناوری و علم متمرکز باشد‌.

تاکید بر افزایش استقلال دانشگاه‌ها

وزیر علوم بیان کرد: مسیر پیشرفت، علم و دانش است که شرایط خاص خودش را دارد. یکی از شرایط این است که دانشگاه‌ها استقلال داشته باشند البته دانشگاه‌های ما استقلال دارند ولی باید این استقلال را افزایش دهیم و کمک کنیم دانشگاه‌ها مزیت‌های ایجابی داشته باشند. باید به دانشگاه‌ها اجازه رقابت علمی داد. شاید به خاطر اجازه ندادن در این مورد است که هر دانشگاهی کار خودش را می‌کند.

وی افزود: وقتی به دانشگاه استقلال نمی‌دهیم و سعی داریم همه را در یک چهارچوب اداره کنیم، نشان می‌دهد که این مسیر، مسیر درستی نیست. دانشگاه‌ها باید به اصل خود برگردند.

تدریس و آموزش یک مهارت تخصصی است

متاسفانه ما معلمی و استادی را کار تخصصی نمی‌دانیم یکی از کارهایی که من در نظر دارم انجام این کار است که هر نخبه‌ای که می‌خواهد عضو هیات علمی شود علاوه بر اینکه حقوقش را بدهیم، یک سال آموزش شیوه معلمی ببییند و از آقای دانشجو می‌خواهم به این مساله ورود کنند.

دکتر زلفی‌گل گفت: بعضاً ما باور نداریم همه چیز باید آموزش داده شود در حالی که همه چیز را بر اساس تجربه و خطا به دست آوردیم. تلاش می‌کنیم حقوق اساتید در بدو استخدام داده شود اما آموزش ببینند.

وظایف دانشگاه

وزیر علوم در خصوص وظایف دانشگاه‌ههاگفت: دانشگاه سه وظیفه به عهده دارد، اول مرجعیت علمی، دوم کادر سازی برای دستگاه‌های اجرایی کشور و سوم رفع نیازهای جامعه است. دانشگاه‌های ما در مرجعیت علمی و کادرسازی موفق بوده‌اند به طوری که دانشگاه‌های دیگر دنیا به سادگی دانشجویان ما را می‌پذیرند. اما در راستای حل مسائل آنچنان که انتظار می‌رود عمل نکرده‌اند، این هم به دلیل این نبوده که آنها نتواسته‌اند، بلکه از آنها خواسته نشده است.

ایجاد نظام نوآوری در آموزش عالی

وزیر علوم گفت: ما معاونت فناوری و نو‌آوری را در وزارت علوم تاسیس کردیم و به زودی معاون آن منصوب می‌شود. گام بعدی در این زمینه حمایت است. ما یک سیستم به نام نظام ایده‌ها و نیازها را طراحی کردیم، می‌خواهیم کاری کنیم که تمام نیازهای کشور در این سیستم ثبت شود. این نیازها در معرض دید اساتید و دانشمندان است سپس طبق بررسی‌ها توسط سازمان سنجش، برای آن رشته و نیاز، دانشجو جذب خواهیم کرد. اما برای تحقق این ایده نیازمند بودجه و اعتباری هستیم که باید در مجلس تصویب شود.

وی افزود: ۱۵ اتاق فکر داریم که شنبه آینده از آنها رونمایی خواهد شد. در چنین شرایطی که کشور دارد کمک گرفتن از ظرفیت دانشگاه‌ها و فناوران به شرایط کشور کمک خواهد کرد.

طرح جدید برای سربازی دانش آموختگان دکترا

دکتر زلفی گل در پایان سخنان خود گفت: با ستادکل نیروهای مسلح وارد مذاکره شدیم زیرا سالانه ۵ تا ۶ هزار دانشجوی فارغ التحصیل دکتری داریم که باید به سربازی بروند. ما صحبت کردیم که این افراد به جای سربازی دوره پسا دکتری را بگذرانند و مهارتی بیاموزند که به درد جامعه بخورند که خوشبختانه موافقت کردند. البته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز موافقت کرد تا این افراد، یک سوم تا یک دوم پژوهشگران معمولی حقوق بگیرند.

.

 

 

 

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۰۰۹۰۶۰۱