وزیر علوم درآیین گشایش مرکز نوآوری نشر دانشگاهی عنوان کرد: ضرورت شکل‌گیری نگاه تحول‌گرایانه در مرکز نوآوری نشر دانشگاهی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، آیین بهره برداری از مرکز نوآوری نشر دانشگاهی، صبح امروز (یکشنبه) با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دکتر حسین ابراهیم آبادی، رییس مرکز نشر دانشگاهی و جمعی از استارتاپ‌های مستقر در مرکز نوآوری نشر دانش برگزار شد.
دکتر غلامی، در حاشیه افتتاح مرکز نوآوری نشر دانشگاهی با تشکر از زحمات این مرکز برای رشد و توسعه ایده‌های جوانان خلاق اظهار داشت: تاریخچه مرکز نشر دانشگاهی به اوایل انقلاب بر می‌گردد؛ هنگامی که منابع علمی دانشگاهی محدود بود. خوشبختانه پس از گذشت سال ها امروز شاهد شکل‌گیری نگاه تحول گرایانه در این مرکز هستیم. مرکز هم‌اکنون رویکرد خوبی پیدا کرده و این رویکرد نو می‌تواند بقا و استمرار آن را موجب شود.
وی بر لزوم ایجاد عزم ملی برای استفاده از فناوری‌های جدید تاکید کرد و افزود: مجموعه های مستقر در این مرکز می‌توانند حرف‌های جدیدی برای مجموعه‌های علاقه‌مند داشته باشند. ظرفیت‌های بسیاری در این مرکز وجود دارد و گروه‌های بیشتری می‌توانند به این مرکز اضافه شوند. حوزه‌های فرهنگی و گردشگری از دیگر زمینه‌هایی هستند که می‌توانند به این مرکز اضافه شوند. همیشه رسم بر این بوده که شروع کننده‌ها باید تلاش بیشتری کنند اما فایده شروع کننده بودن در حوزه‌ای خاص این است که در زمینی بکر قدم می‌گذارند.

*نشر دانشگاهی می‌تواند پیشتاز نشر در حوزه ورود به فناوری‌ها باشد
دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز با اشاره به قرار گرفتن کشور در شرایط خاص اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا این شرایط خاص را تشدید کرده است. اگر نشر دانشگاهی می‌خواهد در آینده حوزه نشر جایگاهی داشته باشد باید به ملامت‌ها و سنگ‌اندازی ها توجه نکند. بانکداری در آینده وجود دارد اما ممکن است بانک ها در آینده نباشند. نشر هم وجود دارد اما شاید دیگر ناشرها به شکل سنتی نباشند.
وی با بیان اینکه نشر دانشگاهی می‌تواند پیشتاز نشر در حوزه ورود به فناوری‌ها باشد افزود: نشر دانشگاهی می‌تواند جایگاهی پدرانه و ناظر داشته باشد. بازیگران سنتی باید بدانند که استمرار روش‌های قدیمی نتیجه‌ای جز شکست ندارد. بازیگران سنتی خودشان باید به سرمایه‌گذاری در این بخش اقدام کنند.
در ادامه دکتر حسین ابراهیم آبادی، رئیس مرکز نشر دانشگاهی گفت: دانشگاه نیازمند تحول در الگو و محتواست. متاسفانه یکی از مشکلات ما در این بخش مربوط به توزیع دانش می.شود. بحث مطالعات نوآوری از دیگر مواردی است که نیاز به بررسی دارد. زبان و خط فارسی نیز از جمله زمینه هایی است که مرکز قصد ورود به آن را دارد. خوشبختانه در همین ابتدای کار مرکز توانسته تفاهم نامه هایی با نهادهای مختلف امضاء کند.
گفتنی است در ابتدای این مراسم، وزیر علوم و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به بازدید از استارتاپ‌های مستقر در مرکز نوآوری نشر دانشگاهی پرداختند.

  • منبع اصلی خبر

     

    دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

    کد خبر:۹۹۰۳۲۳۰۳