وبینار اربعینی حضرت امام حسین علیه السلام

🌏 معاونت فرهنگی و اجتماعی خبر داد :
📣 به گزارش اداره مطالعات، برنامه‌ریزی و امور اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
🔷 وبینار اربعینی حضرت امام حسین علیه السلام، با سخنرانی حجةالاسلام والمسلمین فضلعلی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربيت دبیر شهید رجایی ، در تاریخ ۱۴۰۲/۶/۱۵ به مدت ۱/۳۰ساعت، و با حضور ۱۶۹ نفر در فضای مجازی برگزار گردید.
🔷 عنوان وبینار : نقش حضرت زینب (س) در واقعه کربلا و پس از آن
🔷 چکیده مباحث وبینار :
پنج معصوم و معلمین حضرت زینب کبری (س) با گرفتن درس های ویژه از آنان
_ اولین معلم ایشان، پیامبر گرامی اسلام (ص) بود،
حضرت زینب (س) چند سال پیامبر اسلام (ص) را در نقش نوه گی درک کرد، نامگذاری و آداب تربیت و اعتلای عقلانیت را در محضرش دریافت نمود تا جایی که عقیله بنی هاشم نام گرفت،
زینب (س) با استفاده بهینه از عقلانیت، حوادث پس از عاشورا را با تبیین شهادت شهدا و بر ملا کردن دشمن، به خوبی مدیریت نمودند.
# آموزه های دریافتی جامعه اسلامی و شیعی و ایرانی از این مبحث،داشتن ثبات و امنیت خانواده و جلوگیری از تزلزل خانوادگي و طلاق و عدم خطاهای اساسی در محیط کار و دانشگاه و غیره، با استفاده از عقلانیت می باشد.
_ دومین معلم آن حضرت، مولی امیر المومنین علی (ع) است، که شجاعت را از پدر، به نحو اکمل دریافت نموده و نقش بسیار موثرش را با ایراد خطابه ای مردانه و عاطفی درمجلس عبیدالله زیاد در کوفه، ایفا کرده و ظلم آنها را بر ملا می کند و در شام با خطابه ای شجاعانه و منطقی یزید را : خدا را شاکریم که از خانواده پاکیزه پیامبریم، آن کسی که فاسق است رسوا می گردد،
اثر سخنان حضرت، به گونه ای بود که یزید اسیر و حضرت زینب (س) آزاد می گردد.
این خطابه،زینب را پهلوان کربلا می‌سازد که از لقب های پنجاه گانه آن حضرت است به قسمی که خانم دکتر عایشه مصری اهل سنت در کتابش، آن حضرت را، به‌عنوان زینب قهرمان کربلا ، معرفی می کند.
_ سومین معلم حضرت زینب، مادر بزرگوارش حضرت زهرا سلام الله علیها است، که الگوی او درعفاف و حجاب و حیا درعمل بوده، و به دليل شدت رعایت این موارد، لقب عفیفه، می گیرد.
نتیجه : هر چقدرعمل به این آموزه ها قوی تر باشد استحکام نظام خانوادگی بیشتر شده، و بر عکس اش، مختل می گردد.
_ معلم چهارم حضرت زینب کبری (س) امام حسن مجتبی (ع) بودند، که الگوی صبر و حلم حضرت بودند
طوری که در سه ساعتی که امام‌حسین‌ از مرکب افتاد و شمر ملعون بر سینه اش ظاهر شد، و در استرس شب عاشورا، و در داستان اسارت ۴۰ روزه تا رسیدن به کربلا و مدینه، و در بی صبری ام کلثوم پس از عاشورا، همه صبر وحلم حضرت زینب، کارساز بوده و راهنما، و به همین جهت بوده که القاب حليمه و صبوره، گرفتند.
_ معلم پنجم ایشان ، سیدالشهدا حضرت امام حسین علیه السلام بودند،
با توجه به کلید واژه امام حسین : “هیهات من الذله، مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.”
حضرت زینب (س) عزت را از امام حسین الگو می گیرد، و با گریه‌های خود بر حسین، لقب شریکه الحسین می گیرد.
خلاصه : الگو و درس گرفتن حضرت زینب (س) ” در عقل و مدیریت ازپیامبر گرامی اسلام (ص) ، شجاعت و سخنرانی جدی و مردانه از حضرت علی علیه السلام، عفاف و حجاب و حیا را از حضرت زهرا سلام الله علیها، حلم وصبر را از حضرت امام حسن (ع)، و عزت و شرف را از سید الشهدا امام حسین (ع).

نتیجه :
اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند و امروز به دست ما نمی رسید.
اساس پیروزی انقلاب اسلامی ایران و نیز پیروزی در جنگ ۸ ساله دفاع مقدس، با کاربرد آموزه های کربلای حسین (ع) و زینب (س) بوده است.
امروز نیز مکلف به کاربرد آن آموزه ها در جمیع شئون زندگی، چه در سطح کنترل نفس خود، و چه در برخورد با دشمنان نظام هستیم.

🔷 مدیر احرایی جلسه :
الف _قرائت غزلی در باب اربعین حسینی از دکتر عبدالله صلواتی که در یکم آبانماه ۱۳۹۷ سروده شده بود :
خیمه تا خیمه دلم حیران و گریان می رود
اربعین تا اربعین هوش از سر وجان می‌رود
… و در آخر :
گونه های خیس من حیران به مویه میرود
جان من محمل به محمل با عقیله می رود
ب_ بیان ۷ ویژگی منحصر به فرد اربعین حسینی :
۱_ صبغه بین المللی ۲_ حرکت فرا مذهبی ۳_ پیام وحدت ۴_آثار سیاسی ۵_ باز تولید گفتمان انقلاب اسلامی ۶_ مکتب بی نظیر اخلاق و انسانیت ۷_ اربعین به مثابه ابر رسانه
هفت اثر بسیار ارزشمند فوق، به طور خلاصه تشریح گردید.
والسلام