نگاهی به کتاب «من و بیکران؛ طرحی برای زیست اخلاقی»

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خبر داد؛

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «من و بیکران»، مشتمل بر دیدگاه‌های نوینی در اخلاق است؛ عبدالله صلواتی مولف این کتاب و عضو هیأت علمی دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائی بر پایه شش نوآوری، زیست اخلاقی در جهان معاصر را، تحلیل و واکاوی کرده است.

از سوی دیگر، بر اساس این نوآوری‌ها، نظریه‌های اخلاقی در حوزه‌های مختلف نقد و بررسی شده است. نوآوری‌های یادشده شامل نظریه سلولی اخلاق(بر اساس سلول های متعارف)، استعاره مفهومی سلول برای اخلاق(بر اساس سلول‌های بنیادین)، زیست‌نوع‌های انسانی، من امتدادیافته، جهان من و زیست اخلاقی بیکران بنیاد است.

در این کتاب سعی شده اخلاق به ساحت رفتار تقلیل نیابد؛ از اینرو در آن، ایده قلمرو گسترده اخلاق از منطقه فراشناخت تا حوزه عمل مطرح شده است؛ با این توضیح که نگارنده بر این باور است که زیست اخلاقی از ساحت رفتار تا لایه‌های پنهان ذهن، یعنی انگاره‌ها را در بر می‌گیرد. به دیگر سخن اخلاق به وجود آدمی و ظهور آن در قالب رفتار تعلق دارد. بنابراین باید چیستی اخلاق را چنین مطرح کرد: ارزش‌ها و هنجارهای راهنما و مصحح و صورت‌بخش انگاره، طرحواره‌های ذهنی، اندیشه، احساسات، هیجانات، عواطف، خواسته‌ها، و رفتار و گفتار در محیط مسئولیت‌محور ۳۶۰ درجه و در ارتباط با بیکران.