نشست پیرامون حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، صبح امروز مورخ ۳/۹/۹۴ نشستی با حضور دکتر نصرت اله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، هیات همراه، مسئولین دانشگاه و جمعی از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه در سالن شهید باهنر برگزار گردید.

در این جلسه ابتدا جناب آقای دکتر عظمتی ضمن خوشامد گویی به معرفی و تشریح رسالت این دانشگاه پرداختند و اهمیت و جایگاه این دانشگاه را در ابعاد مختلف در کشور تبیین نمودند. ایشان ضمن اشاره به برخی از فعالیتهای پژوهشی انجام گرفته در دانشگاه، به تاسیس مراکز پژوهشی جدید از جمله پژوهشکده آموزش علوم و مهندسی و پژوهشکده فناوری های نوین اشاره داشتند.

توسعه فعالیتها در عرصه امور بین الملل از جمله امضاء تفاهم نامه با دانشگاه های خارجی و تعامل با سازمان یونیووک از دیگر موارد مورد اشاره ایشان بود.

در ادامه این نشست جناب آقای دکتر ضرغام به تبیین جایگاه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور پرداختند و این سازمان را به عنوان یک نهاد حمایتی از پژوهشگران و فناوران عنوان کردند. ایشان با مقایسه آمار سایر کشورها در زمینه پژوهش و تولیدات علمی، نقش ایران را در این زمینه روبه رشد اعلام کردند. به اعتقاد ایشان سرمایه های اصلی هر کشور سرمایه انسانی و اجتماعی است که بخش مهمی از ثروت کشورها را دارایی های فکری آن کشور تشکیل می دهد.

همچنین ایشان حمایت خود را از اساتید و پژوهشگران در زمینه ها و کارگروه های مختلفی که موجود می باشد اعلام نمودند و عنوان کردند که کمک های این سازمان بصورت متوازن از کل پژوهشگران در تمام نقاط ایران خواهد بود. آقای دکتر ضرغام با بیان این نکته که اساتید و دانشجویان می توانند با ارسال رزومه کاری خود و پس از بررسی در کارگروه مربوطه از حمایت های مالی این سازمان بهره مند گردند، به داشتن کرسی پژوهشی در این سازمان اشاره داشتند که پس از بررسی سوابق علمی و پژوهشی، پژوهشگران به مدت ۱۰ سال می توانند از حمایت های این سازمان در زمینه های مختلفی چون کمک در دوره پسا دکترا، حمایت از طرحهای پژوهشی، ثبت اختراعات بین­ المللی و … بهره مند گردند. به گفته ایشان تا کنون حدود ۳۰ کرسی پژوهشی به پژوهشگرانی که سابقه درخشانی در زمینه های پژوهشی داشته اند، اعطا گردیده است.

در پایان این نشست نیز اساتید دانشگاه به بیان پرسش در زمینه های گوناگون پرداختند که توسط آقای دکتر ضرغام به سوالات آنان پاسخ داده شد.