نشست وبیناری اعضای اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر

در این نشست وبیناری آقای دکتر کوهیان معاون مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین آقای دکتر نجفی رایزن علمی ایران در روسیه، بلاروس، اوکراین و آسیای میانه حضور داشتند.

در ابتدای نشست، آقای دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان، بعنوان رئیس اتحادیه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای خزر و همچنین رئیس دبیرخانه دائمی ایرانی اتحادیه ، به تشریح اقدامات انجام شده توسط دانشگاه گیلان به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه در طول ۹ ماه گذشته پرداختند. ایشان همچنین گفتند بر اساس مصوبات اجلاس بیست و دوم اتحادیه، ایجاد کمیته های سه گانه پژوهشی، دانشجویی و آموزشی، به تصویب رسیده است.

سپس آقای پروفسور یوری پمینوف، رئیس اجرایی اتحادیه ضمن ابراز تشکر از آقای دکتر رضی رئیس دانشگاه گیلان به خاطر برگزاری نشست حاضر، مجدداً با تأکید بر حمایت کشور روسیه و دانشگاه های روسیه از جمهوری اسلامی ایران، مخالفت شدید خود را با تحریم های یکجانبه و غیر انسانی علیه مردم ایران در این شرایط بحرانی اعلام نمودند. ایشان در ادامه به تشریح فعالیت های کلی اعضای اتحادیه در چارچوب مصوبات بیست و دومین نشست اتحادیه در دانشگاه گیلان اشاره کرده و پیشنهاداتی در خصوص تداوم فعالیت های اعضای اتحادیه در شرایط اپیدمی کوید-۱۹ ارائه نمودند.

در ادامه، رؤسای دانشگاه هایی که ریاست کمیته های سه گانه یاد شده را بر عهده دارند، به تشریح فعالیت ها و اقدامات انجام شده و همچنین برنامه های در دست اجرای کمیته های خود اشاره نمودند. ارائه گزارش ایجاد تهیه مقدمات بانک اطلاعات متخصصین دانشگاه های عضو اتحادیه، ارائه گزارش برگزاری وبینارهای علمی برگزار شده توسط دانشگاه های عضو و انجام فعالیت های مشترک دوجانبه بین اعضای اتحادیه، رونمایی از پوستر عکاسی، فیلم و نوشتار در خصوص دریای خزر و ارائه برنامه های آتی اعضای اتحادیه، از جمله مواردی بود که هر یک از رؤسای دانشگاه  های حاضر در وبینار به تشریح آنها پرداختند.

در ادامه دکتر بادما سالایف رئیس دانشگاه کالمیکیا روسیه و میزبان آتی اجلاس اتحادیه با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و مهیا نبودن شرایط لازم برای برگزاری اجلاس بیست و سوم اتحادیه در اکتبر ۲۰۲۰، خواستار برگزاری مجمع عمومی اتحادیه در ماه آوریل-می سال ۲۰۲۱ میلادی شدند. همچنین مقرر شد دانشگاه های عضو اتحادیه برای نشست وزرای علوم ۵ کشور ساحلی دریای خزر برنامه ریزی و تلاش کنند.

در این نشست معاون مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران ضمن تشکر از فعالیت اعضای اتحادیه برلزوم گسترش فعالیت های علمی به سایر دانشگاه های ۵ کشور ساحلی دریای خزر تاکید کردند. آقای دکتر عطا اله کوهیان همچنین با تاکید بر نقش و اهمیت اتحادیه بر لزوم گسترش همکاری دانشگاه های عضو اتحادیه با سایر دانشگاه های کشور و شناسایی مدارک دانشگاه های یکدیگر، از آمادگی وزارت علوم برای حمایت از پروژه های مشترک کشورهای عضو و گسترش فعالیت اتحادیه از طریق پذیرش و عضویت بیشتر دانشگاه های کشورها خبر دادند.

همچنین آقای دکتر نجفی رایزن علمی ایران در روسیه، بلاروس، اوکراین و آسیای میانه حمایت از فعالیت های اتحادیه را از اولویت های کاری آن رایزنی برشمردند.

شایان ذکر است اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر شامل ۵۷ دانشگاه، مرکز پژوهشی و پارک علم و فناوری از ۵ کشور ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان است که در دو دهه گذشته بستری برای همکاریهای منطقه ای بین مراکز علمی کشورهای همسایه این دریای غنی و با ارزش شده است. برگزاری دوره‌های مشترک، کارگاه‌های آموزشی، طرح‌های پژوهشی مشترک، تبادل دانشجو و استاد بین اعضای اتحادیه، چاپ مجله ISI و برگزاری ۶ دوره المپیاد ورزشی دانشجویی بین المللی، بخشی از فعالیت های این اتحادیه در سال های گذشته می باشد.

  • منبع اصلی خبر

     

    دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

    کد خبر:۹۹۰۳۱۸۰۳