نشست هم‌اندیشی همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه‌ها تاکید روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور بر توسعه ارتباطات علمی بین‌المللی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در نشست هم‌اندیشی معاونان بین الملل دانشگاه‌ها که صبح روز دوشنبه برگزار شد، روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور بر توسعه ارتباطات بین المللی علمی در سطوح مختلف تأکید کردند.

دکتر معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر در این نشست گفت: اگر بخواهیم توسعه‌ای داشته باشیم نیاز به برنامه راهبردی داریم. برای توسعه علمی نیاز به ارتباطات دوجانبه و چندجانبه با جهان خارج و دانشگاه‌های برتر دنیا داریم. بر همین اساس برنامه راهبردی را تنظیم کردیم و به اجرا گذاشتیم.

وی در ادامه افزود: اصلاحات ساختاری انجام دادیم و معاونت بین‌المللی را در دانشگاه امیرکبیر ایجاد کردیم. تلاش کردیم که تفاهم‌نامه‌ها را تبدیل به قرارداد کنیم. با کشورهای مختلف قرارداد داریم. با ترکیه بیشترین قرارداد همکاری را داریم. در اکثر کشورها با دانشگاه‌های رتبه یک تا ده قرارداد داریم. این قراردادها دوجانبه است.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به جذب اعتبارات بین‌المللی افزود: یکی از نتایج خوب ما جذب اعتبارات بین‌المللی از مؤسسات بین‌المللی است. در سال ۹۹ این اعتبار بالغ بر ۱۴۸ هزار یورو بود. دوره‌های مشترک گروهی با دانشگاه‌های خارجی را شروع کردیم. گرنت‌های جذب‌شده توسط اساتید نیز قابل توجه بود که اساتید جوان بیشتر از اساتید قدیمی در این زمینه فعال هستند.

دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز در ادامه با اشاره به تحریم‌ها و پاندمی کرونا تأکید کرد که نیاز به تغییر رویکرد بیش از پیش احساس می‌شود. وی در ادامه گفت: توسعه کشور نیازمند برنامه‌ریزی اصولی است. لازم است ضمن شناخت دقیق نیازها و اولویت‌ها، به شکلی خردمندانه به سمت پیشرفت پایدار حرکت کرد.

وی در ادامه افزود: دانشگاه شهید بهشتی در راستای انطباق با وضعیت موجود بازنگری عمیقی در اسناد بالادستی و راهبردی خود داشته است. همچنین به عنوان مرجع علمی بین‌المللی با کشورهای روسیه و قزاقستان، اقدامات مؤثری در جهت دیپلماسی علمی را به انجام رسانده است.

دکتر مقیمی سرپرست دانشگاه تهران نیز در این نشست که به صورت حضوری شرکت کرده بودند، گفت: در دنیای امروز قدرت سخت دیگر اثرگذار نیست و یکی از سازوکارهای اثرگذاری و نفوذ بحث علم و دیپلماسی علمی است که باید از طریق آن اعمال شود.

باید توجه کنیم که بحث کمیت و تفاهم‌نامه‌شماری نباید به معنای دیپلماسی علمی تلقی شود. اگر تفاهم‌نامه‌های موجود را واکاوی کنیم و ظرفیت‌های این تفاهم‌نامه‌ها را فعال کنیم بهتر است و بیشترین استفاده را می‌توانیم از همین تفاهم‌نامه‌ها ببریم.دیپلماسی علمی ابزاری در جهت منافع ملی است. نگاه صرفاً دانشگاهی و حتی نگاهی بخشی نیست.

دکتر ابطحی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در ادامه این نشست گفت: در سه مجموعه بزرگ پژوهشی دنیا نمایندگی کشور را داریم. دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۹۸ اولین دانشگاه ایرانی به عضویت سرن درآمده بود. بیش از ۲۳ دانشگاه ترکیه عضو سرن هستند. دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه یزد نیز از طریق ما به سرن ملحق شدند. دو عضو هیئت علمی ما در سرن مستقر هستند. عضو هیئت علمی مستقر ما در سرن مسئولیت یک گروه ۲۰۰ نفره را دارد. تعهدات مالی هم با سرن داریم که ۷۰ هزار فرانک سویس آن سررسید شده است.

دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، نیز در ادامه این نشست گفت: آنچه که می‌خواهم تأکید کنم، اهمیت آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و یا تقویت مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه‌ها است. نکته مهمی که باز هم باید به آن توجه کنیم، بحث محوریت دانشگاه‌ها در آموزش آکادمیک زبان فارسی است. آموزش آکادمیک زبان نه توسط بنیادی قابل انجام است و نه توسط خانه فرهنگی قابل است. آنچه مربوط به حوزه آکادمیک می‌شود دانشگاه‌های تراز اول باید محور کار قرار گیرند و استادان تراز اول باید اعزام بشوند به کشورها و کرسی‌ها را مدیریت کنند.

دکتر محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا، نیز در این نشست گفت: زبان فارسی زبانی است که باعث اتحاد قومی در سراسر تاریخ این کشور شده است و به عنوان یک عامل وحدت بخش ایفای نقش می‌کرده است. اگر می‌خواهیم در عرصه بین‌الملل جایگاهی داشته باشیم باید بتوانیم مراکزمان را در سراسر دنیا تقویت کنیم.

دکتر ابطحی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی، نیز در این مراسم گفت: دریاها و اقیانوس‌ها بخش اعظم آنها خارج از قلمرو کشورهاست. بنابراین یکی از خصوصیات ذاتی دریاها و اقیانوس‌ها، بین‌المللی بودن آنهاست. عرصه مطالعاتی ما عرصه‌ای بین‌المللی است.

دکتر ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت نیز در این نشست گفت: یکی دیگر از راهبردهای ما از استفاده از ظرفیت مناطق آزاد در توسعه همکاری‌های بین المللی است. واحدهای چابهار، کیش و ارس دانشگاه که هر سه در مناطق آزاد قرار دارند، با شکل دادن پژوهشکده‌ها گام های خوبی را برای توسعه مسیر شمال به جنوب کشور در راستای ارتباط بین المللی با کشورهای این حوزه ایجاد کردیم.

دکتر فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پایان این نشست افزود: دانشگاه شریف از سال ۹۶ مسئول کارگروه همکاری‌های علم و فناوری با کشور چین است که بیش از ۴۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی کشور در این کارگروه عضو هستند.

در خصوص فرصت‌ها و چالش‌هایی که در ارتباط با دانشگاه‌های چین وجود دارد نیز بخش دیگری از صحبت‌های دکتر فتوحی بود که به امکانات و تجهیزات فوق‌العاده دانشگاه‌های چین در این زمینه اشاره کرد.

 

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۰۰۷۰۷۰۱