معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور: زیست‌بوم نوآوری و فناوری از دانشگاه‌ها آغاز می‌شود

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سورنا ستاری در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: طی ۷ الی ۸ سال گذشته اتفاق بزرگی مانند اکوسیستم فناوری یا زیست بوم نوآوری کشور روی داد و به مدل های بسیار موفقی در بحث های تجاری سازی و فناوری رسیدیم.

وی افزود: زیست بوم از دانشگاه‌ها، مراکز نوآوری، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری آغاز می شود که یک ساختار مالی، انواع صندوق های پژوهش و فناوری در کنار این موارد فعالیت می کند تا روی تکنولوژی ها و بخش خصوصی دانش سرمایه گذاری زیادی کنند.

دکتر ستاری تصریح کرد: برای حل مشکلات مردم در جامعه به «محصول» احتیاج داریم که آن حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است، یعنی بخشی که همواره ما از آن غافل بوده‌ایم.

وی ادامه داد: تا زمانی که بخش خصوصی در پژوهش سرمایه‌گذاری نکند، محصولی تحقق نمی‌شود. تمام تلاش این زیست بوم بر این است که پول بخش خصوصی در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری شود؛ بنابراین نتیجه این پژوهش‌ها این شد که بیش از ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان و خلاق به صورت خاص برای حوزه علوم انسانی تولید شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: حوزه علوم انسانی موضوعی است که باید آن را به وضوح در تمام بخش های صنعتی و بخش های مختلف جامعه شاهد باشیم، فکر می‌کنیم که مدل‌های موفقی را در این زمینه توسعه داده ایم، اگر چه در حوزه علوم انسانی به علت اینکه بخش های دیگر تکنولوژی آسان تر بوده، کمی دیر شروع کردیم ولی حوزه علوم انسانی پیچیدگی های مخصوص خود را دارد.

دکتر ستاری اظهار داشت: از سال گذشته بحث خانه های خلاق را شروع کردیم که عمدتاً بافت های فرسوده در رابطه با خانه های قدیمی انجام می شود. بیش از ۳۰ خانه خلاق در حال راه اندازی است که بیش از ۱۵ تعداد از آنها راه اندازی شده است و این خانه ها فضایی برای فعالیت جوانان به خصوص فارغ التحصیلان حوزه علوم انسانی است تا بتوانند محصول تولید کنند و در اختیار همگان قرار دهند تا متناسب با تحصیلی که کرده اند انجام شود و بیش از ۱۵۰۰ شرکت خلاق در جامعه داریم و فعالیت جوانان در این زمینه به شدت در حال توسعه است.

 

 

منبع اصلی خبر

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۰۰۴۲۷۰۲